Már sejthető, mit hozhat a következő dízelcsúcs

Szerző: autopro.hu/B.B. | 2017.10.11. 10:57

Várhatóan nem változik a helyzet, tovább ütik szerencsétlen dízeleket, hiszen egy munkacsoport a hardveres visszahívások végrehajtását javasolja. Ezzel párhuzamosan Ferdinand Dudenhöffer rávilágított: talán közel sem előnyös, hogy a gyártók milliós kedvezményekkel adják a dízelautókat.

Úgy látszik, nem elégszenek meg a német döntéshozók a motorvezérlést érintő szoftverfrissítéssel, így a novemberi második dízelcsúcs után hamarosan jöhetnek a hardveres átalakítások is, írja a Der Spiegel. A lap beszámolója alapján a következő találkozón már sokkal keményebb hangot üthetnek meg a döntéshozók, az újabb intézkedésekkel jóval nagyobb költségek kiadására kényszerítve az autógyártókat.

A tervezet szerint külső szakértők bevonásával vizsgálnának meg minden dízelmotoros autótípust, hogy a károsanyag-kibocsátást mérséklő AdBlue-rendszer utólagos beépítésének technikai feltételei adottak-e, illetve a művelet racionális-e pénzügyi szempontból.

Nyitott kérdés, hogy ki(k) finanszírozná(k) a szoftveres módosításoknál minden bizonnyal költségesebb fizikai átalakításokat, még akár az is elképzelhető, hogy a jármű tulajdonosának is részt kellene vállalnia a költségekből. Ez viszont még úgy sem túl vonzó, hogy az AdBlue-rendszer beépítésével a tulajdonosok mindenképp mentesülnének a dízelekre esetlegesen kiszabott jövőbeli behajtási tilalmak alól.

Mégsem volt jó ötlet két kézzel szórni a kedvezményeket?

Az egyre biztosabb, hogy nagyon nehéz helyesen cselekedni dízelügyben, hiszen a hardveres visszahívásokról szóló hírekkel egyidőben Ferdinand Dudenhöffer bírálta a többezer eurós kedvezményekkel megpörgetett dízeles csereautóprogramot. Az autóipari szakértő szerint a jelenlegi német autókínálati paletta 95 százalékát fedi le az akció, melyben a vevők egy régebbi (Euro 1-4) dízeles kocsi beszámításáért cserébe az eredeti listaárhoz képest átlagosan 16,1 százalékkal juthatnak olcsóbban juthatnak új, Euro 6-os motorral szerelt dízeles járműhöz.

Dudenhöffer szerint viszont a mesterségesen feltuningolt értékesítések később visszaüthetnek, ami nem csak a gyártók akciók után visszaeső bevételeiben mutatkozik majd meg. A szakértő bírálta a gyártókat, amiért eladásra nem az újabb, egyben szigorúbb Euro 6d, hanem a viszonylag régi normával (a „sima” Euro 6 már 2014 szeptembere óta érvényes) szerelt modelleket kínálják. Dudenhöffer szerint az Euro 6d nem jelentene zsákbamacskát – az elemző ezzel arra utalhat, hogy idővel a most eladott, ma még korszerűnek mondott dízelkocsik életét is szankciók terhelhetik.

Mi az az Euro 6d?

Az Euro 6d az Euro 6 továbbfejlesztett verziója, egy 2017 második felében kidolgozott károsanyag-kibocsátási norma. A dízelek elhúzódó válsága miatt az Euro 6d-vizsgálatokon nem csak laborkörülmények között, hanem valós utcai használatban is tesztelik a járművet, így a minősítést csak azok a típusok kaphatják meg, melyek valóban betartják az emissziós határértékeket. Az Euro 6d-nek megfelelő első modellek idén ősszel kerülnek fogyasztói forgalomba, teljesítése viszont várhatóan csak két év múlva lesz kötelező.