Szolgáltatók Már az álláskeresők diktálnak a cégeknek

Már az álláskeresők diktálnak a cégeknek

Gégény István | 2016.03.30 10:48

Már az álláskeresők diktálnak a cégeknek

Megfordult az interjúasztal, aki tud számolni, menjen mérnöknek, hódít a kölcsönzött munkaerő – néhány kiragadott részlet a Hays Hungary országos bérelemzési tapasztalataiból.

Hirdetés

– Bárhol ledobunk egy mérnököt ejtőernyővel Magyarországon, 20 kilométeres körzeten belül 4-5 biztos állásajánlat várja – ezzel a szimbolikus gondolattal foglalhatnák össze leginkább a munkaerő közvetítésével foglalkozó cég 2016-os iránymutató kiadványa, az angol nyelvű „Salary Guide” publikálása kapcsán tartott rendezvény lényegét. Noha viszonylag kevés meglepetést tartogattak az elhangzott információk, a találkozó önmagában igen beszédesre sikerült. Eleve szűknek bizonyult a méretes előadóterem, a jelenlévők harmada állva hallgatta a prezentációkat – egy szakmai kiadvány esetében legalábbis ritka látvány az ilyesmi. Az iparágakhoz kapcsolódó rövid előadásokat tartó csoportvezetők átlagéletkora ráadásul szemmel láthatóan alulról súrolta a harminc évet, ehhez a hallgatóság korösszetétele sem sokat adott hozzá.

A Hays tehát a nagyfokú érdeklődés alapján egyrészt eléggé otthonosan mozog a hazai személyügyi terepen, másrészt dinamikus, fiatalos csapattal végzi a vállalat a folyton alakuló piac kiszolgálását. Nem lehet véletlen, hogy a 2007-ben 4 fővel indult cég alkalmazottainak száma mára félszázra bővült, s új almárkát is bevezettek a közelmúltban: a Hays Response a szellemi munkaterületen megjelenő új igényekre kíván gyors, rugalmas válaszokat kínálni.

Az egész együttlét természetesen a számok körül forgott, meg is írtuk tételesen, melyik szakmával mennyit lehet jelenleg idehaza keresni. Maradt érdekesség a számok után is, hiszen a szakértők megerősítették: mára megfordult az interjúasztal, vagyis a kimagasló munkaerő-piaci kihívások miatt egyre inkább a munkakeresők kezébe kerül a döntés, hogy elvállalnak-e egy munkát, nem pedig a munkaadó rostál a jelentkezők között (erről korábban vállalati szakemberek is nyilatkoztak szakportálunknak). A járműipar kapcsán két fontos tény kapott hangsúlyt: egyrészt hazánkban ez tipikusan – és kivételesen – anti-Budapest-orinteált iparág, amit nyilván más hangsúllyal közöltek volna mondjuk Kecskeméten vagy Győrben, mint tették a fővárosi bemutatón, másrészt belterjes piaci szegmensről van szó, vagyis a járműiparban dolgozó álláskeresők szinte kizárólag ugyanezen iparágon belül keresnek új munkahelyet.

Az ilyen fluktuáció hátrányait megelőzendő egyre több cég egyre bátrabban él a házon belüli megoldással: áthelyezéssel, előléptetéssel, új kihívásokkal járó feladatokkal próbálják megtartani a jelenlegi lehetőségeivel elégedetlen, ezért váltani szándékozó munkaerőt. Egy újabb fontos adatszerű információ nem a bérekre, hanem az állások új típusára utalt: hazánkban is hódítanak az SSC-k, vagyis a megosztott szolgáltatási tevékenységet végző központok. Szinte heti rendszerességgel kopogtatnak hazánk ajtaján olyan cégek, amelyek ilyen központokat terveznek telepíteni, 100-500 fős munkaerővel kalkulálva keresik a megfelelő helyszínt, lehetőséget a régióban.

Egy ilyen alapos hazai bérfelmérés kapcsán felmerül a kérdés: milyen módszerrel dolgoznak a Hays szakemberei, hogyan tesznek szert jelentős mennyiségű releváns, hiteles információra. A válasz a cég működésének alappilléreiben keresendő, s a munkatársak kapcsolati hálója, az egyre elterjedtebb direkt megkeresések mellett a One Touch névvel illetett CRM rendszer jelenti a fő kincsesbányát. Miközben álláskeresésben segítik partnereiket, a Hays kollégái a bérezési helyzetet is szondázzák, szorosan nyomon követik a piac alakulását, olyannyira, hogy a gazdasági mutatókkal, így például a várható inflációval kalkulálva a jövőbeni trendeket is felvázolják. Az viszont már egy másik történet.

Kiemelt Partnereink