Szolgáltatók Lassan eltűnnek a kézi váltós autók

Lassan eltűnnek a kézi váltós autók

autopro.hu/Sz.F. | 2018.05.02 18:46

Lassan eltűnnek a kézi váltós autók

A Genfi Autószalon egyik legfontosabb tanulsága, hogy idén még a korábbi évekhez képest is jóval nagyobb figyelmet kaptak az elektromos meghajtású autók. A teljesen elektromos és más alternatív meghajtási láncok felértékelődött szerepe ugyanakkor jótékonyan hatott az automata váltók iránti érdeklődésre is, ami a legtöbb hibrid és elektromos modellben szériatartozék.

Hirdetés

A kereslet növekedése ugyancsak látványos a cégautó szegmensben: az Arval flottakezelő arról számolt be, hogy a brit piacon a tartós bérlet konstrukcióban igényelt autók 25 százaléka automata, Magyarországon pedig az Arval által menedzselt cégautók 16 százaléka ilyen váltórendszerrel szerelt.

A legtöbb hibrid, plug-in hibrid és teljesen elektromos autót automata váltóval kínálják, ami jól mutatja a váltótechnológia fejlettségét. Míg régebben ezek a rendszerek mindössze a tömegük okán is nagyobb üzemanyag-fogyasztást eredményeztek, manapság ettől már nem kell tartania a korszerű automata jármű használóknak. Olyan számítógépes felügyelet támogatja ugyanis a váltók működését, ami folyamatosan monitorozza a fogyasztást, és így optimalizálja a működést a lehető legkisebb károsanyag-kibocsátás mellett, továbbá nem jelentenek túlzott extra súlyt sem. Ráadásul akár 9-10 fokozatot is kapnak, hogy a legjobb legyen a nyomaték eloszlása.

Tapasztalataink szerint az automata váltók népszerűsége különösen a felső középkategóriás autók esetében nőtt ugrásszerűen, amelynek elsődleges oka a technológia nyújtotta magasabb szintű kényelem. Ebből a kényelemből adódóan különösen azoknak jó választás, akik rendszeresen autóznak a belvárosi dugókban vagy bizonytalanabbak az autóvezetői gyakorlatukban, és így eggyel kevesebb dologra szeretnének figyelni. Az automata váltó nyújtotta kényelem emiatt a rendszeres, hosszú távú autózás esetén is jó szolgálatot tehet. Felmerülhet azonban az árkérdés: ugyan a manuális váltóval szerelt autók bekerülési költsége kedvezőbb lehet, ennek ellenére tartós bérleti konstrukció keretén belül versenyképes ajánlatokat kaphatnak a cégek automata váltóval szerelt autókra is, így érdemes szakemberhez fordulni, ha csak ezen múlik a döntés – mondja Kovách Kristóf, az Arval Magyarország Kft. kereskedelmi igazgatója.

A félautomata egy köztes megoldás, amelynek esetében a sofőr hangulatától függ, hogy automata vagy manuális üzemmódban kíván-e közlekedni az autójával. Számos gyártó egészíti ki ezt a technológiát kormányon elhelyezett váltókarokkal, amelyek esetében + és – irányban lehet felfelé és lefelé váltani.

A nyomatékváltó egy hidraulikus rendszer, ami folyamatosan figyeli a fordulatszámot, és lehetővé teszi, hogy a sebességek közötti váltáshoz ne kelljen kuplung pedált nyomni a lábbal. Ezt a technológiát használja például a Jaguar XE és a BMW 1-es szériája.

A CVT talán az egyik legismertebb automata típus, hiszen nagyon sok hibrid autót ezzel szerelnek. A CVT-rendszer nagy előnye a nagyon sima és üzemanyag-takarékos működés: a motor a nyomatéki maximumhoz tartozó fordulatra pörög fel, majd tartja a fordulatszámot, miközben folyamatosan, fokozatmentesen váltakozó áttéttel követi az autó gyorsulását. Gyorsasága különösen gyorsításkor, lámpánál való elinduláskor érezhető. Ilyen váltó van a Toyota Aurisban, Priusban és a Lexus IS-ben is.

Ez a rendszer jellemző a Volkswagen csoporthoz tartozó márkák autóiban, de ilyen a Porsche PDK-váltóegysége vagy a Ford PowerShift rendszere. A DSG legfőbb ismérve, hogy mellőzi a hagyományos forgatónyomaték-átalakítót, és továbbra is a kuplung rendszerre támaszkodik, amit jellemzően elektronika vezérel. Egyszerre két kuplungot használ: az egyik tartja a választott sebességet, a másik pedig előkészíti a váltást a következő sebességre – működése ettől lesz igazán sima, kényelmes. Az automaták közül ez az a technológia, ami óriási forgatónyomatékkal is működik – nem véletlen, hogy a Ferrari és a McLarens szuperautóiba is DSG kerül.

Az Arval szakértői arra számítanak, ahogy egyre több nagyhatótávú, teljesen elektromos meghajtású autó kerül a magyar utakra, az automata váltó népszerűsége a lakossági és a cégautó szegmensben is dinamikusan növekedni fog.

Kiemelt Partnereink