Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Végrehajtja első légi hidrogénkísérletét az EasyJet
2024.04.19 17:17A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Közlekedéstörténelmet írt a 100 éves Főtaxi
Fennállásának 100 éves jubileumát ünnepelte 2013. június 1-jén a Főtaxi Zrt, amelynek elődje 1913-ban ugyanezen a napon indította el az első magyarországi autótaxi szolgáltatást a fővárosban.
A közlekedés- és várostörténeti évforduló alkalmából Tarlós István, Budapest főpolgármestere, Szunomár Tibor, a Főtaxi vezérigazgatója és Kirschner Béla, a vállalatalapító unokája közösen leplezték le a Haltenberger Samu tiszteletére állított emléktáblát a Főtaxi székházánál. Az ünnepi programsorozat részeként a Főtaxi kezdeményezésére történelmi kiállítás nyílt a Közlekedési Múzeumban.
Régi autók a Főtaxi székháza előtt (Fotó: Schumy Csaba) |
Haltenberger Samu meghatározó alakja volt a budapesti közlekedésfejlesztésnek: nem elégedett meg azzal, hogy útnak indította motoros taxijait, hanem a kor legmodernebb szabványait és szabadalmait is Budapestre telepítette. Ő vezette be itthon a Drost Tivadarról elnevezett kommunikációs rendszert, amivel a kezelőszemélyzet ellenőrizhette és szabályozhatta a városi állomáshelyeken lévő taxikocsik számát. 1924-től a világon elsőként az ő irányítása alatt álló Főtaxi székházában használták azt a félautomata kocsimosó pályáját, amivel a teljes autómosás idejét a korábbi negyven percről öt és fél percre csökkentették, és amit az Egyesült Államokban működő Yellow Cab Company is megvásárolt és felhasznált. A Főtaxi jogelődje először gyártott magyar fejlesztésű karosszériát Ford alvázakhoz, a második világháború alatt pedig élen járt a benzinpótló üzemanyagok alkalmazásában, elsőként használva gázüzemű meghajtást segítő generátorokat az autótaxikban.
„Az alapító Haltenberger Samu nagy és a kor technikai élvonalába tartozó tettet hajtott végre a budapesti taxivállalat megalapításával. A vállalat az eltelt egy évszázad alatt hosszú utat járt be, és nagyon sokoldalúan járult hozzá a főváros fejlődéséhez.” – hívta fel a figyelmet Tarlós István főpolgármester ünnepi beszédében.
Haltenberger Samu |
Szunomár Tibor, a társaság vezérigazgatója elmondta: ritka az a magyar vállalat, amelyik alapításától kezdve piacvezető. A Főtaxi ma Budapest egyik legkedveltebb taxitársasága, ami közel 800 gépjárműből álló flottájával, felkészült munkatársaival és korrekt üzleti magatartásával hű az elmúlt 100 év hagyományához. Az 1 milliárd forint saját tőkével rendelkező cég megbízható üzleti partner, és egymaga nagyobb adóbefizető, mint az utána következő hat taxitársaság együttesen. A vezérigazgató a Főtaxi jövőjéről azt monda: „A fővárosi taxizás jelentős változások előtt áll, és a társaság felkészült a taxisrendeletben foglalt feltételek teljesítésére”. Az eseményen be is mutatták a jövő taxiját: egy olyan autót, ami már nemcsak belső paramétereivel, hanem sárga színű külső dekorációs elemeivel is az új szabályokhoz igazodik.
Az emléktábla leleplezése (Fotó: Schumy Csaba) |
Az emléktábla-avatásról a vendégeket a Főtaxi flottája és veterán autók szállították át a Közlekedési Múzeumba, ahol Szunomár Tibor és Dr. Krámli Mihály PhD, a múzeum főigazgatója közösen nyitották meg a budapesti taxizás történetét bemutató kiállítást. A Főtaxi autóiból és relikviáiból álló tárlat egy hónapig lesz látható.