Szolgáltatók Kézen fogva érkezik az 5G és az önvezető autó, mi pedig tárt karokkal várjuk őket

Kézen fogva érkezik az 5G és az önvezető autó, mi pedig tárt karokkal várjuk őket

T-Systems | 2019.09.19 10:01

Kézen fogva érkezik az 5G és az önvezető autó, mi pedig tárt karokkal várjuk őket

Noha hivatalosan csak 2020-ra készül el, a ZalaZone-on már most is kuriózumszámba menő dolgok történnek. Ilyen, amikor például kereskedelmi forgalomban is kapható járgányok róják csaknem teljesen önvezető üzemmódban a zalaegerszegi tesztpálya köreit. Az Autóipari Próbapálya Zala Kft, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, az Ericsson Magyarország, az iMAR Navigation a Magyar Telekom és a T-Systems Magyarország bemutatója egyszerre zajlott a valós és a virtuális térben.

Hirdetés
Az önvezető autókról jellemzően az elektromos meghajtás ugrik be. Pedig legalább ennyire fontos, ha nem lényegesebb a megfelelő sávszélességet és magas megbízhatóságot nyújtó stabil adatkapcsolat, hogy a jármű rövid időre se „vesszen el” az éterben. Ezt a fokozatot a rádiós technológiákban az 5G hozta el, amelynek már kellőképpen alacsony ehhez az átviteli késleltetése. De ne szaladjunk ennyire előre!

Magas fokozaton

Az autóipari mérnököket tömörítő világszervezet, a Society of Automotive Engineers (SAE) meghatározása alapján az önvezető képességek csúcsa az úgynevezett 5-ös szint: az ezt elérő autonóm jármű nem igényel emberi figyelmet, teljesen hiányzik belőle az emberi irányítás. Ehhez képest a 4-es szinten sincs szükség emberi interakcióra, ám ezeknél még a kézi irányítás megmarad azokra az esetekre, ha rendszerhiba következik be, vagy a forgalmi helyzet igényli a beavatkozást. Az 5-ösön azonban tényleg a gép az úr – és ezt általában gond nélkül abszolválják is.
Az Autóipari Próbapálya Zala Kft. (APZ) által üzemeltetett zalaegerszegi tesztpályán a T-Systems Magyarország és a Magyar Telekom által koordinált bemutató keretében két, kereskedelmi forgalomban is elérhető, középkategóriás jármű közlekedett SAE 4-es és 5-ös üzemmódban. A forgalmat szimuláló jármű (TSV, Traffic Simulation Vehicle) egy KIA Niro volt, a tesztautó (VUT, Vehicle Under Test) pedig egy VW Golf. Természetesen olyan extrákkal felszerelve, amelyeket nem kapunk meg az autókereskedőknél: a navigációs megoldásokban élenjáró iMAR Navigation GmbH INS/GNSS rendszerével, amely több, globális műholdas navigációs rendszer adatait kombinálja egy mozgás és gyorsulás érzékelőkkel felvértezett megoldással.

Önvezet, ön nem vezet

Ezekben az önvezetési funkció ki- és bekapcsolható, így a kocsik „saját lábukon” érkeztek meg a teszt helyszínére. Itt már az ultraprecíz pozícionálási technológia vette át felettük a hatalmat: ennek köszönhetően az önműködő vezérlés folyamatosan, valós időben rendelkezik a járművek centiméteres pontosságú pozíciójával, hogy ennek birtokában hozzon döntéseket. Elég gyorsan, hiszen másodpercenként 500-szor frissül a kocsi pozíciója. Ezt egy HD-térképre helyezve – egyúttal eltárolva későbbi feldolgozásra – valós időben, 1,5 mp-en belüli késleltetéssel centire pontosan tudható, melyik pillanatban pontosan hol tartózkodik az autó. Ehhez kell az alacsony késleltetés, a gyors válaszidő: ez az 5G szabvány szerint akár 1 ms-ra is csökkenhet, így 5G-s lefedettség mellett reprodukálhatók ezek a körülmények.
A második önvezetési teszten a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem által fejlesztett autonóm járművekkel mutattak be két demót. Az első az úgynevezett parkolóinas (Valet Parking) funkció volt: a jármű telefonhívásra automatikusan kiparkol és odamegy a hívóhoz, miközben előbb egy virtuális, majd egy kontrollált bábu-gyalogos keresztezi az útját. Az autó ezekre úgy reagált, ahogy egy jó házból való inashoz illik: udvariasan megállt előttük, és csak azután folytatta az útját, hogy áthaladtak előtte.

Forgalomzavarok

A másik kipróbált funkció a forgalmi dugókban jöhet jól: a Traffic Jam Pilot a kameráival érzékelt sávokat követi, önvezető módban történő kormányzással, a sebességét az előtte haladó járműhöz igazítva. A bemutató közben először egy virtuális járművet, majd utána egy valós autót követett a tesztkocsi, amely mindkét funkció bemutatásakor teljesen önvezető módban közlekedett. Bár a járművekben biztonsági sofőrök ültek, a megfigyelő drónokra és a járművekre szerelt, valamint a kocsik belsejében elhelyezett kamerák révén látható volt, hogy egyszer sem avatkoztak be a manőverek során.
A valós és virtuális térben – 5G kapcsolat révén – egyszerre zajló demók igazolták, hogy a járművek mindkettőben egyaránt képesek helyesen reagálni az eléjük kerülő akadályokra és forgalmi helyzetekre. Ezzel a megoldással az önvezető rendszerek fejlesztése, tesztelése gyorsabb, költséghatékonyabb és biztonságosabb lehet, hiszen valós környezetben csak akkor tesztelik őket, ha az egyes funkciók, rendszerek már megfelelően működnek a szimulációban.
Hirdetés

Kiemelt Partnereink