Szolgáltatók Ha biztonságosabb a kocsi, drágább a biztosítás?

Ha biztonságosabb a kocsi, drágább a biztosítás?

autopro.hu/B.B. | 2019.08.18 16:00

Ha biztonságosabb a kocsi, drágább a biztosítás?

Nem kérdéses, hogy a vezetőasszisztensek terjedésével javul a közlekedésbiztonság, csakhogy ezzel párhuzamosan gyűlnek a gondok a biztosítótársaságoknál - ennek pedig az ügyfelek sem örülnek majd.

Hirdetés

Aranykorukat élik a fejlett vezetőtámogató funkciók: a különféle asszisztensek világpiaca 2025-ig évente tíz százalék körüli ütemben nőhet, elérve a 67 milliárd dolláros értéket. A trend több irányból is táplálkozik: a gyártók részéről jó üzletről van szó, hiszen az autónként jellemzően 500-1000 dollár közti pluszköltséget jelentő technológiák (mint az automatikus vészfék, a sáv- vagy sebességtartó automatika) magas árréssel értékesíthetők. A piac is vevő az újításokra, az erősebb biztonságérzet a pénztárcákat is tágabbra nyitja, főleg, ha valaki már próbálta a biztonsági-kényelmi extrákat. Mindezen felül ott van még az állami nyomás, hiszen a hatóságok egyre több, korábban csak opcionális tételt szeretnének a szériafelszereltség részeként látni, javítva a közutak biztonságát.

Nem mindenhonnan nézve kedvező

Ám ami a gyártóknak és beszállítóknak öröm, az a biztosítótársaságoknak kihívás: a hagyományos, viszonylag kis árrésű, cserébe tömeges gépjármű-biztosítások eddig ugyanis a sűrű fillért, azaz az optimális likviditás egyszerűbb fenntartásának eszközét jelentették számukra – csak az Egyesült Államokban 244 milliárd dollár volt az ebből származó 2018-as bevétel. Ráadásul a szolgáltatók a járműbiztosítások segítségével kapcsolt áruként már jóval jövedelmezőbb konstrukciókat is ki tudtak kihelyezni. Egészen eddig, mivel a vezetőtámogató technológiák felkavarták az állóvizet.

Az USA-beli biztosítók szerint egyelőre nem állt össze elegendő adat, hogy a részben vagy egészben automatizált mobilitás előnyeit pontosan számszerűsíteni tudják a biztosítási díjakban, az ebből fakadó anyagi rizikó pedig szinte biztos, hogy rövid- és középtávon emeli azokat, esetleg csökkenti a meglévő bónuszok, kedvezmények mértékét vagy körét. Az okok között az autógyártók adatszolgáltatással kapcsolatos vonakodása, a szabványok hiánya, az ismeretlen fogyasztói használati szokások és nem utolsósorban persze a jóval magasabb javítási költségek szerepelnek, írja az autonews.com.

Még mindig a kisebb rossz

A fogyasztók számára nem nagyon marad más járható út, mint a magasabb biztosítási díjak vállalása, hiszen a jellemzően a lökhárítóba vagy a szélvédő mögé helyezett szenzorok és kamerák miatt a korábbiaknál sokkal, akár ötszörösével drágább szervizre már egy kisebb koccanás után is szükség lehet – ezt pedig még kevésbé szerencsés saját zsebből állni.

Összességében nézve persze a biztonságosabb közlekedés megéri a többletkiadásokat – még akkor is, ha Sebastiaan Bongers, a Swiss Re biztosító termék- és technológiai vezetője szerint az információhiányos időszak akár tíz év is lehet.

Kiemelt Partnereink