Gyártók Gurulnak már az első elektromos Transitok

Gurulnak már az első elektromos Transitok

autopro.hu/K.A. | 2010.12.26 14:11

Gurulnak már az első elektromos Transitok

Már gurulnak az első Ford Transit Connectek az Egyesült Királyságban, ahol a kormány ultra-alacsony kibocsátású járműflotta tagjaként állnak szolgálatba – hatótávolságuk 130 kilométer.

Hirdetés

A tisztán elektromos hajtású, nulla károsanyag-kibocsátású Transit Connect Electric mintegy 130 kilométert tesz meg egyetlen feltöltéssel, így ideális jármű az olyan flottaüzemeltetők számára, akik kiszámítható távolságokra vállalnak fuvarokat, s a központban elvégezhetik a napi töltést. A szállításra és közületi célokra fenntartott flották üzemeltetői a közelmúltban elkezdték előnyben részesíteni a kisebb, hatékonyabb járműveket, így a Transit ideális időzítéssel jelenik meg a piacon.


A Ford Transit Connect karosszériaszerkezetére épülő, tisztán elektromos hajtású haszonjárművekben az Azure Dynamics által szabadalmaztatott Force Drive™ akkumulátoros elektromos hajtáslánc működik, s az autókat az AM General gyártja a Michigan állambeli Livoniában található üzemében. A járművek 13 hónappal azt követően érkeztek meg az első megrendelőkhöz, hogy, hogy az érintett vállalatok bejelentették közös elhatározásukat egy nulla emissziójú autó kifejlesztésére.

Azure Dynamics
Az Azure Dynamics Corporation világszerte piacvezető a haszonjárművekbe építhető hibrid-elektromos és elektromos hajtásláncok fejlesztése és gyártása területén. Vállalati stratégiája a kereskedelmi szállítás és a kisbuszok piacára irányul; a cég számos nemzetközi partnerrel és vevővel működik együtt.

Az együttműködés első bejelentésének időpontja 2009 októbere volt. Az akkori hír szerint az Azure Dynamics beépíti a Transitba a Force Drive elektromos hajtáslánc-technológiát - a Johnson Controls-Saft lítium-ion akkumulátoraival -, s az első járművek a 2010-es év végéig megjelennek. A modell gyártása 2010 negyedik negyedévében kezdődött meg, s a termelés 2011 áprilisára fut majd fel teljes kapacitására.

- A beszállító partnerek együttműködése minden Ford programban fontos, ebben az esetben azonban kifejezetten kulcsfontosságú volt, hiszen ennek köszönhető, hogy a szerződés aláírásától számítva 13 hónap alatt eljutottunk a gyártásig - fogalmazott Sherif Marakby, a Ford elektromos járművek tervezéséért felelős igazgatója. "Az Azure és a Ford között kiváló csapatmunka alakult ki, s ez rengeteget számított az autó megalkotása során."

- Az elektromos Transit program kiválóan példázza termékfejlesztési szemléletünket - tette hozzá Scott Harrison, az Azure Dynamics elnök-vezérigazgatója. "A Ford globális padlólemezének előnyös tulajdonságai megkönnyítették Force Drive hajtásláncunk beépítését. Ráadásul az AM General vállalattal megkötött szerződések révén - amelyek a munkaerőre és az összeszerelésre vonatkoztak - a költségek átláthatóak maradtak."

AM General
Az AM General különleges járműveket tervez, gyárt, és szállít üzleti és katonai vásárlók számára. Érdekeltségi körébe tartozik még két saját tulajdonú leányvállalat: a dízelmotorokat és az automatikus váltóműveket gyártó társaság. A HUMMER ® H1 és H2 járművek gyártójaként ismert AM General több mint hat évtizednyi tapasztalatával alkalmazkodik a katonai és polgári autóipar folyamatosan változó igényeihez. A vállalat legfontosabb üzemeiben - amelyek Indiana, Michigan és Ohio államokban működnek - és 43 államra kiterjedő beszállítói hálózatában körülbelül 2500 munkatárs dolgozik.

A Transit Connect Electric a Ford elektromosautó-tervének első terméke, amelyet Amerikában már 2011-ben az új Focus elektromos változata követ (Európába a modell 2012-ben érkezik) majd egy plug-in hibrid járművel együtt, 2012-ben pedig két új generációs, lítium-ion akkumulátorral hajtott elektromos autó bemutatása várható. Ez utóbbiak egy időben lesznek elérhetőek az észak-amerikai és európai piacon.

Nemcsak az észak-amerikai LEAD-vásárlók kapták már meg járműveiket, a Transit Connect Electric haszonjármű az Egyesült Királyságba is megérkezett, ahol 14 ilyen autó vesz részt a kormány Ultra-Alacsony Szénkibocsátású Járműbemutató programjában. A Scottish and Southern Energy által támogatott program keretében a vállalat egy nulla emissziójú járműflottát üzemeltet, hogy így tesztelje az autók és a működésükhöz szükséges infrastruktúra technológiáját.

Az autó tulajdonosai választhatnak, hogy a szabványos, 120 voltos hálózatról akarják-e feltölteni az akkumulátort, vagy inkább a 240 voltos töltőállomásról, ami jellemzően az üzemeltető telephelyén szerelnek fel, s amelyről hat óra alatt elvégezhető a teljes feltöltés. Az autóba épített csatlakozó a vezető oldalán, a hátsó keréknél található. A beépített, folyadékhűtésű, 28 kWh teljesítményű lítium-ion akkumulátor-egység feltöltéséhez az autó csatlakozóját össze kell kötni a hálózattal. Az autó beépített töltőberendezése a hálózati váltóáramot egyenárammá alakítja, mivel az akkumulátor-csomag töltéséhez ez szükséges.

Működés közben az akkumulátorban tárolt energia az elektromos hajtáslánc motorvezérlő egységén keresztül hajtja meg az autót mozgató villanymotort. A gázpedál parancsa a motorvezérlő egységbe érkezik, ami itt három, precízen időzített egyenáramú jellé alakul, és hajtja a villanymotort. A fedélzeti egyenáram/egyenáram konverter segítségével a meghajtó akkumulátor az autó 12 voltos akkumulátorát is tölti; ez utóbbi szolgáltatja a különböző berendezések - például a fényszórók, a kormány-rásegítés és a hűtőfolyadék-pumpa - működéséhez szükséges energiát.

Az akkumulátor-egységet sikerült úgy elhelyezni a járműben, hogy sem az utastérből, sem pedig a raktérből nem vesz el helyet. A várakozások szerint a Johnson Controls-Saft akkumulátorának élettartama megegyezik az autó élettartamával.


Hirdetés

Kiemelt Partnereink