Szolgáltatók Erős magyar beszállítói rendszert kell felépíteni

Erős magyar beszállítói rendszert kell felépíteni

Kuthi Áron | 2019.06.24 09:15

Erős magyar beszállítói rendszert kell felépíteni

Az autóipari ágazat feltartóztathatatlanul menetel a tisztább, intelligensebb mobilitás létrehozása felé. Erre a vonatra kell felülnie Magyarországnak is. Az 1993-ban alakult Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetsége (Majosz) háromszáz kis-és középvállalatot tömörít, amelyek éves összbevétele eléri a 2500 milliárd forintot. Nyírő József, a szervezet elnöke szerint a gazdaság jelenlegi kedvező széljárását a felkészülésre, a gyártási folyamatok fejlesztésére kell felhasználni, mert rengeteg intő jel látszik az autóiparban.

Hirdetés

– Rekordot rekorddal döntöget az autóipari ágazat az utóbbi években, tavaly már 8500 milliárd forint körül volt az ágazat termelési értéke. A beszállítók tele voltak megrendelésekkel. Meddig tart az aranykor?
– Tíz éve 2 ezer milliárdról indultunk, tavaly valóban 8 ezer milliárd felett végeztünk. Ez a 400 százalékos növekedés nagyon komoly teljesítmény. 2023-ban kezdi a termelést a BMW. Az öt autógyár, valamint a japán, a német és a francia technológia révén hatalmas tudás érkezett és érkezik hazánkba. Ráadásul a prémiummárkák egyre erőteljesebb üzleti teljesítményt nyújtanak. De ha a kihívások felől nézzük mindezt, mindjárt itt a CO2-kvóta kérdése, a dízelbotrány továbbgyűrűző hatása, az elektromobilitás fejlődése. Biztatóan alakulnak az autóeladások a Suzukinál, viszont például a Volkswagen-csoportnál látszik a dízelbotrány káros hatása. Mindeközben a CO2-kvóták miatt esedékes technológiaváltás abszolút elsődleges fontosságú a rövid határidő miatt. Így elképzelhető, hogy az autógyárak elektromos autó palettával egészítenék ki flottájukat a kibocsátási szint tartása miatt. Jelentősen átalakulhat a piac a technológiai fejlesztés és az autóipari átrendeződés miatt.

– Pénzért is meg lehet váltani a készen lévő technológiát, de az olyan sokat éltetett európai innovációhoz honnan lesz lendület és pénz?
– Nem nagyon van más irány a szabályok változása miatt, mint keményen fejleszteni a jobb, energiahatékonyabb, tisztább mobilitást. És itt még számos kooperációt fogunk látni a legnagyobb gyártók között. Viszont az újítások piacon való megjelenésének, gyorsaságának egyre nagyobb lesz a jelentősége. Két peremfeltétel, a kibocsátási kvóták és a fogyasztók igényei között kell navigálnia az európai autóiparnak, ami nem lesz könnyű. Ám azon az állásponton vagyok, hogy anyagi források fejlesztésre mindig rendelkezésre fognak állni. Fontos, hogy ezt a tényt figyelembe vegyük és biztosítsuk, mivel jelentős anyagi igény szükséges a technológiaváltáshoz.

– A magyar autóipari szereplők számára mi a legnagyobb kihívás a sokat említett hatékonyságnövelésen és munkaerőhiányon kívül?
– A kulcs a jövőhöz az automatizált és optimalizált termelési folyamattal előállított, professzionális minőségű termék lesz. Vagyis csak akkor őrizhetjük meg versenyképességi pozíciónkat, ha egyre inkább hatékonyan, automatizáltan állítunk elő minőségi termékeket és értéket. A MAJOSZ szemszögéből ez azért fontos, mert minél nagyobb mértékben, minél teljesebb körűen szeretnénk kiszolgálni a most négy, és néhány év múlva az öt autógyárat. Ezt a bizonyos 8 500 milliárdot akkor tudjuk igazán növelni, ha az autógyárak egyre több hazai beszállítótól szereznek be egyre több alkatrészt. Úgy gondolom, a bér- és logisztikai költségek hosszú ideig vonzóvá tehetik az országot. Viszont a költségek változásának mértéke és képzett munkaerő állománya befolyásolja a jövőbeni pozíciónkat.

– Milyen tanulságai vannak a MAJOSZ számára az év elején lezajlott sztrájkoknak?
– A sztrájkok ráirányították a figyelmünket arra, hogy milyen veszélyek rejlenek a kkv-szektor számára. Összességében a sztrájk, a gyárleállások nem jók egy termelési folyamatban. Jelentős kieséseket okoz a kiszállításokban, a gazdasági láncban. A bérköltség növekedésével a termék előállításának önköltsége növekszik, vagyis csökken a profitabilitás, és egyre kevesebb jut a fejlesztésre, innovációra a kkv-szektorban. Emiatt nagyon fontos annak mértéke és ütemezettsége. Nagy kihívás a profitabilitás fenntartása, hogy a termelékenység növelésével ténylegesen megfordítsuk a termékár csökkenő és a termelési önköltség növekedő görbéjét. De a hatékonyságnövelésben a kormányzatnak, a pályázatoknak és a bankoknak is szerepük van, mind finanszírozási, mind képzési oldalon is.

– A MAJOSZ hogy tud segíteni abban, hogy a kkv-k hatékonyabbak, és ezáltal versenyképesebbek legyenek?
– Egyrészt a rendezvényeinken, programjainkon lehetőséget adunk, hogy tagjaink megismerjenek bizonyos fejlesztési módszereket, és új ismeretekhez jussanak a lehetőségekkel kapcsolatban. Ezeket a best practice-eket mindenki be tudja építeni saját rendszereibe. Emellett mindig hangsúlyozzuk, hogy a képzés, az oktatás, az ismeretszerzés egyre fontosabbá válik. Valamint elkezdtünk programokat felépíteni, ami tagjaink jövőbeni szakmai erősítését szolgálná. Ezek feltételrendszere, kidolgozása folyamatban van.

– Az autóiparban a legnagyobbak kooperálnak egymással, vagy épp egybeolvadnak, lásd Fiat és Chrysler, Opel és PSA. A kkv-k miért nem képesek a mélyebb kooperációra a versenyképesség érdekében?
– Adódnak helyzetek, amikor kooperálni kell, de sajnos a félelem, a bizalmatlanság több esetben az ellenkezőjét diktálja. Valóban lenne jelentősége annak, ha horizontális együttműködések induljanak a kkv-k körében. Egyelőre az a helyzet, hogy kevés az együttműködés, pedig a cégeknek fel kell ismerniük, hogy a szinergiák nagyban segíthetik a kooperáció eredményességét. Az lenne a cél, hogy a know-how, szakmai fejlődés hosszabb távon is az országban maradjon. A K+F+I nagyon nagy fontosságot képvisel az iparágban, és az Innovációs és Technológiai Minisztérium ezt jól felismerve adja meg a forrásokat. A MAJOSZ számára fontos feladat, hogy a kkv-k felismerjék, hogy magyar innovációt kell hozzátenni a nagy autóipari ökoszisztémához.

– Az autóipari aranykorban milyen döntéseket kell hozni?
– Az autógyártók itthoni működése egyértelműen hozzájárul a gazdaság jó teljesítményéhez. Ha ebben a helyzetben jó döntéseket hozunk, azzal segítjük magunkat akkor is, ha hullámvölgybe kerülünk. Vagyis felkészülési szakasznak kell felfogni a jelenkori gazdasági környezetet. A globális szinten jelentkező aggasztó események ellenében jó hír, hogy Magyarország prémium kategóriát gyártó helyszín, és a prémiumot általában tompítottabb módon érinti egy gazdasági visszahűlés. Hogy mikor jön el, ezt nehéz megmondani. Az biztos, hogy a BMW érkezése jelentős fejlődési lehetőség az ország számára. A MAJOSZ számára pedig rengeteg feladatot jelent, hogy megfelelő beszállítói lánc álljon rendelkezésre az érkező és a jelen lévő autógyárak számára. Térségünkben pár éven belül erőteljes beszállítói rendszert kell felépíteni. Ez most a legnagyobb kihívás a MAJOSZ számára és végezzük a feladatunkat maximális erőbedobással.

Kiemelt Partnereink