Szolgáltatók Christopher Mattheisen: Az 5G az egyetlen útja a mobilitás jövőjének

Christopher Mattheisen: Az 5G az egyetlen útja a mobilitás jövőjének

Uzoni Ábel | 2017.11.15 09:33

Christopher Mattheisen: Az 5G az egyetlen útja a mobilitás jövőjének

Az, hogy minden mindennel össze lesz kötve, nemcsak az okosvárosra, az okosotthonra, az okosautóra érthető, de a távközlési cégek, az eszközgyártók, az intézményi és iparági szereplők között is egyre nagyobb az együttműködés. Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója is így gondolkodik erről.

Hirdetés

– Furcsa mód sokkal többet lehet tudni arról, hogy az autógyártók hogyan képzelik el a járműipari connectivityt, mint a telekommunikációs vállalatok. Pedig a távközlési cégek is sokat áldoznak K+F-re. A Telekom csoportnál hogy kell elképzelni az 5G, a járműkommunikáció, a connected car, az okosváros koncepciót?
– Az említett jelenséget valószínűleg azért érzékeljük ennyire élesen, mert az autógyártásban most legalább akkora pezsgés van, mint a Ford T-modell aranykorában. A digitalizáció ehhez kapóra jön, gondoljunk csak az olyan slágertémákra, mint az önvezető autó, az elektromos járművek vagy a car sharing. Más kérdés, hogy ez az egész nem tudna működni nélkülünk. Mindezekhez szükséges az 5G, amely ma még beláthatatlan távlatokat nyit, elsősorban az átviteli sebesség, a válaszidő és a kapacitás tekintetében. Olyan, jelenleg még nem vagy csak kísérleti formában létező technológiák és megoldások előtt is megnyitja az utat, mint az intelligens közlekedési rendszerek, az okosotthonok és városok, vagy a már említett, robotizált távműtétek. A Telekom számos ilyen kísérletben és fejlesztésben vesz részt partnereivel. Az iparági szereplőkkel karöltve nem pusztán technológiát fejlesztünk: komplex, strukturált rendszerekben gondolkodunk. Az önvezető autózásban, és általában az e-mobilitásban megjelenő technológiák szorosan összefonódnak a városi környezetet átható megoldásokkal.

– A Telekom csak a mobilhálózatot igénylő szupergyors megoldásokban érdekelt, vagy az egyéb frekvenciákat igénybe vevő, járművek közötti közvetlen rádiós kommunikáció (Car2X) fejlesztésében is?
– Az 5G igazi újdonsága nem a megnövelt sebesség, hanem az adatok késleltetésének, a látenciának a leszorítása, valamint az, hogy ezeket a lerövidült válaszidőket stabilan képes nyújtani a technológia. Komplex kommunikációs rendszert alakítunk ki, amelyekben szinte minden ma létező és modern technológiát felhasználunk, precízen összehangoltan. Ezek okos hálózatok, amelyek a lehető leghatékonyabban és a lehető leggyorsabban, valós időben juttatják el a megfelelő információkat A-ból B-be.

– A Telekom a connectivity terén inkább szolgáltatói vagy fejlesztői, innovációs partner szeretne lenni?
– Egyedül egyetlen vállalat sem lesz képes áttörést elérni. A távközlési cégek, eszközgyártók, intézményi és iparági szereplők közötti együttműködés ezért fontosabb lesz, mint valaha. Az új technológiák és szolgáltatások fejlesztéséhez pedig sok közös innovációra, tesztelésre lesz szükség. Az 5G előnyeinek kiaknázásához számos feltételnek kell teljesülnie, például a szabályozás terén.

– A cégcsoporton belül hol folynak autóiparra szabott kutatások?
– A Deutsche Telekom csoport tagjaként a T-Systems Magyarország innovatív technológiai megoldásokkal képes támogatni a magyarországi e-Mobilitás és Ipar 4.0 programokat. Az autóiparnak nyújtott lehetőségeket nemcsak az önvezető autós fejlesztések testesítik meg. Ide tartoznak az okosvárosok parkolási, közlekedési modernizációját szolgáló fejlesztések, vagy épp a kiterjesztett valósággal összefüggő innovációk. Az iparágnak nagyon fontosak az automatizált gyártástechnológiában, termelésmenedzsmentben alkalmazható rendszerek, amelyek ma inkább az ipar 4.0 zászlaja alatt futnak. Az elektromos autózás terén használható eszközök egy része pedig ma még inkább energiaipari- és vezérlési fejlesztésként van elkönyvelve. Ebből is látszik, hogy a 21. századi technológiai forradalomban minden mindennel összefügg. Ahogy a hálózatok nem különülnek el többé egymástól, úgy az iparágak sem.

– A jeltovábbításnak gyakorlatilag 0 másodpercre kell csökkennie. Ez belátható időn belül valóság lesz?
– Az 5G technológia sokkal több, mint a jelenlegiek, a GSM, az UMTS és az LTE volt. Ez a vadonatúj hálózati koncepció egyesíti magában a vezetékes és mobil kommunikációt. Az 5G révén lehetővé válik sok-sok intelligens és virtuális hálózat létrehozása, akár dinamikus – tehát az igényekre folyamatosan reagáló – módon. A késleltetésmentes hálózat még jó ideig cél marad, ám egyes kritikus alkalmazásokhoz, amilyen az önvezető autózás vagy a távgyógyászat, lehetséges, sőt kötelező lesz a késleltetés extrém alacsonyra csökkentése.

– Mi a helyzet a lefedettségi problémákkal: az 5G be fog látni minden alagútba és a parkolóház 5. emeletére?
– Ha a kérdést komplex módon nézzük, nem árt tudni: az 5G-hez sokkal több cellára lesz szükség, mint a korábbi generációs hálózatokhoz, még úgy is, hogy a meglévő hálózatokra építkezünk. Ott, ahová mobiltechnológiákkal nem érünk el, igénybe vehetjük a vezetékes vagy akár a műholdas átvitelt, ráadásul anélkül, hogy ebből egy autó vagy egy felhasználó bármit is megérezne. Tehát igen, a hálózatokhoz való hozzáférés az ötödik pinceszinten sem szűnik majd meg.

– Mit tekint abszolút prioritásnak a Magyar Telekom e téren? Biztonság, kényelem, gyorsaság?
– A Telekom célja mindig is az ügyfelek igényeinek maximális kiszolgálása volt, ez nem változott. Ezen belül is kritikus a hálózat biztonsága és folyamatos rendelkezésre állása. Egyszóval ezek a fő prioritások a kényelem és a gyorsaság mellett.

– Felhőalapon lehet elképzelni az adatok tárolását, megosztását, generálását?
– A felhőalapú infrastruktúra ma már a valóság: a gépek és a szenzorok hálózatba kapcsolásával egyre több adat keletkezik, amelyek feldolgozása és kiértékelése a felhőkben meglévő számítási kapacitás révén válik a társadalom számára is hasznossá.

– Magyarországnak milyen esélyei vannak arra, hogy ennek az úttörő technológiának a fejlesztéséhez hozzájáruljon?
– Az 5G-re való átállásra úgy kell felkészülni, hogy amikor annak kereskedelmi célú használata 2020-tól elindul, akkor hazánk a csúcstechnológiát elsőként alkalmazó országok között legyen. Olyan fejlesztésekkel kell előrukkolni, hogy ezt megelőzően, 2019 környékén, az 5G-világszabványról szóló döntésre is befolyásunk legyen. Azáltal, hogy Magyarországon elsők között alakult iparági összefogással és a kormányzat támogatásával 5G Koalíció, úgy gondolom, minden esélyünk megvan arra, hogy vezető szerepet töltsünk be a jövőbeni fejlesztésekben. Az 5G hazai teszthálózatának kiépítésében a Magyar Telekom stratégiai partner: a Zalaegerszeg mellett épülő önvezetőautó-tesztpálya kiváló alapot jelent ahhoz, hogy Magyarország az 5G fejlesztések egyik európai központjává váljon és régiós szintű vezetőszerepre törjön.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink