Szolgáltatók Alig emelkedett a hazai márkakereskedések száma

Alig emelkedett a hazai márkakereskedések száma

Beck András | 2019.10.30 15:04

Alig emelkedett a hazai márkakereskedések száma

Csaknem hétszáz márkakereskedés működik Magyarországon. A márkák közül a Suzuki, a Dacia és a Renault nyitotta legtöbb új szalont. A családbarát gépkocsivásárlási programban a 4,5–6 millió forintos kategóriába tartozó autók fogynak a legjobban.

Hirdetés

Ötödik éve emelkednek az újautó-eladások Magyarországon, 2017 és 2019 között 38 százalékkal bővült az értékesítés. Ennek ellenére a hazai márkarekedések száma csak 1 százalékkal emelkedett az elmúlt két évben. Új márkák is megjelentek, például a Bentley és a Tesla. A márkák közül egyébként a Suzuki, a Dacia és a Renault nyitotta a legtöbb új szalont – derült ki a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) sajtótájékoztatóján. A 696 márkakereskedés 232 tulajdonos kezében van. 2011-ben még 785 autószalon volt, amelyeknek összesen 324 tulajdonosa volt.

Munkaerőgondok

„A legtöbb autószalon Budapesten és Pest megyében található, 141 és 71 darab. Így az összes márkakereskedés 31 százaléka összpontosul a fővárosban és Pest megyében. A legkevesebb, 11 szalon Nógrád megyében van” – mutatott rá Konkoly Eszter, a Gémosz titkára.

Elhangzott, hogy ma sokkal hatékonyabban működnek a szalonok itthon, mint a 2008-as válság előtt vagy alatt. A munkaerőgondok miatt nem mindenhol tudják naprakészen kiszolgálni az ügyfeleket, főleg Nyugat-Magyarországon okoz problémát a munkaerőpiaci helyzet. Ezt az átlagon felüli bérek sem tudják ellensúlyozni.

Az Opel és a Ford jövője

A legfrissebb trendek azt mutatják, hogy egyre több gyártó szervezi ki, adja el magánbefektetői csoportoknak a közép-európai hálózatokat. Ez igaz Magyarországra is, ahol, a Peugeot Citroen hálózatot az Emil Frey, a Nissan hálózatot a Grand Autó vette át, de a Gémosz szerint érdekes kérdés lehet az Opel és a Ford regionális hálózatának jövője is. „A Ford a hírek szerint fontolgatja, hogy importőri szinten kivonul Európából, az Opel importőri helyzete pedig azért bizonytalan, mert a PSA-hoz került a márka, amelynél a Peugeot és a Citroën hazai képviseletét már magánbefektetői csoport látja el” – mondta Gablini Gábor az autopro.hu-nak.

Előrehozott vásárlások

„A márkakerekedői hálózatoknál a kibocsátási normák szigorítása erős hatásokkal jár majd. A gyártók költséget megtakarítani a kereskedelmi hálózatokban tudnak, ez itthon a következő 1-2 évben erősen érződik majd, a Gémosz segít tagjainak felkészülni a markáns változásokra. Ez a trend a gyári hátterek megváltozásával indokolható egyébként” – mondta Gablini Gábor, a Gémosz elnöke. Januártól markáns áremelkedés várható az újautó-piacon, amelyek ősszel már el is kezdődtek. Ez minden gyártót eltérő mértékben érint. A termékportfólió ezzel párhuzamosan szűkülhet. Idén ezek miatt előrehozott vásárlásokkal lehet számolni – fűzte hozzá Gablini Gábor.

Családarát program

A Gémosz a családbarát gépkocsivásárlási program meghirdetését követően létrehozta a „Családbarát Márkakereskedés” programot, majd a Bank és Lízingszövetséggel együttműködve azon dolgozott, hogy a támogatásban részesülők számára az egész ügymenet a lehető legkönnyebb legyen. Az első hetekben már nyolcezer igénylés futott be a 2,5 millió forintos állami támogatásra.

1078 lezárult ügylet

A program július 1-jei indulása óta, már csaknem 16 580 igénylést adtak be a nagycsaládosok a Magyar Államkincstárhoz, 9887 támogatásra jogosító határozat született, 1940 értékesítés után nyújtották be a márkakereskedők a dokumentumokat az államkincstár részére. Ezek közül már 1078 esetben a támogatási összeg is megérkezett, azaz lezárult, az ügylet. A nagy érdeklődés miatt 3-6 hónapos vagy akár hosszabb szállítási idővel kell számolni. Akinél megvan a jogosultság, annál egyébként hat hónap után automatikusan meghosszabbodik az eljárás.

„A programban a 4,5–6 millió forintos kategóriába tartozó autók fogynak a legjobban fogy, ezeket a 6–8 millió forintosak követik. Az összes igény 80 százalékát ezek teszik ki. Ez azt jelenti, hogy az igénybe vevők zöme olyan, aki a támogatás nélkül nem tudott volna új autót vásárolni” – húzta alá Gablini Gábor.

A negyedéhez tartozik finanszírozás

„A programban részt vevő szereplők felkészültek az igények kezelésére, de ilyen nagy igényekre azért nem számítottak. Olyan ügyfélkör mozdult meg, amely enélkül nem tudott volna új autó vásárláson gondolkodni. Minden negyedik szerződés mögött van finanszírozás, de ez a jövőben emelkedhet. Eddig azokat az autókat adhatták át, amelyeket a program elején rendelték meg vagy készletről választottak. A beadott hitelkérelmek túlnyomó részét egyébként minden további nélkül jóváhagyták a tagvállalatok. Mindössze pár százalékos az elutasítási arány, ugyanúgy mint más szerződéseknél” – említette Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. A családbarát gépkocsivásárlási programhoz kapcsolódó finanszírozás összege egymilliárd forint körül volt szeptember végén, de ez havonta duplázódhat, így jelenleg 1,5–2 milliárd frointnál járhatunk – tette hozzá Tóth Zoltán.

Alkatrész-kereskedő is szabadon választható

A sajtótájékoztatón beszámoltak egy, az autósok és az Uniqa Biztosító közötti konfliktusról is. Kovács Kázmér ügyvéd három éve kapott felkérést ennek rendezésére. „Az autósok és a szervizek is azzal szembesültek korábban, hogy az Uniqa csak 10 százalék levonás mellett rendezi a kárt, ha egy alkatrészt nem az általuk kijelölt kereskedőnél vásárol meg valaki. Még akkor is ez volt a helyzet, ha minden más jogszerű volt a javításkor. Először peren kívüli eljárást kezdeményeztünk, de ennek ellenére 175 olyan káresemény maradt, ahol a 10 százalékos kérdést nem rendezték” – mondta el Kovács Kázmér a sajtótájékoztatón. Hozzátette, hogy a legmagasabb összeg egy ügyfélnél 200 ezer forint volt, így egyenként nem fordultak bírósághoz az érintettek.

Az autósok átruházták a követeléseket a márkaszervizeket, azok meg a Gémoszra, amely a per felperese volt. Nyolc tárgyalás után a Fővárosi Törvényszék az autók keresetének adott helyt. A törvényszék indoklásában megerősítette, hogy a károsultakat megilleti a gépjárműjavító, illetve alkatrész-kereskedő megválasztásának joga és a biztosító nem kötelezheti őket arra, hogy az általa megjelölt néhány alkatrész-kereskedőnél vásároljanak azért, mert ott az alkatrész 10 százalékkal olcsóbb lehet. Az Uniqa Magyarországon mindössze három alkatrész-kereskedőt nevezett meg, így egy károsultnak aránytalan plusz teendőket okoz még a megfelelő kereskedő felkutatása is.

Nyitókép: Pexels

Hirdetés

Kiemelt Partnereink