Gyártók 3 milliárdért gurulnak Ikarus–Skoda trolik Szegedre

3 milliárdért gurulnak Ikarus–Skoda trolik Szegedre

Dombai Tünde/Délmagyarország | 2010.12.28 10:55

3 milliárdért gurulnak Ikarus–Skoda trolik Szegedre

13 új trolit rendel meg januárban Szeged, 2,86 milliárd forintért. Az új flottát magyar–cseh konzorcium gyártja, zöld-fehér, alacsony padlós, klímás lesz, és 125 utast szállít.

Hirdetés

Harmadik nekifutásra várhatóan eredménnyel zárul a szegedi tömegközlekedési nagyprojekt trolibeszerzési pályázata. A két induló közül a nyertes az Ikarus–Skoda Konzorcium lett, amelynek tagja a székesfehérvári Magyar Trolibusz Kft. és a csehországi Plzen városában működő Skoda Electric a. s. A cseh–magyar cégtársulással januárban köthet szerződést az önkormányzat.

Ilyen, a legújabb Ikarushoz hasonló trolik először Szegeden közlekednek majd.

Szeged új trolija – a nyertes ajánlat szerint – 18,75 méter hosszú, 2,55 méter széles, 125 utast szállít, végig alacsony padlós és klímás jármű lesz. A tervek szerint a prototípus jövő novemberben, a fennmaradó 12 legkésőbb 2013-ban érkezik. A járművek darabja 799 ezer 500 euróba kerül (nagyjából 220 millió forint). Az új troli a fővárosban bemutatott legújabb Ikarus autóbuszokra hasonlít majd leginkább, a színe a szegedi trolikéhoz hasonlóan zöld-fehér lesz. Ilyen trolik először Szegeden fognak közlekedni.

A járművek kiválasztásáról és áráról a nagyprojektet lebonyolító Szeged Pólus Kft. projektigazgatója, Csanádi Zoltán elmondta: két pályázaton próbált eddig a város trolibuszt beszerezni, ám érvényes ajánlat egyik körben sem érkezett. Nehezíti a pályázók dolgát a hazai pályázati-közbeszerzési eljárás bonyolult rendszere. A harmadik trolitender eltért az első kettőtől – műszaki többlettartalommal bővült a kiírás, és a 10 jármű mellé további 5 szállításának a lehetősége is bekerült.

Trolit Szegeden is gyártanak, ezt a fejlesztést ősszel a BKV is tesztelte.

Végül 3 plusztrolit vásárol a város. A bírálóbizottságban – mint mindig – a város, az üzemeltető SZKT és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által kijelölt közreműködő szervezetek (KIKSZ és EKKE) delegáltjai vettek részt. A pályázatokat szakemberek bevonásával szigorú gazdasági és műszaki szempontrendszer alapján értékelték.

– Az ár nem számít magasnak, ugyanis idén Róma (45 jármű), Modena (3), Limoges (13), Winterthur (21) és Eberswalde (10) is drágábban vásárolt hasonló járműveket – tette hozzá a projektigazgató. – Ha azt vesszük, hogy 86,35 százalékos támogatással vásárol a város, akkor Szeged mindössze 13,65 százalékot, vagyis nagyjából 30 millió forintot fizet ki egy troliért. Ennyi pénzért nem sorozatgyártott, hanem speciálisan szegedi járműveket fejleszt és gyárt a szállító.

A szakember kiemelte: a trolik szerkezete speciálisabb, mint a buszoké, mert az egész rozsdamentes acélból készül. Cél, hogy a buszoknál hosszabb ideig, legalább 20 évig és 1,4 millió kilométer megtétele után se legyen vele probléma.

Pluszelvárás, hogy 5 kilométert önjáróan is képes legyen menni hálózat nélkül, a legkorszerűbb energiatároló akkumulátorral. Ez azért fontos, hogy felsővezetéktől függetlenül is képes legyen útfelbontás vagy forgalomterelés miatt kerülőt tenni. Nagy értékű pótalkatrészkészletet is köteles szállítani a gyártó, hogy balesetek és javítások miatt ne kelljen hosszú időre kivonni a járművet a forgalomból.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink