"Szeretnénk, ha a járműmérnöki szakra jelentkező hallgatók lemorzsolódása kisebb lenne"

Szerző: Wurmbrandt András | 2016.10.24. 08:30

Az egyetemi oktatókat, kutatókat és hallgatókat, valamint az ipari szakembereket, kutatókat, fejlesztőket és gyártókat igyekszik összekapcsolni mind a járműmérnöki oktatás, mind a kutatás és a gyártás területén a Miskolci Egyetem által szervezett Járműmérnöki és Járműipari Konferencia november 17-18-án. Ennek apropóján is beszélgettünk Dr. Jármai Károllyal, az intézmény stratégiai és fejlesztési rektorhelyettesével.

- Mennyire fedik le a Magyarországon jelen lévő autóipari gyártók és beszállítók igényeit a Miskolci Egyetem képzései?
- A Miskolci Egyetem igyekszik olyan képzést adni, hogy a végzett hallgatók megállják a helyüket olyan esetben is, amikor korábban nem ismert, vagy nem tapasztalt probléma vetődik fel. A képzés részben elméleti, részben gyakorlati. Nem tud mindenre kitérni, de igyekszik problémamegoldásra ösztönözni a hallgatókat.

- Mely cégekkel van a legszorosabb kapcsolata az egyetemnek, és milyen területeken működnek együtt?
- A Bosch, a Takata, a Delco Remy, a Jabil, a Misys Hungary a fő partnereink. A duális képzés viszonylag új területnek számít nálunk, de például a Bosch már jóval korábban elindított, és a mai napig működtet is egy ösztöndíjas rendszert.

- Mennyire tartja egyébként sikeresnek az intézmény duális képzéseit?
- Most telt le a duális képzés első éve. Az egyetemen összesen 80, a gépészmérnöki és informatikai karon 58 fő van duális képzésen. Másodéves 14, elsőéves 44 fő. A járműmérnöki szakon 7 fő a 37-ből. A tapasztalatok kedvezőek. Mind az egyetem, mind a cégek részéről nagyobb az odafigyelés, de a hallgatóknak kell a megnövekedett terhelésnek megfelelni, ami nem könnyű.

- A járműiparra jellemző munkaerőhiány szinte mindennap megjelenik valamilyen formában a sajtóban. Önök mit tapasztalnak, partnercégeiknél mennyire jelent problémát ez? Fordulnak-e önökhöz kérésekkel ezzel kapcsolatban?
- Idén indult a járműmérnök képzés a Miskolci Egyetemen. Amikor a nulladik héten elvittem a hallgatókat a Takata gyárába, vendéglátóink hangsúlyozták, hogy várják a végzett mérnököket, mert hiányuk van. Erre azt válaszoltam, hogy ezek a fiatalok három és fél év múlva lehetnek leghamarabb munkavállalók, addig tehát várniuk kell.
De természetesen a más szakokon végzett hallgatók is be tudják dolgozni magukat erre a területre, úgy mint a gépészmérnökök, a mechatronikusok vagy épp az informatikusok.

- Egyébként hogy látja, mennyire mobilis a most pályakezdő fiatal generáció?
- Mobilisabb, mint korábban, de ezt erősíti az általános társadalmi mobilitás erősödése itt Borsod Megyében is. Sokan mentek el az idősebb generációból is külföldre dolgozni.

- Mennyire gondolkodik az egyetem közösen a nagy cégekkel, illetve az önkormányzattal a város jövőjét illetően?
- Az egyetem és a város kapcsolata szoros. Folyamatos egyeztetések vannak, több közös projektünk fut. Főként a nagyobb cégek részéről van igény az információcserére.
Az egyetem egyébként a képzési struktúrát úgy igyekszik alakítani, hogy megfeleljen a Fokozatváltás a felsőoktatásban című anyagban leírt elvárásoknak, valamint a Nemzeti Intelligens Szakosodási Stratégia (S3) kihívásainak.

- A közelmúltban csapatépítő tréninget szerveztek a járműipari hallgatóknak. Miért van szükség ezekre a tréningekre, és milyen gyakorisággal szervezik ezeket, miben kell motiválni a hallgatókat?
- Szeretnénk, ha a járműmérnöki szakra jelentkező hallgatók lemorzsolódása kisebb lenne, ha jó eredménnyel tudnák elvégezni a képzést. Ez az első évfolyam, ennek híre kihat az elkövetkező évekre is. Új szak esetén általában a jobb hallgatók választják a szakot.

- Novemberre járműmérnöki és ipari konferenciát szerveznek. Mit érdemes tudni erről?
- A döntően hazai résztvevők számára megrendezendő konferencia célja, hogy összekapcsolja az egyetemi oktatókat, kutatókat és hallgatókat, valamint az ipari szakembereket, kutatókat, fejlesztőket és gyártókat, mind a járműmérnöki oktatás, mind a kutatás és a gyártás területén. A konferencia tökéletes platform kíván lenni a tapasztalatok megosztására, az ipar és a tudomány, az ipar és az oktatás együttműködésére.
A konferencia célja, hogy lehetőséget biztosítsunk e széles szakterület elméleti és gyakorlati szakembereinek a találkozásra és információátadásra, az elért szakmai eredmények bemutatására, a jövőbeni fejlődési tendenciák megismerésére.
A konferencia időpontja: 2016. november 17-18. Helszíne a Miskolci Egyetem.

A konferencia témái:

Tervezés: Akusztikai vizsgálatok, Autóvillamosság és autóelektronika, Autonóm járművek, Élettartam vizsgálatok, Fáradás, Ipari alkalmazások, Jármű hajtásláncok, Járműinformatikai és elektronikai rendszerek modellezése és szimulációja, Járműirányítás, navigáció, Járművek vizuális rendszerei, Mechatronika, Numerikus módszerek FEM és BEM alkalmazások, Rezgések és rezgéscsillapítás, Stabilitás számítás, Szerkezeti anyagok, Szerkezeti biztonság és megbízhatóság, Szerkezeti kapcsolatok, Szerkezeti elemek analízise, tervezése, Tervezési előírások, Törésmechanika, Tűzvédelem, Vékonyfalú szerkezetek, Vezetői asszisztens rendszerek, Villamos hajtású és hibrid személygépkocsik.
Gyártás: Alakítástechnológiák, Bevonatkészítés, Beszállítói feltételek, Felületvédelem, Gyártási logisztika, Gyártási technológiák és módszerek, Gyártási sorrend, Hegesztés technológiák, Hőkezelések, Innovatív öntési technológiák, Ipari alkalmazások, Karbantartás, Környezetvédelem, Lean technológiák, Megmunkálások, Minőségbiztosítás, Ragasztási technológiák, Szerelés, Tesztelés, Vizsgálatok.
Gazdaságosság: Élettartam költségek, Gyártási költségek, Ipari alkalmazások, Költségmérnöki vizsgálatok, Matematikai módszerek, Szerkezet optimálás, Szakértői rendszerek.
Oktatás: Járműmérnöki képzés, Duális képzés, Ipari gyakorlat, Oktatási módszertan, Tananyagok.