Techtogether Szupertitkos karosszériaterveken dolgoznak a Techtogether különdíjasai

Szupertitkos karosszériaterveken dolgoznak a Techtogether különdíjasai

Pardavi Mariann | 2015.02.06 11:31

Szupertitkos karosszériaterveken dolgoznak a Techtogether különdíjasai

Az Óbudai Egyetem Shell Eco Marathon csapatának következő versenye májusban lesz Rotterdamban, amelyre már a nyáron elkezdték a felkészülést.

Hirdetés

A tavaly november elején megrendezett Techtogether versenyen az Óbudai Egyetem Shell Eco Marathon csapata nyerte szakportálunk különdíját. A Járműipari Kutatóközpont különdíját szintén ők érdemelték ki, így közülük hárman hozzáférést és szakmai támogatást kaptak az MTA SZTAKI immerzív 3D laboratóriumának (3D CAVE) használatához.

– Számítottunk arra, hogy nem lesz egyszerű dolgunk. Már a verseny előkészületei alatt kiderült számunkra, hogy a csapatot a kiírásnak megfelelően kell szervezni, különben nem fogjuk tudni teljesíteni a feladatokat. A szeptemberben kiadott versenykiírásnak megfelelően összeállítottuk a versenyzőket. Az előfeladatokra jelentkezett hallgatók szépen teljesítették a rájuk bízott részeket, az egyiket meg is nyertük. Ez volt a VIRCA – Virtuális Kollaborációs Aréna, amelyet az MTA Sztaki adott ki – foglalta össze a csapat kommunikációért felelős tagja, Sípos Petra. – A Techtogether a csapatot még jobban összekovácsolta, megmutatta az erősségeinket számunkra. Emellett más egyetemek versenyzőit is jobban megismertük. A kiállító cégekkel szorosabb kapcsolatba kerültünk, ráadasul új szponzorokkal is bővült a csapatunk. Immáron támogatóink között tudhatjuk a Terv-Ben Kft.-t, a Delphi Hungary Kft.-t, a Rufém Kft.-t, illetve a Jabil Kft.-t. Hálásan köszönjük, hogy segítik csapatunk fejlődését!

Megtudtuk Sípos Petrától, hogy a tavalyi év a Techtogethert leszámítva nem volt zökkenőmentes. Úgy fogalmazott: a csapat életében mindig vannak nehezebb hónapok és könnyebbek, a tavalyi évben is kijutott nekik ebből, de sikeresen teljesítették a Shell Eco-marathon 16,3 kilométeres pályájátt háromszor is a verseny során, ebből a legjobb eredményük 434 kilométer/liter volt, amelyet egy átalakított Honda univerzális motorral tettek meg.

– Teljes mértékben nem sikerült elérni a célunkat, így maradt idénre is bőven feladat. A stabilitást viszont elértük, képesek voltunk létrehozni egy teljesen stabil konstrukciót, amely eredményesen végigment a versenypályán úgy, hogy közben az erős középmezőnyben maradtunk. 2014-ben a cél a motor fejlesztése mellett a súlycsökkentés volt, mindkét területen értünk el jó eredményeket, de a radikális változáshoz újratervezés szükséges. Ennek fényében egy teljesen új konstrukció tervezésére adtunk fejünket a 2015-ös versenyre.

Az idei Shell Eco-marathonra a tavalyi csapat magjával készülnek, velük készítik el az új karosszériát és a motor fejlesztéseit.

– Szeretnénk, ha idén lenne időnk minden kitűzött célt befejezni, amely nem lesz egyszerű feladat. A 2015-ös versenyre kitűzött cél a szívórendszer a kipufogó rendszer és a szelepvezérlés megváltoztatása, emellett saját kerámiadugattyú fejlesztésre adtuk a fejünket. A karosszéria egy kicsit nagyobb fejtörést okoz idén, mivel már megpróbáltunk a korábbi években is új karosszériát készíteni, de anyagi korlátok miatt nem tudtuk megtenni. Idén sikeresen elkészítettük az új karosszéria tervét, amelyet különleges anyagból fogunk készíteni, ám ezt egyelőre nem szeretnék felfedni. A súlycsökkentés szempontjából a kötőelemek, egyéb alkatrészek karbonból fognak készülni, amely csúcstechnológiás anyag már jól bevált az Eco-marathon versenyeken. A felszereltségeinkhez mérten minden olyan alkatrészt, amelyet el tudunk készíteni, karbonból csinálunk. A motor fejlesztései között a szívórendszer a kipufogó rendszer és a szelepvezérlés megváltoztatása a cél. Ezek nem tűnnek nagy feladatnak, de annál több energiát igényelnek!

Kiemelt Partnereink