Techtogether Mobilis: legalább annyira pályaorientációs intézmény, mint oktatási központ

Mobilis: legalább annyira pályaorientációs intézmény, mint oktatási központ

Pardavi Mariann | 2014.02.18 07:31

Mobilis: legalább annyira pályaorientációs intézmény, mint oktatási központ

Márciusban lesz kétéves az az intézmény, melynek az a célja, hogy felkeltse a gyerekek műszaki tudományok és műszaki pályák iránti érdeklődését. Szilasi Péter Tamás ügyvezető rendszerezte a győri járműipari életpálya-modell részét képező Mobilisben rejlő sokrétű lehetőségeket.

Hirdetés

Milyen céllal hívták életre a Felfedezések Házaként is emlegetett központot?
Győr ipari múltjából adódóan korábban több hasonló kezdeményezés is született, végül egy önkormányzat által megvalósítható pályázat adott keretet az ötletnek. Arra törekedtünk, hogy játékos formában tudjanak megismerkedni a gyerekek a járműiparral és a mögötte lévő természettudományokkal. Éppen ezért része a Mobilis a győri járműipari életpálya modellnek: a rendszer célja, hogy az alapfokú oktatástól az egyetemi képzésen át a vállalatokig megteremtse azokat a feltételeket, melyek ahhoz kellenek, hogy kielégítsük a térség járműiparának szakemberigényét. Az intézményünk tehát sokkal több tudományos játszótérnél: legalább annyira pályaorientációs központ, mint oktatási centrum. Mindemellett pedig arra fordítunk nagy figyelmet, hogy a műszaki pályák presztízsét visszaállítsuk, és arra ösztönözzünk, hogy levetkőzhesse a társadalom az ehhez a területhez tartozó sztereotípiákat. A műszaki pálya nem abból áll, hogy nyakig olajos az ember, rendkívül sokrétű munkalehetőség rejlik mögötte.

Szilasi Péter Tamás, a Mobilis ügyvezetője

Ki a célközönség?
Négy csoport áll fókuszban: az egészen kisgyerek, a szülők és a tanárok, a 8-12 éves korosztály és a 12-18 évesek. Utóbbi kettő csoport kap kiemelt szerepet: a 8-12 éveseknek már vannak előzetes ismereteik, benyomásaik bizonyos tudományos témákban, sokszor kérdésekkel érkeznek. Igaz, nem kizárólag a kérdések megválaszolása a feladatunk, hanem újabb kérdőjelek generálása. A kísérletek, a bemutatók ugyanis arra ösztönzik a látogatóinkat, hogy elgondolkodjanak, további kérdéseket fogalmazzanak meg – nem véletlenül hívjuk az intézményt a Felfedezések Házának. A 12-18 éves korosztály pedig azért kap kiemelt figyelmet nálunk, mert ebben az esetben áll fókuszban a középiskolai és felsőoktatási pályaválasztás. A másik két célcsoport kevésbé kiemelt, ám rendkívül meghatározó szereppel bír. A szülők és tanárok fontos, terelő, megerősítő szerepét felesleges hangsúlyozni. Az egészen kicsi gyerekek esetén pedig azt mondhatom, sosem tudhatjuk, hogy milyen impulzus hatására jelölik meg pályaválasztáskor a műszaki területeket... Arra rendezkedtünk be, hogy megadjuk ezeket az impulzusokat.

A tudomány és a hétköznapi tárgyak találkozása

Milyen benyomásokkal hagyják el a gyerekek a Mobilist?
Egyrészt számtalan olyan impulzus éri őket, amiket azelőtt soha nem tapasztaltak, vagy nem volt lehetőségük korábban kipróbálni. Másrészt pedig itt megtudhatják, mi áll a hétköznapi dolgok mögött: miért nem borul fel a Forma 1-es autó, miért nem szabad közvetlen az elhúzó vonat mellett állni a pályaudvaron, és így tovább... A valós életben visszaköszönnek azok az ismeretek, melyek hátterével nálunk már találkozott.

A Wankel-motor dugattyújára emlékeztető épület

Mit gondol, mikor lesz konkrét, mérhető eredménye annak, hogy a Mobilis a járműipar szépségeit igyekszik bemutatni a gyerekek számára?
Ez egy igencsak hosszú folyamat és még az elején járunk. Igaz, már most rengeteg siker van a hátunk mögött, mérhető eredmény pedig a legközelebbi érettségi lesz: a kérdés, hogy vajon többen tesznek-e emelt szintű érettségit fizikából, mint korábban és hogyan változik ez a szám hosszabb távon. Szolgáltatási palettánk részét képezi az emelt szintű fizika érettségi gyakorlati feladataira felkészítő foglalkozások lebonyolítása is. Az elméleti tudás elmélyítése mellett a diákok nálunk begyakorolhatják az egyes témakörökhöz tartozó kísérleteket, így amire a tanórán nincs lehetőség, azt itt pótolhatjuk az eszközeinkkel. Mellékesen jegyzem meg, hogy a tavalyi emelt szintű fizika érettségi vizsgáknak a Mobilis adott otthont, ugyanis itt adottak a feltételek annak lebonyolítására. A diákok közül többen bekerültek az egyéni tehetséggondozó programunkba, velük kiemelten foglalkozunk. Az érdeklődő fiataloknak lehetőségük van demonstrátorként is bekapcsolódni a munkánkba, így még jobban belátni a Mobilis mögött álló tudományokba, valamint a sokszor igen felemelő tudománynépszerűsítő munkába.

A felnőttek érdeklődését is leköti a preparált erőforrás

Hogyan kapcsolódhatnak be a Mobilis életébe a cégek?
Egy példával szemléltetem: az intézmény főszponzora, az Audi Hungaria Motor Kft. egyéb alkatrészek mellett egy motort ajánlott fel a bemutatótermünkhöz. A látogatóink ezen a preparált motoron meg tudják vizsgálni, hogyan működik, milyen részekből épül fel az erőforrás. Az eszközön nem hivalkodik a felajánló kiléte, mégis egyértelmű, hogy honnan származik. Az ehhez hasonló esetekben úgy gondolom, meg kell találni az arany középutat: ne legyen tolakodó cégreklám, de átadja az üzenetet és egy-egy ilyen eszköz révén legyen képes a Mobilis megismertetni a látogatókat kiváló cégeink működésével, termékeivel, illetve az általuk kínált karrierlehetőségekkel.

A kiállítótér

Milyen szerepet tölt be az ipar a központ életében?
A múlt, a jelen és a jövő is meghatározó. Jól működő ágazat van körülöttünk, ami előtt fantasztikus jövőkép áll. Tele van ez az ágazat fejlődési lehetőségekkel, innovációval. Igazi aranybánya egy műszaki ember számára! Mi ezeket az üzeneteket kívánjuk eljuttatni.

Ilyen egy virtuális szélcsatornajáték a Mobilis értelmezésében
Hirdetés

Kiemelt Partnereink