Techtogether Készül az új magyar miniműhold: kerékpár fékbowdenből lesz az antennája

Készül az új magyar miniműhold: kerékpár fékbowdenből lesz az antennája

autopro.hu/P.M. | 2018.06.05 11:23

Készül az új magyar miniműhold: kerékpár fékbowdenből lesz az antennája

A készülő második magyar műholddal két év múlva a hazai űrkutatás új fejezetét írhatják a fejlesztésben résztvevő BME-s szakemberek.

Hirdetés

A Műegyetem második műholdjának térfogata a nyolcada lesz elődjéhez, a Masat-1-hez képest – hangsúlyozta Dudás Levente, a Villamosmérnöki és Informatikai Kar (VIK) Szélessávú Hírközlés és Villamosságtan Tanszék tanársegéde, a SMOG-1 műholdprojekt műszaki vezetője, olvasható a bme.hu oldalon.

– Ez a méretcsökkenés azonban nem visszalépés, éppen ellenkezőleg: negyedakkora felületen negyedakkora energiamennyiséggel sokkal nehezebb bizonyos mérnöki kihívásoknak megfelelni.

A kisméretű műholdak fejlesztése az elmúlt években rendkívüli változásokon ment keresztül. Ezek az űreszközök – méretük és viszonylagos olcsó előállításuk miatt – különösen alkalmasakká váltak egyetemi bázisú oktatási projektek megvalósítására. Az első magyar műhold a BME-n létrehozott egy egység méretű, azaz egy kocka alakú, tíz cm élhosszúságú, és az 1,33 kg-nál alacsonyabb tömegű Masat-1 volt. Az úgynevezett PocketQube műholdak (zsebműholdak) 5 cm élhosszúsággal, és legfeljebb 250 g tömegű kockák. A SMOG-1 ezek közé tartozik.

Dudás Levente a MASAT és a SMOG műholdakkal

A SMOG-1 kisebb mérete ellenére többféle kísérlet megvalósításának lehet résztvevője. Az egyik ilyen a rádiófrekvenciás szmog mérése, azaz a Föld környezetének ember keltette elektromágneses szennyezésének (elektroszmog) vizsgálata a tv-adók sávjában: a legtöbb műhold vezérlését nagymértékben zavaró jelek forrásának földrajzi helyét, frekvencia-tartományát, intenzitását térképezi fel, ezáltal segítve az eszközök biztonságosabb irányítását, valamint azt, hogy a TV-adók jelsugárzása takarékosabbá váljon. A másodlagos kísérlet kulcsszereplője az a totál ionizáló dózismérő, amely az űreszközök elektronikáját károsító Nap ionizáló sugárzását méri. (A SMOG-1 pályájának fizikai élettartama mintegy 22 év, az elektronikáját viszont mindössze három hónapra tervezték, ami elég a vizsgálatok elvégzésére.) Az eszköz harmadlagos kísérletével az űrszemétként töltött idő lesz kevesebb: a napelem oldalai alatt található mágneses integrált anyagok a Föld mágneses terével kölcsönhatásban mérséklik a mozgási energiamennyiséget a keringés során, így a pályaélettartam várhatóan két-három évre csökken. A légkörben megsemmisülő műhold ezáltal nem gyarapítja az egyre jelentősebb problémát okozó hulladékmennyiséget.

A SMOG-1 részben technológiai kísérlet, amelynek alapvető feladata a fedélzeti rendszerek (energiaellátás, fedélzeti számítógép, telemetriarendszer) üzemeltetésének biztosítása. Mindehhez oktatási célok is társulnak.

– A tanszéken megszületik az ötlet és ebből – hosszas munka eredményeként – a prototípus – fogalmazott Dudás Levente, hozzátéve, a kis méret valódi szakmai kihívásokat jelent: a csekély súly, az indításkor fellépő közel 20 g gyorsulás, valamint a 120 Celsius-fokos különbségű (-40 +80 fok) ciklikus hőingás próbára teszi a műhold alkotóinak kreativitását. A hallgatók az energiaellátó és a kommunikációs rendszernek, valamint a fedélzeti számítógép részegységeinek a tervezéséért, egyúttal minősítő méréséért kapnak krediteket, diplomát. Ha a hallgató a BSc és az MSc tanulmányait is itt végzi, akkor 4-6 féléven keresztül van lehetősége a tanulmányi pontok begyűjtésére.

– Jó ajánlólevél a munkaerőpiacon, ha valaki elmondhatja, hogy a második magyar műhold egy adott alrendszerének megalkotásában vett részt – nyomatékosította a kutató, aki elárulta: a szűkös költségvetés miatt teljesen kizárt, hogy űrminősített alkatrészekből építkezzenek.

– Mivel alacsony Föld körüli pályára kerül az eszköz, elegendőek a normál ipari, vagy kiterjesztett hőmérséklettartományú alkatrészek. A Masat-1 antennája mérőszalag volt, a SMOG-1-é kerékpár fékbowden lesz, utóbbi kiváló rugalmassági tulajdonsággal rendelkezik.

A magyar zsebműhold történelmet írhat.

– A világon több fejlesztői csapat is dolgozik különböző rendeltetésű kisműholdakon, de eddig a SMOG-1-gyel azonos méretű űreszközből napjainkban csak egyetlen kering a Föld körül: a németek által készített WREN, amely ugyan eljutott az kozmoszba, de nem ad életjeleket. Ha a SMOG-1 startja sikerrel jár, az első ténylegesen működő zsebműhold jeleit foghatja és elemezheti a világ szakmai közönsége – összegezte a projekt jelentőségét Dudás Levente.

(Fotó: Philip János)

Kiemelt Partnereink