Gyártók Kecskeméti kihívás: 1000 km egy liter üzemanyaggal

Kecskeméti kihívás: 1000 km egy liter üzemanyaggal

Kállai Péter | 2010.03.14 16:26

Kecskeméti kihívás: 1000 km egy liter üzemanyaggal

Bármennyire hihetetlenül hangzik, alig egy liter üzemanyagból ezer(!) kilométeres táv megtételét tűzte ki célul a Kecskeméti Főiskola 12 fős csapata Megameter névre hallgató gépcsodájával a világhírű Shell Eco-marathon jármű-takarékossági versenyen Németországban.

Hirdetés
betöltés

Kemény fába vágták a fejszéjüket a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai Karának legtehetségesebb hallgatói, akik a futurisztikus modelleket felvonultató prototípus kategóriában próbálnak szerencsét. A GAMF névre hallgató gárda egyrészt most debütál a versenyen, másrészt a semmiből kell működőképes és hatékony járművet alkotnia. A diákokat azonban aligha kell félteni, az utóbbi években többször megbirkóztak hasonló kihívásokkal. Portálunknak a csapat vezetője, az intézmény végzős hallgatója, Mécs Miklós nyilatkozott a különleges kihívásról a főiskolán, ahol az autó fejlesztése jelenleg is lázas ütemben folyik.

- Honnan jött az ötlet, hogy részt vegyenek a Shell Eco-marathonon?

Bemutatkozik a GAMF csapata
A 12 csapattag: Bertalan Éva, Dugár Zsolt, Kutasi Zoltán, Mécs Miklós, Nyúl Ferenc, Sebők Gergely, Sipos Péter, Sipos Tamás, Szabó Ádám, Szobek János, Tóth Gergely, Vadász Éva. Honlap: www.eco-marathon.hu

- Az elmúlt két évben indultunk a Pneumobil országos versenyen, ahol a cél egy sűrített levegővel hajtott jármű tervezése és megépítése volt. 2008-ban gyorsasági kategóriában első helyezést értünk el, valamint átvehettük a legnagyobb sebességet elért jármű díját. Tavaly a gyorsulási és a gyorsasági kategóriában egy első, illetve egy második hely volt a mérlegünk, míg egy másik erőpróbán, az Elektromobil 2009-en műszaki kivitelezésben ezüst-, a körversenyen pedig bronzérmet szereztünk. A pneu- és elektromobilok építését is támogató dr. Bagány Mihály főiskolai docens régen dédelgetett álma volt, hogy az intézmény részt vegyen a nemzetközi Shell Eco-marathonon, így a sikereken felbuzdulva úgy döntöttünk, hogy kipróbáljuk magunkat 2010-ben.

Miben más ez a verseny az eddigiekhez képest?

Az egész jármű mindössze 20 kilogrammot nyom.
Az egész jármű mindössze 20 kilogrammot nyom. A szerző fotói

- A legnagyobb különbség az, hogy itt a cél nem a gyorsaság, hanem a takarékosság. További fontos szempont, hogy eddig egy már meglévő „motor" köré építettünk járművet, itt azonban a semmiből kell működőképes gépet alkotnunk szabadon, de megfelelve a 40-50 oldalas szabályzat előírásainak.

- Tapasztalatok híján hogyan láttak munkához?

- Még szeptemberben kezdtünk el dolgozni a projekten, mondanom sem kell, hogy óriási hátrányból indultunk. Újoncként az interneten keresgélve, a korábbi évek versenyvideóit végignézve, a legjobbak technikáját saját ötleteinkkel kombinálva alakítottuk ki koncepciónkat. Így öntött formát az elképzeléseink szerint leghatékonyabb megoldás, a cseppalakot formáló, háromkerekű masina.

Családi kép a 2009-es futamról.
Családi kép a 2009-es futamról.


- Május 4-én kezdődik a verseny, most március közepét írunk. Mi készült el eddig, hol áll most a fejlesztés

- A karosszéria gyakorlatilag kész van, amelyet nagyban annak köszönhetünk, hogy az egyik csapattag, Kutasi Zoltán szabadidejében repülőgépmodelleket épít, így tudta, hogyan kell bánni a járművet alkotó, pehelykönnyű szénszál erősítésű kompozittal. A polikarbonát ablakok éppen most érkeztek meg, hamarosan ezeket is felszereljük. Jelenleg a motorral akadnak gondjaink. Két megoldás közül választunk majd, az egyik egy átalakított gyári, a másik viszont egy teljesen saját tervezésű, fejlesztésű és gyártású szerkezet, amely Dugár Zsolt, Sebők Gergely és Szabó Ádám hallgatók, és az őket segítő tanárok munkája. A gyári nagyjából egy, a mi példányunk pedig körülbelül fél lóerő leadására lesz képes, egyszerű egyhengeres benzines, injektoros egység. Hogy melyiket használjuk, az saját motorunk sikerességén múlik majd, nyilván a beszerelésig a teszteléseket nem tudjuk elkezdeni, de a tervek szerint erre egy-két héten belül sor kerül.

- Nézegetve a számokat és a tavalyi eredményeket, felmerül a kérdés, ha egy átlagos autónak 12-15 kilométerre elég egy liter üzemanyag, akkor hogyan juthatott el a Shell Eco-marathon rekordját tartó jármű 3836 km-re?

Mi az a Shell Eco-marathon?
Három kontinensen immár 25. alkalommal megrendezett globális viadal, Európában 24 ország 221 csapatának 3000 diákja méri össze erejét és tudását a németországi Lausitzben május 4-7. között. A cél olyan közlekedési eszköz előállítása, amely a lehető legnagyobb távolságot teszi meg a legkisebb mennyiségű üzemanyaggal.

- Többek között tudni kell, hogy az egész masina nagyjából egy bicikli tömegével ér fel, úgy 20 kilogrammot nyom, így egy parányi, benzint alig fogyasztó motor elegendő a meghajtásához. Ehhez adódik, hogy akadályok, így forgalom, piros lámpák nélküli zárt pályán folyik a verseny, és megvan a jól bevált trükk arra, hogyan kell minimalizálni a fogyasztást. A szabályok szerint 30 km/órás átlagsebességet kell elérni, ezt a csapatok úgy oldják meg, hogy felgyorsítanak körülbelül 40 km/órára, majd a motor leállításával gurulni hagyják a gépet, míg az le nem lassul nagyjából 20 km/órára, amikor a hajtómű beindításával elölről kezdik a folyamatot. Természetesen a tömegnek, a csepp alakú formának, illetve a kis homlokkeresztmetszetnek is hatalmas a szerepe a takarékosságban. A sofőr súlyát teljes felszereléssel minimum 50 kg-ban határozták meg, amelyet nem érdemes nagyon túllépni, ezért is vezeti majd egy elsős gépész lány, Bertalan Éva a Megametert.

- Több csapat a 2009-es kiírásban több ezer kilométeres eredményt ért el. Ha jól sejtem, ezt az Európányi távolságot nem kell teljes hosszában teljesíteni.

Mécs Miklós csapatvezető a Megameter volánjánál.
Mécs Miklós csapatvezető a Megameter volánjánál.

- Természetesen nem. Ne gondolja senki, hogy napokon át több ezer kilométert vezetnek az egyébként szűkös járműben a sofőrök. Egy egészen pontosan 25,485 km-s távon háromszor próbálkozhatnak a csapatok, majd az itt elért legjobb eredményből egyszerű aránypárral számolják ki a végső adatokat.

- Mi a csapat célkitűzése első Eco-marathonján?

- Egyelőre a tapasztalatszerzés, de szeretnénk megdönteni a 282 km-es magyar csúcsot, valamint nagy álmunk a számításaink szerint elérhető 1000 km-es eredmény teljesítése.

Kiemelt Partnereink