Gyártók Hosszú évtizedei lehetnek még a belsőégésű motornak

Hosszú évtizedei lehetnek még a belsőégésű motornak

autopro.hu/K.A. | 2010.11.23 10:07

Hosszú évtizedei lehetnek még a belsőégésű motornak

A csapból is a villanyautó és az alternatív meghajtás folyik, középtávon azonban még versenyképes a belsőégésű motor – hangzott el minap a BME-n.

Hirdetés

Számos autógyár hangoztatja, azon túl, hogy fejlesztik az alternatív technológiát, komoly energiát fektetnek a mai belsőégésű motorok korszerűsítésébe, a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztás csökkentésébe. És természetesen egyre nagyobb teljesítményt préselnek ki ugyanabból a lökettérfogatból, s ebben versenyez is a dízel és a benzines üzemmód.

Megvan mind a négy ütem

Ma már hétköznapi, hogy egy 1,5 literes dízelmotorhoz 3 féle teljesítményt társít a gyár, de a VW-csoport 1,4-es turbós benzinesét, a népszerű TSI motort sem csupán az induló 125 lóerővel kínálják, van még további 2-3 teljesítményfokozat. És a négy ütem már több mint 100 éves, nem tudta leváltani sem a Wankel, sem más próbálkozás.

Németh Huba a belsőégésű motorok hatásfoknöveléséről beszélt minap a Hogyan tovább Műegyetem? című konferencián. Miért foglalkozunk még hosszú- és középtávon a belsőégésű motorokkal? Mert hatékony és versenyképes, hangzik a rövid válasz. Az ipari szereplők és a tudományos világ is több évtizedet ad még ennek, ha nem is tisztán, hanem kombinálva. Tehát középtávon még mindenképpen jelentős téma a belsőégésű motor.

Az előadó a belsőégésű motorok légmenedzsmentjét külön is részletezte előadásában, a cél természetesen az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás csökkentése. Hasonlóképpen, mint a motorok üzemanyagellátó-rendszerének korszerűsítése – üzemanyag-szivattyúval kapcsolatosan „alapkutatások” és folynak a BME-n. A harmadik projekt az égéstérmodellekkel foglalkozik, a diákon láthatók a megoldás irányába tett első lépések.

Németh Huba prezentációja (lapozható, nagyítható)
Hirdetés

Kiemelt Partnereink