Techtogether Charaf Hassan: Az ipar igényei szerint frissítjük a tárgyakat a BME-n

Charaf Hassan: Az ipar igényei szerint frissítjük a tárgyakat a BME-n

Szabó Fanni | 2018.02.01 09:30

Charaf Hassan: Az ipar igényei szerint frissítjük a tárgyakat a BME-n

A BME Technológiai Központot azért hozták létre, hogy a kisvállalkozások is betekintést nyerjenek a digitalizációba, automatizációba. Ne feledkezzünk azonban meg a hallgatókról sem, akiknek teljesen más készségre, képességekre lesz szükségük, mint korábban. Erről beszélgettünk dr. Charaf Hassannal, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszék tanszékvezetőjével.

Hirdetés

Mennyire nyitottak a kisvállalkozások az új technológiák elsajátítására?
– Az ember tart attól, amit nem ismer, de ha találkozik ezekkel az egyszerű, úgynevezett demókkal, akkor bátrabb lesz. Mi egyfajta menüt kínálunk. Nem kell egyszerre Ipar 4.0-ásítani a gyárát, apránként is meg lehet tenni.

– Mi a célja a Technológiai Központnak?
– A kisvállalkozások és hallgatók szemléletformálása. Nemcsak az informatika van jelen ugyanis a Technológiai Központ egyes állomásain, hanem a gépészet, közlekedés és logisztika is. A cél az, hogy mindenki úgy menjen el innen, hogy választ kapott a kérdéseire.

– Hogyan segít ebben az egyetem, illetve a Technológiai Központ?
– A kezdeti lépésekben tudunk segíteni. Ha egy kisvállalkozás vezetője ellátogat a Technológiai Központba, először bemutatjuk, miről szól az Ipar 4.0, milyen elemekből áll. Ezután végigkísérjük őket a központban felállított állomásokon, megmutatjuk a különböző szcenáriókat. Fontos hangsúlyozni, hogy nem brossúrát adunk a kezükbe, hanem gyakorlati példákon keresztül tapasztalhatják meg azokat a technológiákat, amelyek a vállalkozásukat előbbre viszik. Például: ha túl sok energia fogy az adatgyűjtés során, itt kiderül, mely területeken kell optimalizálniuk. Azt mutatjuk meg, mi az, amit – elemenként akár – be tudnak illeszteni a termelésbe, hogy hatékonyságuk megfeleljen a kor szellemének.

– Mennyire tudja felvenni az oktatás a versenyt a negyedik ipari forradalommal?
– Nincs könnyű dolgunk, de követjük, ahogy tudjuk. Nem tehetjük meg, hogy 30-40 évvel ezelőtti technológiákat tanítunk. Az egyetem laboratóriumában is az új technológiák dominálnak. Az oktatás igyekszik követni a gyors rohamot, de nem egyszerű. Három részre osztható a képzésünk. Az első részben úgynevezett alapozó, természettudományhoz közel álló tárgyakat sajátíthatnak el a hallgatók, ezek ritkán változnak. Az oktatás második fázisában szaktárgyakat hallgatnak, melyek közösek. Majd a specializáció következik, ahol a választható tárgyak listája szinte az iparral együtt változik, minden évben új technológiák szerint frissítjük a tantárgyakat.

– Milyenek a visszajelzések, érdeklik a hallgatókat az Ipar 4.0 megoldásai?
– Nagyon nyitottak a hallgatók arra, hogy megnézzék, megfogják, kipróbálják a különböző innovációkat, ők már nem idegenkednek a digitalizációtól. A mi korosztályunk, az idősebbek azonban még óvatosak. A hallgatók nyitottak erre a szemléletre, ebben van a jövő.

(Fotó: bme.hu)

Hirdetés

Kiemelt Partnereink