Techtogether Az iskolapadból egyenesen Micheliszék műhelyéig jutottak a kecskeméti diákok

Az iskolapadból egyenesen Micheliszék műhelyéig jutottak a kecskeméti diákok

autopro.hu/P.M. | 2017.11.15 12:32

Az iskolapadból egyenesen Micheliszék műhelyéig jutottak a kecskeméti diákok

A következő nevek az autósportok követői számára ismerősen csengenek: Michelisz Norbert, Bári Dávid, Bári Gergely, Tassi Attila. A csapattulajdonos, a csapatvezető, a mérnök és a pilóta. A közös metszéspont a M1RA Motorsport, amely a hazai túraautózás egyik legnagyobb sikereként a nemzetközi bajnoki cím küszöbén áll a TCR International Seriesben. Az ismert nevek mellé felsorakoztatunk három kevésbé ismertet: Sári Zoltán, Szurma Balázs és Józsa Dániel. Mindhárman a Kecskeméti Szakképzési Centrum Gáspár András Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájához kötődnek, amely a csapat szerelő-utánpótlásának egyik bázisa. A tanulók között vannak olyanok, akik számára nem elérhetetlen álom, hogy ott lehessenek egy versenyen a boxutcában, ugyanis Michelisz Norbert csapatában lehetőséget kaptak. Bemutatjuk, mi folyik a háttérben Kecskeméten.

Hirdetés

Michelisz Norbert éppen a túraautós világbajnoki címért küzd a WTCC-ben a Honda gyári versenyzőjeként, de március 20. óta már nemcsak pilóta, hanem csapattulajdonos is. Aznap jelentette be, hogy megalapította saját versenycsapatát, a M1RA Motorsportot, amelyet rögtön az egyik legrangosabb nemzetközi túraautós sorozatban, a TCR-ben indított el. Már akkor határozottan leírta küldetéstudatát.

– Az elsődleges célunk a tehetséggondozás. Lehetőséget akarunk nyújtani a magyar fiataloknak, hogy erős nemzetközi sorozatban megméressenek. De hangsúlyozottan nem csak versenyzőtehetségeket karolunk fel, ennél többről van szó! Izgalmas szakmai kihívás elé szeretnénk állítani a szépreményű mérnököket és szerelőket is – fogalmazott Michelisz.

Megindult szerelői oldalról is a tehetséggondozás

Versenyzői részről ott van Tassi Attila, aki 18 évesen a bajnoki címért harcol a TCR-ben. Mérnökfronton is erős a csapat, hiszen a Michelisz melletti vezető szerepet betöltő Bári-testvérek, Dávid és Gergő szoros kapcsolatban állnak a kecskeméti Neumann János Egyetemmel. Úttörői voltak a magyarországi Formula Student mozgalomnak, amely a versenysport iránt érdeklődő mérnökhallgatók egyik gyakorlati terepe.

– Mérnöki oldalról rendkívül szerencsések vagyunk. Gergővel több tehetséges mérnököt ismerünk, mint amennyinek jelenleg munkát tudnánk adni – erősítette meg Bári Dávid, a csapat vezetője. Emellett Kecskeméten már megindult az együttműködés a KSZC Gáspár András Szakgimnázium Szakközépiskolával, ahonnan a szerelői oldal tehetséggondozása is megvalósul. Olyannyira, hogy ebben a szezonban már két diák is lehetőséget kapott az iskolából a csapatnál való munkára élesben.

Van, ami nem modellezhető le a tanműhelyben

Az iskola tanárán, Sári Zoltánon keresztül jött létre a kapcsolat Báriékkal.

– Tavasszal kezdtünk beszélgetni arról, hogy kiváló gyakorlati lehetőség lenne a nálunk tanuló diákoknak. A képzésünk úgy épül fel, hogy az autószerelők és autóelektronikai műszerészek a végzésük után vállalhatnak plusz egy év technikusi oktatást, ami még magasabb szintű tudásanyagot ad. Közülük választottunk ki két diákot a csapathoz való csatlakozáshoz, akiknek ez egyfajta jutalom is volt – árulta el Sári Zoltán. – A fiúk a M1RA-nál erős stresszhelyzetben, csapatban dolgozva kóstolhattak bele a munkába. Ezt nem lehet tanműhelyben lemodellezni. Óriási dolog, hogy a diákjainknak lehetőségük lehet ilyen egyedülálló tapasztalat- és élményszerzésre. Kecskeméten az egyetemmel és a M1RA-val együttműködve komoly autós szakmai bázis alakult ki, és bízunk benne, hogy ez egyre több tanulót vonz majd az iskolánkba.

A legjobb eredményhez a legjobb emberek kellenek

A M1RA tudatosan figyel a szerelőgárda utánpótlására, hiszen ebben a szezonban is többször előfordult, hogy az állandó két autó mellett egy harmadikat is bevetettek, amihez nagyobb stáblétszám szükséges. Ilyenre a jövőben is sor kerülhet.

– Versenyhelyzetben minden csapatnak ugyanannyi idő áll rendelkezésére hasonló körülmények mellett, hogy kihozza a legtöbbet a technikából és a pilótából. A jobb eredmények alapja tehát a jobb csapat, a jobb csapatot pedig a hatékonyabb folyamatok vagy egyszerűen a jobb emberek alkotják. Ezért tartjuk fontosnak, hogy olyan fiatalokhoz tudjunk nyúlni, akik nemcsak szakmailag, hanem emberileg is a mienkhez illeszkedő értékeket képviselnek, akikre így hatni tudunk – vette át a szót Bári Dávid, a csapat oldaláról megvilágítva a helyzetet.

Beszippantotta őket a motorsport

– A szerelők adják az alapot, amivel a mérnökök és a pilóták dolgozni tudnak. Rendkívül fontos láncszemek a folyamatban. Gyorsabban, precízebben és extrémebb körülmények között kell dolgozniuk egy versenyhétvégén, mint ami a műhelyben megszokott. Ezek olyan élményt jelentenek, ami után két út létezik: vagy azt mondja valaki, hogy ez túl sok inger, ez a világ nem neki való, vagy pedig teljesen beszippantja a motorsport, és utána azért megy vissza még motiváltabban tanulni az iskolába, hogy újra odakerülhessen egy versenycsapathoz esetleg már nagyobb felelősséggel járó pozícióba is – magyarázta Bári Dávid.

Józsa Dániel és Szurma Balázs ez utóbbi kategóriába tartozik. Ők azok, akik a KSZC Gáspár András Szakközépiskolából Sári Zoltán közbenjárásával munkát kaptak idén a M1RA-nál, Balázs ráadásul két helyszínen, a Salzburgringen és a Hungaroringen is.

– Amikor először hallottam erről a lehetőségről, azt hittem, inkább csak megfigyelő lehetek majd, de így is nagyon izgalmasnak tűnt, hogy beleláthatok egy versenycsapat életébe. Ehhez képest odaengedtek az autóhoz, a többi szerelő megmutatott mindent, és a futóművet is állíthattam – árulta el Szurma Balázs, aki a Salzburgringen mindjárt egy rendkívül éles helyzetbe csöppent bele, hiszen a teszten Tassi Attila autója totálkárosra tört. Éjjel érkezett a csereautó Olaszországból, de a reggeli első szabadedzésen már a pályán körözött.

Meghatározta a jövőt

– Senki sem tudta a boxutcában, hogy képesek vagyunk-e megcsinálni. Így amikor a szabadedzés kezdetekor, az utolsó pillanatban kinyitottuk a garázsajtót, és ott volt a működőképes autó, mindenki tapsolt nekünk. Az valami fantasztikus élmény volt – mesélte Szurma Balázs, aki a Salzburgringről a versenykamionnal jöhetett haza Kecskemétre, majd a Hungaroringre is meghívást kapott a csapattól, így az ausztriaival együtt három M1RA-as futamgyőzelem részese volt belülről.

Az iskolát a nyáron elvégezte, és most Solton dolgozik egy szervizben, de bízik benne, hogy kap még lehetőséget.

– Hihetetlen volt az egész, sosem gondoltam azelőtt, hogy eljuthatok egy versenycsapatig. Az nem kifejezés, hogy kedvet kaptam ehhez a munkához, remélem, hogy lesz még alkalmam segíteni a csapatot. Addig is tanulok tovább és szurkolok – zárta szavait Szurma Balázs.

Kiemelt Partnereink