Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Ezért van mindig dugó az M0-áson
2024.04.23 08:18Autonóm teherautót tesztel valódi forgalomban az MAN
2024.04.23 07:17Összefog a Volvo és a CATL
2024.04.23 06:19Mindentudó a mesterséges intelligencia?
2024.04.23 04:23Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kicsiben érdemes kezdeni az AMR-ek alkalmazását
Az autonóm mobil robotok (AMR-ek) számos előnyt kínálnak: rugalmas anyagmozgatást tesznek lehetővé, helyet takarítanak meg egy fix rendszerrel összevetve, és a dolgozók elégedettségét is fokozhatják. A több robot azonban nem feltétlenül jelent hatékonyabb automatizálást, tehát már csak emiatt sem érdemes egyből minden anyagmozgatási műveletet automatizálni.
Az AMR flották esetében valójában nem beszélhetünk ideális méretről. A mobil robotokat szállító Locus Robotics ügyfeleinek nagy része például mintegy 50 robottal rendelkezik, de van amelyik csak egy tucattal, és ott a másik véglet is, az 500 darabos géppark.
A flottaméret a feladatok, a folyamatok és az elvárt kiszolgálási szint függvénye többek között – mutatott rá John Santagate, az ellátásilánc-menedzsment szoftvereket kínáló Körber Supply Chain robotikai területért felelős alelnöke. „Vizsgáljuk a forgalmat, a historikus keresletet, az SKU-kat, a raktár elrendezését, mint hogy hol vannak a rendszer bemenő és kimenő pontjai. Mindezek befolyásolják a robotikai kapacitást, amire szükség lesz.”
A legtöbb helyen az AMR-ek bevezetése hetekbe, nem hónapokba telik, a folyamatot pedig támogatják a felhasználóbarát interfészek, mint a gépek érintőképernyői. „Nincs már szükség egy hétre ahhoz, hogy betanítsunk valakit a komissiózás (robotkísérettel) elvégzésére – most már a betanítás úgy egy óra alatt elvégezhető, ami kritikus fontossággal bír” – fejtette ki Santagate.
Kristi Montgomery, a Kenco Csoport logisztikai szolgáltató fejlesztési alelnöke, az AMR-ek fokozatos, először kicsiben bevezetésének előnyeit emelte ki. „Ajánlatos a többfázisos megközelítést választani – megnézni hogyan működnek a robotok, hogyan reagálnak rájuk az emberek, hogyan illeszkednek a raktári menedzsment rendszerhez (WMS), és hogyan változhatnak meg a folyamatok… Aztán amikor a folyamatok már jól definiáltak és jól működnek, akkor van itt az ideje más olyan rendszereket is beemelni a képletbe, amiket integrálni akarunk (az AMR-ekkel).”
Adódik persze a kérdés, hogy meddig érdemes növelni a flotta méretét. Egy biztos, az aktuális igény szerinti változtatást az AMR-ek „robot mint szolgáltatás” módon beszerzése teszi lehetővé. A koncepcióval anélkül növelhető a robotok száma a csúcsidőszakokban, hogy a magas költséget lenyelve több robotot kellene beszerezni.
A szoftverekben a továbblépés lehetősége
Hogy az AMR-ekből többet hozzanak ki, sok vállalatnál a robotokat más rendszerekbe integrálják. A komissiózásban használt gépek többségét például WMS rendszerekhez illesztik, hogy közvetlen módon kaphassák meg a rendelések adatait, de van példa AMR-ek futószalagokhoz és hangalapú rendszerekhez csatlakoztatására is. Az AMR-ek ezenkívül gyártásirányítási rendszerekhez vagy integrált vállalatirányítási rendszerekhez (ERP) is csatlakozhatnak.
Az ilyen megoldások lehetővé teszik az anyagmozgatási tevékenységek automatizálását, a megmunkálás folyamatában lévő termékek és anyagok mozgásának nyomon követését vagy a valós idejű adatokra építve az AMR-ek oda irányítását, ahol éppen szükség van rájuk – ezáltal növelve a termelékenységet.
Nem akadály a „másság”
Az AMR-ek még a történelmük viszonylag korai szakaszában járnak, azonban ahogy a technológia teret hódít, előreláthatóan egyre több példa lesz a kevert flottákra, ahol a robotpark több gyártó berendezéseiből épül fel – például a feladatonként eltérő képességű gépek alkalmazása miatt. Ez a trend igényt teremt az olyan szoftverek iránt, amelyekkel több gyártó robotjai együttesen menedzselhetőek.
Azonban vannak fejlesztések, melyek ezen is túlmutatnak, és nem csak az eltérő AMR-eket, de a különböző erőforrásokat is képesek kezelni. Ilyen rendszert kínál a GreyOrange is, amely AMR-ek kiegészítő megoldásainak fejlesztésére szakosodott. „A szoftverünk alapját az képezi, hogy képes többféle erőforrással, másképpen „ügynökkel” dolgozni, köztük emberekkel is” – mondta el Samay Kohli vezérigazgató.
„A több ügynökös összehangolást úgynevezett „driverekkel” segítjük elő. A különböző ügynökcsoportokhoz, (mint az eltérő kapacitású robotrendszerekhez vagy eltérő beosztású dolgozókhoz) más-más drivereket rendelünk. Ilyen szoftverre van szükség, ami képes összehangolni az ügynökök ezen széles tárházát.”
A Logistics Management cikke szerint a cég szoftvere gépi tanulást és mesterséges intelligenciát használ az igények elemzéséhez, és a pillanatnyilag rendelkezésre álló erőforrások azokhoz való optimális hozzárendeléséhez, elérve az emberi munkaerő és a gépek minél magasabb fokú kihasználását.
Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!