Archív Magyar logisztikai vezető a VW észak-amerikai gyárában

Magyar logisztikai vezető a VW észak-amerikai gyárában

Koloszár Tamás | 2009.12.10 22:20

Magyar logisztikai vezető a VW észak-amerikai gyárában

Magyar logisztikai vezetője lesz a Volkswagen-konszern Amerikában épülő gyárának. A győri Juhász László családjával december 13-án kel útra, hogy megkezdje három éves megbízatását az USA-ban.

Hirdetés

- Juhász úr, lenne-e kedve a VW amerikai gyárában logisztikai vezetőként dolgozni? - ezt a kérdést tette fel telefonon a világ egyik legnagyobb autógyárának logisztikai vezetője Wolfsburgból - idézi fel a pillanatot Juhász László, a győri Audi logisztikai vezetője, hogyan kapott felkérést a feladatra. Ezen a szinten ugyanis már felkérésre zajlanak a dolgok, s nem pályázattal. Wolfsburg huszonnégy óra gondolkodási időt adott. Nem többet, nem is kevesebbet.

Tennessee államban fekvő Chattanooga
Madártávlatban a VW, a Tennessee államban fekvő Chattanoogában.

Juhász László szakmailag öt másodperc alatt döntött, elvégre ilyen felkérést ritkán kap az ember. Hogy a döntés kimondásával mégis várt egy napot, annak családja az oka. A családi demokrácia megkövetelte, hogy a feleséggel és a gyerekekkel is konzultáljon. Dániel 17 éves, Nóri 14, Anna pedig 11 éves.
- Három különböző kor, három különböző kihívás, három különböző karakter, így ez sem volt egy hétköznapi mérkőzés - jelzi Juhász László azt, hogy nem egyszerű gyermekeinek barátokat, iskolát, várost és országot váltani. Akkor sem, ha édesapjuk révén olyan lehetőséghez jutnak, amelyre más egy életen át vágyakozik. Az USA-ban élni, nyelvet tanulni, új kultúrát megismerni.

Tennessee államban fekvő Chattanooga

A Juhász család új lakhelye a Tennessee államban fekvő Chattanooga városa lesz, Atlantától másfél-két órányi autóútra. A családfő már többször járt a településen, felesége és három gyermeke egyszer utazott ki, hogy megnézzék, hol laknak majd három évig. Negyed órányira a belvárostól.

A Volkswagen észak-amerikai gyára a terv szerint épül. Ez lesz majd Juhász László új munkahelye. Év végére a festőüzem, a karosszéria üzem és az autószerelde tetőt kap. Szériában 2011 januárjától gyárt autókat a VW ott, ahol a logisztika teljes irányítása magyar kézbe kerül. Chattanoogában középkategóriás limuzint gyárt a VW amerikai piacra, a neve még nem ismert. A felfutás után naponta többszáz jármű készül itt, az alkalmazotti létszám kétezer körül lesz.
- Ha a gyár stabilan működik majd, akkor összehasonlítható lesz a feladatom azzal, amit a győri Audiban végzek, addig azonban még néhány millió liter víz lefolyik a Tennessee folyón - jelzi Juhász László azt, hogy egy új projekt felépítése, az új csapat felállítása semmihez nem hasonlítható kihívást jelent. Egy olyan modell felépítése várható Amerikában, amelyet később akár a konszern más gyáraiba is átültethetnek.
A Juhász-család úgy tervezi, évente egyszer-kétszer térnek majd vissza Magyarországra szabadságra. Amíg a családfő a logisztikát intézi, gyermekei amerikai iskolába járnak, a feleség pedig az otthoni teendőket intézi.
- Az én kinevezésem a győri gyár eredményeinek elismerése, hogy rugalmasak vagyunk, a legjobbat akarjuk - hárítja el szerényen Juhász László azt a kérdést, hogy minek köszönheti amerikai kinevezését.

Minél magasabb legyen az amerikai beszállítók arány

Kérdésünkre, hogy a győri Audi is beszállítója lesz-e a Volkswagen amerikai gyárának, Juhász László nemmel válaszol. A motorokat a VW mexikói és németországi gyárai szállítják az USA-ba.
- Az Egyesült Államokban az emberek egyre inkább átgondolják a járműhöz való viszonyukat, s csak olyan autónak van esélye, amelynek kicsi a fogyasztása - magyarázza Juhász László. - A győri gyárunkban készülő motorok energiatakarékosak, így nem tudom kizárni, hogy valamikor Győrben csomagolják a Tennessee-be tartó motorokat, ez azonban egyelőre nem része a projektnek. Az viszont igen, hogy minél magasabb legyen az amerikai beszállítók aránya, a logisztikai költségek is ezt indokolják.
Amerikában gyakran megkérdezik Juhász Lászlótól, mi az oka, hogy a válság idején nagyon sok gyártó elhalasztja beruházásait vagy bezárja gyárát, miközben a VW az USA-ban új gyárat épít. A válasz minden esetben úgy hangzik, hogy a VW-konszern 2018-ig igen dinamikus növekedést akar produkálni, s ebben az USA piaca is jelentős szerepet játszik. Ez a határozott elképzelése a világ egyik vezető autógyártójának, a Volkswagennek.
- Egy éve vagyok Wolfsburgban, minden információ eljut hozzám az amerikai beruházással kapcsolatban, az azonban egyszer sem merült fel, hogy a válság miatt a beruházást elhalassza a konszern - jelenti ki Juhász László.

Juhász László megbízatása három évre szól, úgy fogalmaz azonban, a három év eredménytől, teljesítménytől függően akár több is lehet. Egyelőre azonban a munka a rövid és középtávra koncentrál. Mindenek előtt beszámolni a konszern vezetőinek a projekt állásáról, készülni a beszállítói napra az USA-ba, és persze egy év múlva útjára indítani a termelést.

Mitől más Amerika?

Szerelősor az autógyárban.
Szerelősor az autógyárban.

Juhász László tizenhat évvel ezelőtt került a győri Audi Hungaria Motor Kft.-hez. A német nyelvet és a szakmát a magdeburgi Műszaki Egyetemen tökéletesítette, még az egykori NDK-ban. Ahogy fogalmaz, az NDK-s Magdeburgban kezdte tanulmányait és a nagy német Magdeburgban fejezte be, így közelről szemlélhette a német egység megszületését. Az Audi előtt egy szombathelyi külkereskedelmi cégnél dolgozott. Itt figyelt fel a győri Audi hirdetéseire, s úgy érezte, ez a terület közel áll hozzá, így pályázott. Kiválasztották, s az elsők között lett az Audi magyar leányvállalatának munkatársa.
- Az Audi sokat invesztált a képzésünkbe, voltak nehezebb és szebb napok, de sikerült a projektfázist úgy alakítani, hogy eredményesen elindult a szériatermelés - tekint vissza dióhéjban az elmúlt tizenhat évre.

Kérdésünkre, hogy milyen lesz németeke után amerikaiakkal együtt dolgozni, más-e az amerikai,. mint a német kultúra, Juhász László három dolgot fogalmaz meg:
- Az, hogy az emberek különbözőek, Amerikában teljesen természetes dolog. Senkit nem érdekel, hogy kinek, milyen a bőre színe és hány kilogrammot nyom, csak a teljesítmény számít. A másik, ami feltűnt, hogy az emberek kedvesek. Itt Magyarországon nem mindig vagyunk kedvesek egymáshoz, s akkor még finoman fogalmaztam. A harmadik dolog, amit megemlítenék, hogy az embereket bíztatják, dícsérik, elsősorban nem kritikaorientált a munkájuk, úgy kérdeznek, hogy az ember maga jön rá, mit lehetne jobban csinálni.

Juhászné Schäffer Mária, a feleség: - Amikor hallottam az amerikai lehetőséget, én is hamar döntöttem, nagyon örültünk neki. Bár voltak kétségeim az elején, mégis nagy lehetőségnek tartottam mind a férjem szakmai életében mind a gyermekeink számára. Lélekben felkészültünk az útra, a csomagolásal is hamarosan végzünk. Egy egész listát írtam össze, hogy mire is van ott szükségünk, hiszen nem olyan egyszerű három évre útra kelni Amerikába. A nyelvet nekem is tökéletesítenem kell. Én abban látom a feladatomat ott, hogy hogy segítsem a család minden tagját abban, hogy megállják a helyüket az új földrész új országában.

Ebbe a városba érkezik a család.
Ebbe a városba érkezik a család.

Kiemelt Partnereink