Archív 170 éve született Emil von Skoda

170 éve született Emil von Skoda

2009.11.28 16:30

170 éve született Emil von Skoda

Százhetven éve, 1839. novemberében született Plzenben Emil von Skoda cseh-osztrák mérnök és gyáriparos, a ma is népszerű, Porsche-csoporthoz tartozó Skoda autók névadója.

Hirdetés

Németországban szerzett mérnöki diplomát, majd három évig egy kis gépgyárat vezetett szülővárosában. 1866-ban megvette és rövid idő alatt felvirágoztatta a gyárat, és terjeszkedésbe fogott. 1886-ban már vasútvonalat épített üzeméhez, 1890-ben fegyverüzemet létesített, ahol géppuskákat, majd ágyúkat és lőszert gyártottak az osztrák-magyar hadsereg számára. Gépműhelyeit, kovácsüzemeit és szerszámkészítő műhelyeit 1899-ben Skoda Művek néven egyesítette, létrehozva Európa egyik legnagyobb, 37 ezer embert foglalkoztató ipari komplexumát.

A vállalat szállított alkatrészeket a niagarai vízerőműhöz és a szuezi csatorna zsilipjeihez, cukorgyárakhoz Törökországba és sörfőzdékhez Európa-szerte. Skoda tekintélyes és befolyásos gyárosként, a felsőház tagjaként fejezte be életét 1900. augusztusában. A gyorsan fejlődő céget 1909-től fia, Karl vezette. Az I. világháborúban a Skoda Művek volt az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb fegyvergyártója, kivált mozsárágyúi bizonyultak hatékonynak.

Az immár csehszlovák Skoda Művek 1918 után leszerelte hadiipari kapacitásait, és erőteljes korszerűsítő programba fogott. A II. világháborúban a konszern legtöbb vállalatát beolvasztották a német hadiiparba, ezért 1945 áprilisában egy szövetséges légitámadás a gyár hetven százalékát a földdel tette egyenlővé. Az 1946-ban államosított Skoda Művek, amelyről levált a Mladá Boleslav-i autógyár és a prágai repülőgépgyár, főként a szocialista piacra, köztük Magyarországra szállított gépipari termékeket. A rendszerváltás után a vállalatot privatizálták, 2000-ben pedig megalakult a Skoda Holding.

A legismertebb Skoda-termékek, a személygépkocsik története 1895-ben Prágában kezdődött, ahol Václav Klement könyvárus és Václav Laurin gépészmérnök kerékpárgyárat alapított. Három év múltán egy saját konstrukciójú motorkerékpárral jelentkeztek, amely 25 első díjat nyert, sőt világrekordot is futott. Az első személygépkocsit 1901-ben készítették és 1905-től gyártották sorozatban. Az I. világháború kitörésekor már több mint 1700 alkalmazottat foglalkoztató Laurin és Klement cég 1925-ben pénzügyi gondjai miatt összeolvadt a cseh gépipar legnagyobb vállalatával, termékeit ezután Skoda néven forgalmazta.

A vállalatot 1946-os államosítása után a műszakilag fejlett Octavia és Felicia modellek a szocialista járműgyártás ikonjai voltak. A Magyarországon is népszerű Felicia (képünkön) volt az egyetlen nyitható tetejű sportkocsi a keleti autók közt. A hatvanas évektől farmotoros családi autók kerültek ki a gyárból, még ma is sok fut útjainkon ezekből a kis fogyasztású, strapabíró, időnként túlmelegedő, de alacsony fenntartási költségű kocsikból. A rendszerváltást követő privatizáció során, 1991-ben a Mladá Boleslav-i Skoda autógyár a Volkswagen csoport tagja lett, s az onnan kikerülő „esztétikus megjelenésű, korszerű műszaki tartalommal bíró autók immár a minőség tekintetében is világszerte elismerést aratnak”.

Kiemelt Partnereink