HR Ablak A járvány a toborzók dolgát is nehezebbé tette

A járvány a toborzók dolgát is nehezebbé tette

Végh Martin | 2020.07.30 07:23

A járvány a toborzók dolgát is nehezebbé tette

Fotó: Pexels

A koronavírus-járvány hatására sokak számára radikálisan megváltoztak a munkavégzés körülményei. A krízis azonban nem csak a munkavégzésre volt hatással, hanem az új dolgozók felvételére is. A megugrott munkanélküliség ellenére a toborzók dolga nehezebbé vált, és előtérbe került a videointerjúk alkalmazása – többek között ezek derültek ki a munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó Universum február és április között végzett felméréséből.

Hirdetés

A világszerte 1700 vállalati ügyféllel rendelkező cég 49 ország 36 iparágának összesen 1131 vállalatát kérdezte arról, hogy a járvány hogyan befolyásolta a munkaerő-felvételüket.

A nagy vállalatoknak 26 százaléka számított arra, hogy a következő tizenkettő hónapban csökkenteni fogják a felvételek számát, ezen belül 15 százalék volt azok aránya, amik teljes mértékben felfüggesztik a munkaerő-keresést. A cégek 52 százalékánál válaszoltak úgy, hogy nem várható változás, míg meglepően magas, 22 százalékuk jelezte, hogy várhatóan emelkedni fog a felvételek száma.

Annak ellenére, hogy a munkanélküliségi ráta a járvány eredményeként nőtt, a nagy és közepes vállalatok többsége arról számolt be, hogy nehezebben találnak új alkalmazottakat. Az Universum szerint ennek négy oka van, melyek közül az első, hogy az értékes tudással rendelkezők iránt továbbra is óriási a kereslet. A vírushelyzet eredményeként az emberek kockázatérzete nagyobb, és nehezebben váltanak munkahelyet, illetve ha váltanának is, az utazási korlátozások megnehezítik a másik országba költözést. nem utolsó sorban pedig, mivel sokan vesztették el állásukat, a nyitott pozíciókra több a jelentkező, megnehezítve a jelöltválasztást.

A startupok miatt már nem kell annyira aggódni

Mindazonáltal a nagyobb vállalatok általánosságban könnyebben vészelik át a mostanihoz hasonló válságokat a nagyobb pénzügyi tartalékaik és mozgásterükből fakadóan. Az Universum felmérései alapján a világ legvonzóbb munkáltatóiként értékelt vállalatoknak 2018-ban még 38 százaléka tartott nagy mértékben attól, hogy a startupok elcsábítják a tehetségeket, míg 2020-ban ez az arány már csak 17 százalék volt. Mindemellett több mint kétharmaduk már közvetlenül a startupoktól próbálja átcsábítani jövőbeli alkalmazottjait.

Közeleg az önfoglalkoztatás aranykora?

A közepes, a nagy, valamint a legvonzóbbként értékelt vállalatoknak mintegy kettőötöde véli úgy, hogy a jövőben nagyobb szerepet fog szánni az alkalmai jellegű foglalkoztatásnak. A kisvállalkozások esetében ez az arány már 53 százalék. Az eredmények arra engednek következtetni, hogy a járvánnyal nem csak az otthoni munkavégzés fog nagyobb teret nyerni, hanem a flexibilitási igény növekedésével az önfoglalkoztatás is erőre fog kapni.

Az önfoglalkoztatás sokaknak nem csak a rugalmas időbeosztás, hanem a kereset szempontjából is megéri. A Harward Business Review felmérése szerint háromból kettő önfoglalkoztatott kevesebb munkával ugyanannyit vagy többet keres ahhoz képest, mint mikor még teljes időben dolgozott.

A legfontosabb a nyitottság

Az Universum, felmérésében arra is kíváncsi volt, hogy a munkáltatók mit keresnek a jövőbeli munkatársakban. A legkeresettebb kvalitás a tanulási képesség, ezt a cégek 46 százaléka jelölte meg a legfontosabb szempontok egyikeként. A második helyen a sokféleség iránti nyitottság áll 42 százalékkal, a harmadikon pedig a kooperációs képesség van 39 százalékkal. A kreativitás, az eredményorientáltság és a kommunikációs készség a lista alján vannak, 31, 27 és 25 százalékkal.

Persze ahhoz, hogy egy cég képviselői elkezdhessék a jelentkezők válogatását, először meg kell győzni azokat, hogy érdemes a vállalathoz csatlakozni. Itt jön a képbe a munkáltatói értékígéret, ami nem csak vállalatonként, de iparáganként is eltér. Az autóiparban például többek között az érdekes termékekkel, a biztos állással és a képzési lehetőségekkel próbálják magukhoz csábítani a potenciális munkavállalókat.

Nem állhat meg az innováció

Ahogy azt már számtalanszor hallhattuk, a munkáltatókat egy sor új kihívás elé állította a munkakörülmények kényszerű megváltozása. Az otthoni munkavégzéssel fontossá vált az elszigetelődés, sőt az innováció lelassulásának megakadályozása is. Ennek megfelelően a cégek egyre nagyobb figyelmet fordítanak a dolgozókkal való kapcsolattartásra.

Ebben segítenek a digitális technológiák, amik egyúttal azt is lehetővé teszik, hogy a munkaerő-felvétel a társadalmi távolságtartás szabályainak betartása mellett is tovább folyhasson. Az Universum felmérése szerint, míg 2019-ben még csak a cégek 59 százaléka használt videointerjút az állásinterjúk lebonyolítására, addig 2020-ban az arány már 82 százalék volt.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink