HR Ablak A jó vezető eladja magát

A jó vezető eladja magát

Kuthi Áron | 2019.04.30 05:00

A jó vezető eladja magát

Túl sok az olyan vállalat, amely megtanult élni a konstans vezetői válsággal. Nem feltétlenül a legfelsőbb szinten, hanem műszakvezetői, csoportvezetői szinteken. Igaz, egy rátermett vezetőt nem a legkönnyebb megtalálni, de választhatjuk azt a megoldást is, hogy nem az állandó keresésbe, hanem a képzésbe fektetünk energiát. A feladatok delegálásától kezdve a motiváláson át a konfliktuskezelésig rengeteg, úgynevezett soft készséget kell azonosítani és fejleszteni. A vezetővé válás ott kezdődik, hogy elhisszük, a szakmai tudás nem elég a sikeres karrierhez. A Tequa International Kft. soft skills képzései is erről szólnak.

Hirdetés

„Meg kell csinálni, kész kell legyen!” – sokszor halljuk, hogy a feladatkiosztás az ilyen egyszerű utasítások mentén zajlik. A hatalmi szó mellett azonban rengeteg más megoldás is létezik arra, hogy a beosztottakat, a csapattagokat kezeljük és motiváljuk, avagy épp inspiráljuk. Egy hatékony vállalat nem spórolhatja meg a rátermett felső- közép- és műszak- vagy csoportvezetőket, akiknek rendelkezniük kell a pozíciójukból következő vezetői képességekkel. Egyszerűen azért, mert a szervezet és a munkakör ezt követeli meg, és végső soron szerepük, feladatkörük professzionális ellátása az egész cég arculatát, versenyképességét is meghatározza.

A szavaknak igenis erejük van

„Az a probléma, hogy…” – kezdődik sokszor a felettes napi eligazítása. Lehet, hogy csak apróságról, percek alatt megoldható dologról van szó, de ha ezt valaki mindjárt problémaként tálalja, az a munkavégzőt már előre demotiválhatja. Ha probléma helyett például megoldandó feladatot állítunk beosztottaink elé, sokkal nagyobb esélyünk van arra, hogy a magunk oldalára állítsuk a munkavállalókat – mondja a Tequa International oktatásszervezője. Gedővári Dóra szerint a vezetőnek nem azzal kellene eredményt elérnie és felmutatnia, hogy felettesi szerepben van jelen a szervezetben, hanem azzal, hogy konszenzust teremt és érdekeltté, illetve motiválttá teszi a beosztottait. Általában pont ez a kihívás a legtöbb vezető számára, de képzéssel, a készségek rendszerezésével, az elsajátított technikák gyakorlati alkalmazásával biztosabb az elvárt siker is.

Intelligens panaszkezelés

Egy cég hatékonysága, nagymértékben függ a kommunikációs csatornák működésétől. Az, hogy a vezetői döntések hogyan jutnak el a szervezet legalsóbb szintjére, sokat elmond az adott cégről, de még többet a dolgozókról. Mint ahogy az is, hogy az ügyfelek, vevők hogyan tudnak velünk kapcsolatba lépni, problémáikat megoldani a vállalatunkkal. Mint ahogy Gedővári Dóra elmondta, a vállalatról kialakított képet, végső soron a piaci arculatát is meghatározza, hogy egy panaszkezelési folyamat hogyan fut végig a vállalatnál. A vevő, aki hibás terméket ad vissza, azonnali megoldást vagy visszajáró pénzt akar. Az ilyen, gyakran napi stresszhelyzetek megoldására is a megfelelő képességű és képzettségű munkavállalót kell alkalmazni. Ha ez a személy megfelelő kommunikációs eszköztár birtokában, rendszeres továbbképzés lehetősége mellett tudja végezni munkáját, a vállalat nemcsak egy kiegyensúlyozott, elkötelezett munkatársat kap, hanem elégedett ügyfeleket is.

A jól működő vállalati struktúrában a vezetők és a HR-terület figyel arra is, hogy mely pozíciók vannak kitéve leginkább a kiégés rizikójának, és hol kell erős kommunikációs és stresszkezelő képességeket felépíteni, fejleszteni. A kiégésnek különösen kitett munkakör például épp az ügyfélszolgálat vagy az autóiparban a vevői kapcsolattartó szerepköre, ahol az ügyfélproblémákat becsatornázni és kezelni kell.

A kapun betévedő emberek esete a szervezettel

Bármilyen elcsépelten hangzik, minden új munkavállalónak jövőképet kellene biztosítani azért, hogy tudja, hogy a napi feladatait miért végzi, és ha azokban sikeres és eredményes, milyen lehetőségei vannak a szakmai előrelépés terén. Bárkiben ott rejtőzhet az a rejtett vezetői készség, amit ha a vállalat időben felismer és fejleszt, akkor idővel ebből a munkatársból közép-vagy felsővezető is lehet. Tapasztalataink szerint a kiválasztást végző szakember sokféle választ hall az interjún a „Hol szeretné látni magát három vagy öt év múlva?” kérdésre, ám aki erre azt válaszolja, hogy vezető szeretne lenni, mellé kell állni tervei támogatásában. A jövőkép biztosítása egy munkavállaló esetén hosszú távú elköteleződést, lojalitást tud ébreszteni, viszont ez hiteles személyiséget, igazságos vezetőt, motiválni képes felettest igényel.

A vezető az, akit követnek

„Attól, hogy valaki vezetői pozícióban van, és esetleg van vezetői vénája, attól ő még nem vezető” – mondja az oktatásszervező. Az igazi vezető az, akit követnek, aki mögött motivált emberek vannak. Akik kimondják, hogy „megveszem az ötletet, a stratégiát, amit ajánlasz, mert látom benne a saját szerepemet”.

Az autóiparban különösen fontos, hogy például az auditori munkakörben dolgozók erős kommunikációs készségek birtokában végezzék munkájukat, hiszen ezeknek a szakembereknek alapvető feladatuk a minőségi sztenderdek betartatása. Gedővári Dóra szerint ez lényegében egyfajta ’sales-tevékenység’, mert egy jó belső auditornak meg kell tudnia győzni ezek szükségességéről a nem minőségirányítási területen dolgozókat.

Elmondhatjuk tehát, hogy a sikeres munkavégzés alapja a szakmai tudás, de ahhoz, hogy egy szervezet hatékonyan és eredményesen tudjon működni, elengedhetetlen a soft képességek fejlesztése, legyen szó kommunikációs, prezentációs technikáról vagy problémamegoldásról. Ha a vállalat hosszú távon szeretné dolgozóit megtartani, akkor érdemes ezen képességek fejlesztésére pénzt áldozni, mert a tapasztalatok azt mutatják, hogy ez mind lojalitás formájában, mind pedig eredményességben többszörösen megtérül.

A Tequa International soft skills üzletágának képzései: prezentáció-, moderáció- és tárgyalástechnika, konfliktuskezelés és időgazdálkodás. A jellemzően gyakorlatokra épülő képzések részei a motivációs és delegációs technikák, a vezetői kommunikáció, illetve a személyes hatékonyságnövelés és kooperáció.

Nyitókép: Gedővári Dóra oktatásszervező és Dominek Ákos operatív igazgató

Kiemelt Partnereink