Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A gyerekeknek biztonságosabb biciklizni, mint autózni
2024.04.20 04:20Végrehajtja első légi hidrogénkísérletét az EasyJet
2024.04.19 17:17A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Még sok a leküzdendő akadály a 3D nyomtatás autóipari alkalmazásában
A General Motors már 1989 óta használja a 3D nyomtatást prototípusok készítéséhez. A technológia a koronavírus elleni küzdelemben is nagy segítséget nyújtott a vállalatnak, ami azon van, hogy azt a sorozatgyártásban is használni kezdje. A 3D nyomtatás széleskörűbb alkalmazását ugyanakkor több dolog is hátráltatja, és valószínűleg sosem lesz képes teljesen kiváltani a szokványos gyártási eljárásokat – többek között erről beszélt Kevin Quinn, a GM additív tervezési és gyártási vezetője a SAE Internationalnek adott interjú során.
A GM jelenleg alacsony volumenben állít elő 3D-nyomtatott alkatrészeket prototípusokhoz és az összeszerelő sorok gépeihez, az elmúlt három évben azonban azon dolgoztak, hogy például a kisebb sorozatokban készült járműveikhez, illetve a személyre szabott alkatrészek, kiegészítők gyártásában is használni kezdjék a 3D nyomtatást. Quinn ígérete szerint már nem kell sokat várni az első izgalmas bejelentésekre.
Quinn úgy véli, hogy az additív gyártás sosem fogja tudni kiváltani teljes mértékben kiváltani a tradicionális gyártási eljárásokat. A 3D nyomtatás elsődlegesen csak egy kiegészítő, bár vannak olyan eljárások, mint például a fröccsöntás , amik valóban tovább fejleszthetőek vele.
Több anyagot kell nyomtathatóvá tenni
Arra a kérdésre válaszolva, hogy mik akadályozzák a technológia több területen alkalmazását, Quinn több dolgot is megnevezett. Az első a költségek kérdése. Ma nyereségesen lehet alkatrészeket néhány ezres darabszámban előállítínai, a sortozatgyártásnál viszont több tíz- vagy százezres volumenekről lenne szó. A második problémát az autókba kerülő elemek óriási száma, a harmadikat pedig az autóipari felhasználásra alkalmas anyagok hiánya jelenti. Többféle 3D-nyomtatható fémötvözetre, valamint polimerre lenne szükségük.
Jelenleg a GM főként műanyag alkatrészeket készít 3D nyomtatással, mivel a fém elemek estében a fémpornak és magának az eljárásnak még olcsóbbá kell válnia. Emellett az anyagkínálatnak is bővülnie kell, több ötvözetnek kell elérhetővé válnia.
Quinn úgy látja, hogy bár egy-két év távlatában még nem várhatóak radikális változások, öt évvel később a 3D nyomtatás alkalmazási köre már jelentősen el fog térni a maitól.
Szakértelem nélkül nincs siker
A 3D nyomtatás alkalmazása persze nem lehet sikeres, ha a mérnökök nem rendelkeznek a megfelelő tudással. A GM a dolgozóinak képzésére is ügyel. A michigani Warrenben található Globális Műszaki Központ 2019-ben megnyitott Additív Innovációs Laboratóriumában eddig több mint hétszázan kaptak képzést, mely során elsalyátították a 3D nyomtatók kezelését. A cél, hogy a válallat minden mérnöke elvégezze a képzést.
Az additív technológia széleskörű alkalmazásához ugyanakkor a beszállítók megfelelő tudása is elengedhetetlen, ezért a GM az ő felkészítésükre is figyelmet fordít. Quinn elmondta, hogy természetesen eltéső tudással rendelkeznek, és a kezdő cégeknek első lépésként sokszor egy hobbi nyomtatót szereznek be, hogy aztán a mérnökök azon gyakoroljanak.