Így készültek a magyar járműipar csúcstermékei 2016-ban – rengeteg fotóval

Szerző: autopro.hu/P.M. | 2016.12.31. 06:30

Bőséges képgaléria, kevés szöveg: két falat bejgli között nem is kívánhatnánk lazább olvasmányt. Csatlakozzon virtuális túránkhoz, és idézzük fel együtt, hogy készülnek a kecskeméti járművek, a szentgotthárdi váltók, vagy a mosonmagyaróvári buszok. Bővebb információkat és fotókat a linkekre kattintva talál.

Nagy lendülettel indítottuk az évet, ugyanis szerkesztőségünk kipróbálhatta magát a gyártósoron is. Lamborghini motort építettünk Győrben, amikor az Audi Hungaria szakmai napján bemutatta azokat az okos just in time megoldásokat, amelyek hatékonnyá teszik a motor- és járműlogisztikai folyamatokat.

Benéztünk a szentgotthárdi Allisonhoz, ahol haszongépjárművekhez gyártanak sebességváltókat. A magyar kezek által gyártott automata váltók észrevétlenül dolgoztak, a tucatnyi tonnákat cipelő, hasonló tömegű járművek gyorsulása személyautókéval vetekszik. Hegynek fel, völgynek le, dagonya, vagy aszfalt – a magyar váltónak mindegy, megoldja.

Bejártuk a legnagyobb hazai vasöntödét, ahol abból gyártanak minőségi alkatrészeket, ami másnak hulladék. A Busch-Hungária győri telephelyén különleges anyagminőségi jellemzőkkel (gömbgrafitos öntöttvas) készülnek az alkatrészek – haszongépjárművek számára gyártanak főként kerékagyat, féknyerget, keréktartót. Ezt az öntöttvas anyagot 1950 környékén fedezték fel, amely az acélhoz hasonló tulajdonságokkal bír, ugyanakkor mintegy 8 százalékkal kisebb a fajsúlya, az előállítása is olcsóbb, emellett magas mechanikai szakítószilárdság, magas nyúlási érték és tartósság jellemzi. Ezek a paraméterek pedig igencsak ideális kombinációt jelentenek a kamionok, autóbuszok világában, ahol a súlycsökkentésnek akár nagyságrendekkel jelentősebb pozitív hatása is lehet, mint a személyautók esetében. 

Közel 100 ezer négyzetméternyi új gyárterület, innovatív gyártástechnológia, minőségi kompakt modellek – ilyen főbb paraméterek mentén hirdette meg gigantikus bővítési programját a Mercedes hazánkban. Megnéztük, hogyan készülnek az autók Kecskeméten.

A ContiTech váci üzemében már nem egyszerű, különálló csőalkatrészek készülnek, hiszen az autógyárak is azt kérik, hogy készre szerelt, egyszerűen beszerelhető, akár fűtőszálas megoldásokat szállítsanak részükre. Megnéztük, hogy mi és hogyan készül Vácon.

Körülnéztünk a ContiTech megújult szegedi gyárában is: az 50. születésnapját idén ünneplő szegedi gyár több évtizede készít egyedi, speciális felhasználású nagynyomású ipari tömlőket, melyeket szárazföldi és tengeri olajkitermelésnél használnak. Magyar mérnökök által tervezett és szabadalmaztatott termékeket készítenek, ugyancsak saját fejlesztésű, hazai beszállítók által gyártott berendezések által.

Meglátogattuk az Eckerle bólyi, kiskőrösi és császártöltési üzemeit is. A cégcsoportot 1968-ban alapították a németországi Baden tartományban. Lakatos műhelyből folyamatosan fejlődő, multinacionális vállalattá nőtte ki magát. Gyáregységeiben jelenleg öt ország közel négyezer dolgozója számára biztosít álláslehetőséget. Hazánk a beszállító egyik legfontosabb pillére, négy gyárában 1200-an dolgoznak. 

A legnagyobb hazai autóbuszgyárban is jártunk, ugyanis még az átadás előtt bejárhatta szakportálunk a Credo buszokat gyártó Kravtex-Kühne Csoport mosonmagyaróvári kibővített üzemcsarnokát. A győri összeszerelő üzemet is megmutattuk.

A Bosch maklári gyárában is voltunk 2016-ban. Bár csak az elektromos kormánymű-rendszerek gyártásába tekinthettünk be, a közeljövő teljesen automatizált autóihoz is itt készülnek majd az irányítás legfontosabb elemei. A gyár teljes kapacitását 2017-ben éri el.

Szakportálunk ellátogatott a Thyssenkrupp fővárosi kompetenciaközpontjába, ahol virtuálisan már léteznek a jövő autói, az irányításuk viszont felvet pár(ezer) biztonságkritikus kérdést. A válaszok nyomában jártunk.