Gyártósor Gyárépítés nélkül is megy a kapacitásnövelés

Gyárépítés nélkül is megy a kapacitásnövelés

autopro.hu/P.B. | 2022.08.03 07:20

Gyárépítés nélkül is megy a kapacitásnövelés

Fotó: Facebook/flexMagyarorszag

Az ellátási láncok globális válsága rámutatott a gyártás kiszervezésének veszélyeire, és egyben a termelés hazahozatalának, vagyis az onshoring előnyeire is. Az új gyárak felépítése viszont évekbe telik, azonban lehet növelni a termelési teljesítményt anélkül is, hogy egy új üzemet húznánk fel.

Hirdetés

Egy meglévő gyár kihasználatlan kapacitását nevezhetjük „árnyékgyárnak” is, az angol nyelvben ez bevett szokás. Az árnyékgyár lehet egy harmadik műszak egy olyan üzemben, amely éppen két műszakban működik. Vagy lehet akár a gépek karbantartás miatti állásidejének csökkentése is.

Saar Yoskovitz, az gépi diagnosztikai megoldásokat kínáló Augury vezérigazgatója szerint az árnyékgyár használata – a prediktív karbantartás alkalmazása – a közelmúltban négy hónapot kitevő termelési kapacitásnövekedést eredményezett a Pepsinél.

A berendezések állapotának javítása közvetlenül nagyobb kapacitást eredményezhet, és akár olyan mértékben növelhető vele a gyártási volumen, hogy egy új üzemre nem is lesz szükség: a Pepsi a prediktív karbantartás megvalósításával egy új üzem építését spórolta meg.

A gép állapotának figyelése nagyobb rendelkezésre állást eredményezhet. „Amikor az ütemezett karbantartásról az állapotfüggő karbantartásra váltunk, csökkentjük a tervezett állásidőt” – mondja Yoskovitz.

Sokat ártanak a felesleges leállások

A rutin karbantartás miatti munkabeszüntetés a legtöbb üzemben nem jelent komolyabb leállást. „Egy cégnek van egy extrudere, ezt kilenchavonta leszedik és újjáépítik, ez egy hétig tart” – mondta Yoskovitz. „Az egyik gyárban megnéztünk egy extrudert, mielőtt szétszedték, és elfogadható állapotban volt. Milliókat költünk pótalkatrészekre és állásidőre, miközben több kockázatot vállalhatunk, ha ismerjük a berendezés állapotát” – tette hozzá.

„Amikor szükségtelen karbantartást végeznek az egészséges berendezéseken, akkor az ellátási lánc biztonságát veszélyeztetik” – mondta Yoskovitz. „Az egészséges berendezések karbantartását célzó leállások több tízmillió dollárba kerülhetnek. Ezt a kiesett kapacitást nevezzük árnyékgyárnak” – fogalmazott. S ez a kieső kapacitás akár olyan mértéket is ölthet, mint egy új gyár építése. Az olyan időszakokban, mint amit most élünk, ez hatalmas luxus.

Egy másik megoldás lehet az olyan eszközök használata, amik eleve kevés karbantartást igényelnek. Ha pedig ezt ötvözzük a prediktív karbantartást segítő szenzorokkal, akkor egészen sok időt és pénzt spórolhatunk meg a karbantartáson. Pontosabban a leállások elmaradásával lehet nagyot nyerni – írja a Plastics Today.

Tetszett ez a hír? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari hírekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink