Gyártósor Egy év alatt behozza az árát mobil szállítórobot

Egy év alatt behozza az árát mobil szállítórobot

Uzoni Ábel | 2018.03.07 10:30

Egy év alatt behozza az árát mobil szállítórobot

Az anyagmozgatás sem maradhat ki a termelési folyamatok automatizálásból, a megoldást több nagyvállalat is szállítja globálisan. Az üzemen belüli szállítási feladatot ellátó robotok előtt tulajdonképpen a robotporszívó és a robotfűnyíró népszerűsége és elfogadottsága nyitotta meg az ajtót, hiszen ezekre a feladatukat a háttérben pontosan, csendesen, szépen végző gépekre mindenki hálásan gondol.

Hirdetés

A 2013-ban alapított dán Mobile Industrial Robots (MiR) Budapesten mutatta be egyik modelljét, amely akár mobilalkalmazással is könnyen programozható.

A MiR-eknek egyértelműen a termelés anyagáramlásának optimalizációjában, a torlódások megelőzésében van szerepük. 100, illetve 200 kilogramm szállítási kapacitással bírnak, de csatlakoztathatók hozzájuk kocsik, ketrecek és raklapvillák, ebben az esetben akár 500 kilogrammnyi anyagot is mozdítani tudnak. Pozicionálási precizitásuk egy centiméteren belül van, de ha speciális feladatoknál ennél szigorúbb feltételeknek kell megfeleljenek, a padlóra helyezett V-markerekkel amelyeket a robot kameráival figyel, a tűréshatárt milliméterekre lehet csökkenteni.

A robot szállítófelületének négy sarkán rögzítési furatokat találunk, gyakori, hogy robotkart erősítenek a mobil kollaboratív robotokra.

A szállító robot egy feltöltéssel lazán „elvisz a hátán” egy műszakot, mert 10 órás működésre van specifikálva. Másfél óra alatt tölt fel, és természetesen önműködően áll rá a hálózati tápra. Az egynél több műszakban termelő vállalatok a fenti adottságok miatt minimum két ilyen robot megvásárlásával kell számoljanak, ha minden műszakba be akarják forgatni a MiR-eket. Áruk 20 ezer euró körül mozog, tehát durván egy év alatt megtérülő termékről beszélünk.

A dán cég irigylésre méltó növekedést könyvelt el az utóbbi négy évben, ez a bevételekben és a cég terjeszkedésében is meglátszik. Bevételük 2015-ben még csak 670 ezer, tavaly viszont már 10 millió dollár volt, idén 27 millió dollárra számítanak. 2016-ban nyitották meg a New York-i, tavaly a sanghaji, dortmundi, barcelonai és szingapúri irodájukat. Idén a San Diego-i nyitás van soron, de esélyes, hogy a közép-európai térség is hamarosan kap egy irodát. Vevőik között ott vannak a legnagyobbak, mint például a Toyota, a BMW, a Boeing, a Michelin, az Airbus, a Bombardier, az Ericcson, az Assa Abloy. A cég globálisan 39 országban van jelen 121 disztribútoron keresztül. Magyarországon a B&O Engineering integrátorcég képviseli a MiR-t.

A fentiek ellenére Jesper Sonne Thimsen, a MiR Közép- és Kelet-európai értékesítési igazgatója azt mondta, még mindig startup-cégnek tekintenek magukra, mert nem mutathatnak fel több száz ipari megoldást. Cégük számára tulajdonképpen pont a munkaerőhiány a legnagyobb hajtóerő és üzleti lehetőség, hiszen az automatikus szállítási megoldások jelentik a kiesett munkaerő pótlását. Persze a Közép-Kelet-európai régió alacsonyabb munkabérei egyelőre erős versenyhelyzetet generálnak a robotok és gyártóik számára. Előadásából azonban kiderült, régiónk mégis nagy fejlődés előtt áll, már ha a robotsűrűségből indulunk ki. Ez míg tízezer munkavállalóra számítva Németországban 309, Szlovákiában 135, Csehországban 101, Magyarországon 57, Lengyelországban 32, Romániában pedig csak 15 (2016-os adatok).

A magyarországi forgalmazó B&O Engineering részéről Borsos Balázs ügyvezető azt mondta, a technológiával kapcsolatban még sok a bizalmatlanság, az eladások egyelőre szerényen alakulnak. A kollaboratív és autonóm ipari rendszerekre specializálódott B&O Engineering egyébként nemcsak a robotot és a szoftvert adja, hanem a feltérképezést, a programozást, a műszaki tanácsadást is.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink