Gyártósor A Fanuc kollaboratív robotjai remekelnek a Bentelernél

A Fanuc kollaboratív robotjai remekelnek a Bentelernél

autopro.hu | 2020.06.05 07:22

A Fanuc kollaboratív robotjai remekelnek a Bentelernél

Fotó: Facebook/benteler.career

Az első gépjárműalkatrész-beszállító Európában, amely a Fanuc CR-35iA robotot használja a gyártási műveletekhez Schwandorfban. A kollaboratív robot két különböző sebességgel működhet, hogy együttműködő és egyúttal termelékeny is legyen.

Hirdetés

Schwandorf a Benteler 161 telephelyének egyike, ahol főleg gépjárműalkatrészeket gyártanak, például tengelyeket és motortartó bakokat. A Benteler hozzájárulása nem merül ki pusztán a gyártásban. A gépjárműalkatrész-beszállító és -fejlesztő partnercég a beszállítási lánc teljes egészében támogatja ügyfeleit a világ minden táján. A cég erőssége abban rejlik, hogy teljes mértékben tisztában van a könnyűszerkezetes alkatrészek minden csínjával-bínjával – az anyagoktól a tervezésen át a gyártási technológiákig. Ennek a tapasztalatnak az alapja egyrészt a nyersanyagokra vezethető vissza, mint például az acél, az alumínium, a szálerősítésű és a szintetikus anyagok, másrészt a fogyasztói termékek gyártástechnológiájának ismeretére. A beszállító már évek óta az Ipar 4.0 jegyében halad előre, emiatt a digitalizálás a teljes beszállítói lánc gyártási folyamataira kiterjed.

A gépjárműalkatrész-beszállító célja például az „intelligens gyár” megközelítésmód előnyeinek kiaknázása. Ez azt jelenti, hogy a beszállítói lánc és a gyártási folyamatok a közeljövőben önszervezővé válnak, és még hatékonyabban reagálnak a fogyasztói igényekre.

A fél világot átfedő ügyféllista

A gyár ügyféllistája olyan, mintha az IAA nemzetközi autókiállítás (a legnevesebb nemzetközi közlekedési, szállítási és logisztikai kiállítás és vásár – szerk.) kiállítóinak jegyzékét olvasná az ember. Megtalálhatók rajta az egyes prémium kategóriájú autókat és luxusautókat gyártó vállalatok is.

A schwandorfi gyár a mintegy 590 alkalmazottnak és 600 robotnak köszönheti a hírnevét és teljesítményét. A robotok főleg hegesztést végeznek biztonsági kerítés mögött, egy robot kivételével – ez a FANUC CR-35iA, amelynél nincs szükség erre megoldásra.

Az alkatrészek anyaga főleg rozsdamentes acél és egyre nagyobb mértékben alumínium. A vállalaton belüli gyártási szaktudás és az automatizálás foka magasszintű. A gyárban vannak többek között folyadéknyomásos alaksajtoló (hidroform) berendezések, lézeres és CNC-forgácsológépek. Minden gyártósor automatizált, még a gyártósori minőség-ellenőrzés is. A biztonság kedvéért a vizsgálólaborban minden műszak elején alapos minőség-ellenőrzésnek vetnek alá a folyamatban levő gyártás során készült három alkatrészt. Werner Gaisa termelésvezető szerint: – Mindig kiváló minőségű termékeket gyártunk. Elsősorban a minőségre, a biztonságra és ügyfeleink hatékonyságának elősegítésére koncentrálunk.

Úton a teljes automatizálás felé

Többek között kabriolet autók utasvédelmi berendezéseinek tartói készülnek itt. Az utasvédelmi berendezések megbízható védelmet nyújtanak az utasoknak baleset esetén. Ezeknek a termékeknek a működőképességét a gyártósor végén ellenőrzik. Az utasvédelmi berendezések tartórendszere mechanikusan működik, ezért az egyes termékek működőképessége többször is ellenőrizhető. A teljes termék tömege körülbelül 14 kilogramm – a kézzel való be- és kiemelésük egy teljes műszak során nagyon fárasztó lenne. Az ellenőrző-szerkezetből való kiemelést és a szállítórekeszbe való beemelést Tobias Wolfsteiner robotszakértő és projektkoordinátor állította be a termelésvezetővel közösen a zöld Fanuc robot „tesztelési területén”. A jövőben a Bentelernél az automatikus rendszerek fokozatosan átveszik az olyan egyszerű feladatokat, mint például az alkatrészek továbbítása a gyártósoron, és még a munkahelyek is úgy lesznek kialakítva, hogy ergonomikusak és csendesek legyenek, és segítsenek megelőzni a fizikai sérüléseket.

„Vállalatunk műszaki jellege ellenére nem szabad megfeledkeznünk a következőkről: gépjárműalkatrészeket kell gyártanunk. Az alkatrészek tesztelésekor a CR-35iA sebessége 250 mm/s-ra van korlátozva. Automatikus üzemmódban a robot 750 mm/s maximális sebességet képes elérni” – mondta Werner Gaisa.

Nagyfokú biztonságot garantál

Amíg a lézeres biztonsági letapogatók nem érzékelnek embert a robot közelében, a CR-35iA teljes – ez esetben 750 mm/s – sebességgel működhet, és helyezheti a legyártott alkatrészt a tartókeretbe. Amint a robot kiemeli az alkatrészt, odatartja a kezelőnek, amíg az el nem látja azt a biztonsági címkékkel. Ezekre a címkékre van nyomtatva többek között a gyártás időpontja is.

Miután a robot a csuklójára szerelt 2D kamera segítségével a tartórendszerre helyezi a terméket, olyan helyzetbe kerül, hogy azonnal lerakhassa a következő terméket – maximális sebességgel. Markus Fischer felelős karbantartó mérnök szerint: – Többféle kocsit használunk. A robotnak mindig mindegyikhez illeszkednie kell.

Jelenleg a kollaboratív robotokkal szembeni legnagyobb terhelhetőségi elvárás 35 kilogramm. A zöld CR-35iA könnyűszerrel emel be 32 kilogrammos termékeket. A piacon nem volt még egy ilyen robot. Van néhány hét vagy tíz kilogrammnál nehezebb alkatrész, amelyekkel a „laboratóriumi robotok” nem tudtak megbirkózni. Az M-20iA sorozaton alapuló Fanuc robotnak figyelemre méltó 1813 milliméteres munkavégzési kinyúlása van ipari alkalmazási területeken.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink