Gyártósor Pillantás a kulisszák mögé: így készülnek az autók a Seatnál

Pillantás a kulisszák mögé: így készülnek az autók a Seatnál

autopro.hu/P.M. | 2016.07.06 12:27

Pillantás a kulisszák mögé: így készülnek az autók a Seatnál

1400 nap, több mint 1000 vázlat, 5000 kg agyag és 1000 liter festék, azaz egy új modell megtervezésének négyéves folyamata számokban.

Hirdetés

Az új autó megalkotása művészi kézimunkával kezdődik: tollal és papírral kezdődik az a folyamat, ami a gyártósoron megjelenő kész autóval ér véget. A tervezés során végig agyagból készült, életnagyságú gépkocsikat gyártanak, új színeket és szöveteket hoznak létre és az autó belső kiképzését is meghatározzák.

Az első lépés az úgynevezett briefing, vagyis a koncepció kialakítása, amikor az új modell főbb irányelveit megtervezik és jóváhagyják. Ezek jelentik azt követően az útmutatást az egész folyamat során, ez határozza meg az új gépkocsi DNS-ét, így az egész tervezési folyamatnak ezeket az útmutatásokat kell követnie.

A második fázisban a formatervezők nekilátnak az új gépkocsi előzetes vázlatainak elkészítéséhez. A korai változatok azt tükrözik, hogy milyennek szeretnék az autót látni. A végén kialakul az új gépkocsi látványterve, ami a képileg tökéletes változatot jelenti. A négyéves folyamat során a tervezők több mint 1000 rajzot vagy vázlatot készítenek.

Utána a számítógépes formaterv létrehozása jön. Miután a kézi rajzok elkészültek, azokat digitálisan, számítógépen újraalkotják, hogy megteremtsék az új gépkocsi végleges formáját. Ez a dokumentum nem csupán az új autó alakjának megalkotását célozza, hanem azt a műszaki ellenőrzése során is használják.

Az agyagból készített, életnagyságú modell négy tonnát nyom, kétszer annyit, mint a hagyományos autó. Ez a kocsi külső formájának megalkotásához kell, azt állandóan alakítgatják, hogy a módosítások is megjelenjenek rajta. Ez a folyamat magában foglalja a kézműves mester munkáját is, aki a saját kézzel simítja és alakítja az új modellt.

Az utolsó agyagból készült változatban testesül meg a végleges külső forma, amit a vállalat jóváhagyott. Ez már igazán valósnak tűnik, pedig még mindig agyagból van. Az egész folyamat során akár 5000 kg agyagot is felhasználhatnak, amíg elkészül a végleges forma.

A szín és belső kárpit részleg felel az új modell belső terében és a külsején használt színek létrehozásáért. Munkájuk két évvel korábban kezdődik azzal, hogy ötleteket gyűjtenek a divat, az építészet és a termék formatervezés területén megjelenő új irányokból. Noha akár 100 mintát készítenek és 1000 liter festéket is elhasználnak, végül is csupán 12 színárnyalat kerül be a gépkocsi külső színeit meghatározó szín táblázatba.

A kényelmet és a jó kinézetet meghatározó lehetőségeket nagyon gondosan mérlegelik, amikor a gépkocsi üléseinek fejlesztéséről van szó. A szín és belső kárpit részleg szintén részt vesz a folyamat ezen szakaszában. Ők varrógéppel készítik a mintákat, amelyek ideálisan kombinálják a legmegfelelőbb terméket és színeket.

Belső design részleg munkáját az vezérli, hogy mindent a vezető érdekében alakítsanak ki. Például az érintőképernyő jelentősége olyan nagy, hogy először azt döntik el, hol helyezzék el, és minden más csak ezt követően jön. A gépkocsi belső terének tervezését nagymértékben a funkcionalitás vezérli. A tervezők azt kérdezik maguktól, hogy hol lenne a legjobb a mobiltelefont, a szemüveget vagy a vizesüveget tárolni – ezen oknál fogva tehát a formát hasznosság és a hatékonyság határozza meg.

Mindezen párhuzamosa és egyidejűleg haladó folyamatok végeredménye a teljesen új modell. Négy év intenzív munka után pedig a formatervező csapat továbbra is keményen dolgozik, mert a következő projekt már gyakorlatilag a megvalósulás szakaszához ért.

Kiemelt Partnereink