Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új ötletekkel készül a PEngineers a Techtogetherre
2024.04.23 16:18Új szén-dioxid-megkötő módszert tesztelését kezdi meg az OMV-Petrom
2024.04.23 15:24Achim Grewe lesz az Audi Hungaria új pénzügyi igazgatója
2024.04.23 13:22Kibővíti e-autó-komponenseinek gyártását a BMW
2024.04.23 12:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Minden, amit a koncepcióautókról tudni kell
A tanulmányautók a legújabb trendeket mutatják be a nagyközönség számára, az új tervezési irányelvek mellett a jövő modelljeit is megismerhetjük egy-egy ilyen járművel. A Hyundai Le Fil Rouge modellje nemrég debütált, a gyártó most elárult néhány részletet az ilyen példányok tervezésének folyamatáról.
Vannak autók, melyeknek nem kell követni a biztonsági előírásokat, nem kell hatékonyan működniük sőt, még a kényelem vagy a praktikusság sem számít. Bárhogy kinézhetnek, csupán a tervezők elképzeléseit kell teljesíteniük. A koncepcióautók lényegében tervezői tanulmányok, amelyeket a gyártók építenek, hogy megvizsgálják, mely elemek működhetnek és melyek kevésbé egy adott gépjárműben. Emellett a közönség reakcióját is felmérik, hogy vajon érdemes-e próbálkozni az autó, vagy egyes megoldásainak sorozatgyártásával a jövőben. Valójában sok mai gépkocsi kezdte koncepcióként egy bizonyos ponton, hiszen a projekt mindig egy tervrajzzal indul.
Első lépésként a tervezők döntenek arról, hogy a koncepciónak milyen külsőt kölcsönözzenek és milyen tulajdonságokat emeljenek ki a gépjárművön. Ezután elkészülhetnek az első, kézzel készült vázlatok, amelyek megmutatják a tanulmány alapformáját. Ezt követi a számítógépes modellezés, melynek során pontosítják a méreteket, így a rajzok lassan részletesen kidolgozott 3D-modellekké válnak. Ezen a ponton már nagyjából látható a tervezett autó, de az igazi munka még csak ezután következik.
Amikor a számítógépes modellezés befejeződött, elkészülhet az első 1:1 méretarányú agyagmodell. Egészen addig is készíthetnek kisebb sablonokat, de csak egy nagyobb minta teszi lehetővé a méretek és formák tökéletes megismerését. Az agyagot hatalmas CNC gépek valamint szobrászok dolgozzák ki, akik elsimítják a felületet, és lehetővé teszik a tervezők számára, hogy különböző alakításokat végezzenek. Persze a számítógépes munka itt még nem fejeződött be.
Ezen a ponton következik a modellek belső terének a kialakítása, a tervezést szintén számítógépes programon keresztül végzik. Két lehetőség közül is választhatnak a mérnökök. Egyrészt megtervezhetik a lehető legőrültebb belsőt, amellyel azt akarják megmutatni, hogy a jövő autói hogyan is nézhetnek majd ki. A második lehetőség egy olyan belső kialakítás, amely meglehetősen könnyen megvalósíthatónak tűnik. Mindkét megoldás képes megragadni a figyelmet és lehet érdekes a maga módján.
Ezután már elkészíthetik a valós méretű koncepcióautót. Ez nem annyira egyszerű, mert a modell részei egyediek. Mondhatni, az egész egy kis művészet, még akkor is, ha a 3D-nyomtatás újabban alaposan megkönnyíti a munkát. Az ezt követően elkészült koncepcióautók azonban ritkán önjárók. Általában csak „gördülő” modellek, amelyek bemutatják, mit is lehet valójában elérni a pillanatnyi technológiai, technikai és egyéb színvonal mellett – nem utolsósorban az aktuális trendeket is figyelembe véve.
A Hyundai például a 2018-as Párizsi Autószalonon mutatta be Le Fil Rouge koncepcióját. A modell a történelmi 1974-es Hyundai Coupé átértelmezése. Elképzelhető, hogy a Le Fil Rouge tömeggyártott autóvá válhat, esetleg a jövőben ez lehet az új Hyundai Coupe.