Gyártósor Minden, amit a koncepcióautókról tudni kell

Minden, amit a koncepcióautókról tudni kell

autopro.hu/H.J. | 2018.10.22 06:01

Minden, amit a koncepcióautókról tudni kell

A tanulmányautók a legújabb trendeket mutatják be a nagyközönség számára, az új tervezési irányelvek mellett a jövő modelljeit is megismerhetjük egy-egy ilyen járművel. A Hyundai Le Fil Rouge modellje nemrég debütált, a gyártó most elárult néhány részletet az ilyen példányok tervezésének folyamatáról.

Hirdetés

Vannak autók, melyeknek nem kell követni a biztonsági előírásokat, nem kell hatékonyan működniük sőt, még a kényelem vagy a praktikusság sem számít. Bárhogy kinézhetnek, csupán a tervezők elképzeléseit kell teljesíteniük. A koncepcióautók lényegében tervezői tanulmányok, amelyeket a gyártók építenek, hogy megvizsgálják, mely elemek működhetnek és melyek kevésbé egy adott gépjárműben. Emellett a közönség reakcióját is felmérik, hogy vajon érdemes-e próbálkozni az autó, vagy egyes megoldásainak sorozatgyártásával a jövőben. Valójában sok mai gépkocsi kezdte koncepcióként egy bizonyos ponton, hiszen a projekt mindig egy tervrajzzal indul.

Első lépésként a tervezők döntenek arról, hogy a koncepciónak milyen külsőt kölcsönözzenek és milyen tulajdonságokat emeljenek ki a gépjárművön. Ezután elkészülhetnek az első, kézzel készült vázlatok, amelyek megmutatják a tanulmány alapformáját. Ezt követi a számítógépes modellezés, melynek során pontosítják a méreteket, így a rajzok lassan részletesen kidolgozott 3D-modellekké válnak. Ezen a ponton már nagyjából látható a tervezett autó, de az igazi munka még csak ezután következik.

Amikor a számítógépes modellezés befejeződött, elkészülhet az első 1:1 méretarányú agyagmodell. Egészen addig is készíthetnek kisebb sablonokat, de csak egy nagyobb minta teszi lehetővé a méretek és formák tökéletes megismerését. Az agyagot hatalmas CNC gépek valamint szobrászok dolgozzák ki, akik elsimítják a felületet, és lehetővé teszik a tervezők számára, hogy különböző alakításokat végezzenek. Persze a számítógépes munka itt még nem fejeződött be.

Ezen a ponton következik a modellek belső terének a kialakítása, a tervezést szintén számítógépes programon keresztül végzik. Két lehetőség közül is választhatnak a mérnökök. Egyrészt megtervezhetik a lehető legőrültebb belsőt, amellyel azt akarják megmutatni, hogy a jövő autói hogyan is nézhetnek majd ki. A második lehetőség egy olyan belső kialakítás, amely meglehetősen könnyen megvalósíthatónak tűnik. Mindkét megoldás képes megragadni a figyelmet és lehet érdekes a maga módján.

Ezután már elkészíthetik a valós méretű koncepcióautót. Ez nem annyira egyszerű, mert a modell részei egyediek. Mondhatni, az egész egy kis művészet, még akkor is, ha a 3D-nyomtatás újabban alaposan megkönnyíti a munkát. Az ezt követően elkészült koncepcióautók azonban ritkán önjárók. Általában csak „gördülő” modellek, amelyek bemutatják, mit is lehet valójában elérni a pillanatnyi technológiai, technikai és egyéb színvonal mellett – nem utolsósorban az aktuális trendeket is figyelembe véve.

A Hyundai például a 2018-as Párizsi Autószalonon mutatta be Le Fil Rouge koncepcióját. A modell a történelmi 1974-es Hyundai Coupé átértelmezése. Elképzelhető, hogy a Le Fil Rouge tömeggyártott autóvá válhat, esetleg a jövőben ez lehet az új Hyundai Coupe.

Kiemelt Partnereink