Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Rekordot döntött a Toyota
2024.04.25 13:23Hússzorosára nő a hazai ipar energiatárolói kapacitása
2024.04.25 12:22A Tesla az Airbnb és az Uber kombinációját tervezi a robotaxijaival
2024.04.25 10:23Sikeresebb lenne függetlenként a Porsche?
2024.04.25 09:24Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Mesterséges intelligencia: nem hóbort, nem sci-fi
Az új digitális technológiák, köztük a mesterséges intelligencia (AI) és a dolgok internete (IoT) hatalmas lehetőségeket kínálnak az üzleti szférának. Az AI és a fejlett analitika segítségével a gyártástechnológia és az információs technológia közötti akadályok rövidesen lebomlanak.
Az adatok újfajta hasznosításával a cégek könnyebben tudják átalakítani üzletmenetüket és ellátási láncukat, növelhetik hatékonyságukat, emellett teljesen új bevételi és üzleti modelleket dolgozhatnak ki. A brit Manufacturing Leadership Council felmérése szerint a számos előny ellenére jelenleg a gyártók csupán 8 százaléka alkalmazza a mesterséges intelligenciát. A szervezet azt is hozzátette, a gyártók mintegy fele tervezi, hogy két éven belül telepíti a technológiát.
Bár kezdeti szakaszban járunk a mesterséges intelligencia fejlesztésével, máris nagyon egyértelműek az előnyök.
Adatelemzés
A gyártásban hatalmas adatmennyiség keletkezik nap mint nap. Becslések szerint 2025-ig több mint 75 milliárd csatlakoztatott eszköz fog működni, ezek többségét a feldolgozóiparban használhatják. Egy felmérés szerint viszont a gyártók 54%-a a kinyert adatok kevesebb, mint 10 %-át hasznosítják. Mégis hogyan lehet kezelni ennyi adatot? A megoldást a big data-elemzés helyett egyre inkább a mesterséges intelligencia, az öntanuló rendszerek nyújtják.
Ügyfélközpontúság
A gyártás-értékesítés-szervizelés folyamata egyre inkább régimódivá válik, helyette az adat-és termékszolgáltatásokra helyeződik a hangsúly. Az új üzleti modell alkalmazására remek példa a Knorr-Bremse gyakorlata, mely üzleti intelligencia és AI-alapú adatelemző szoftvereket használ, lehetővé téve a karbantartási költségek csökkentését és a jobb diagnosztikát.
Digitális ellátási hálózat
A hagyományos, „lineáris” ellátási láncokat felválthatja a partnerek, a szállítók és az ügyfelek sokkal integráltabb digitális hálózata. A digitális ellátási hálózat megvalósításával az IoT szenzorok automatikusan átrendezik vagy feltöltik a leltárt, felszámolva a gyártási folyamat során felmerülő késedelmeket. Hasonlóképpen, a prediktív karbantartás lehetővé teszi a 24/7-es üzemidőt, ugyanakkor csökkenti a gépek és eszközök üzemen kívül felmerülő költségeit.
Emberi készségek hiányának áthidalása
Az AI-robotok egyre inkább segítik az emberi munkaerőt. Így a munkavállalók azokra a területekre koncentrálhatnak, melyek specifikus emberi képességeket igényelnek. Ugyanakkor becslések szerint 2025-re 2,4 millió be nem töltött munkahely lesz a gyártási szektorban Nagy-Britanniában, így a gyártóknak meg kell találniuk az üzleti és működési folyamatok automatizálásának módjait.
Néhány autógyártó már jelentős beruházással belevágott a technológia alkalmazásába, mint a BMW és a Ford, többen viszont óvatosabb implementációs terveket hajtanak végre. De az AI megvalósítása nem egyszerű folyamat, szilárd alapokat kell lefektetni. A digitalizálás és az adatminőségre való összpontosítás nélkül gyakorlatilag lehetetlen az AI megfelelő alkalmazása. A Harvard Business Review szerint azok a cégek, akik még a korai szektorban alkalmazzák az AI-t, később olyan előnyökre tehetnek szert, hogy más gyártók képtelenek lesznek felzárkózni.