Beszállítók Ferrarinak, Bugattinak és Porschénak is gyártanak ülésfűtést

Ferrarinak, Bugattinak és Porschénak is gyártanak ülésfűtést

Ács Tibor | 2014.02.03 10:08

Ferrarinak, Bugattinak és Porschénak is gyártanak ülésfűtést

1994 óta aktív Magyarországon a W.E.T.-Gentherm, amely autóipari beszállító az ülésfűtés és termikus termékek piacának egyik vezetője. Zábrák Tamás és Vihari Ádám mutatta be a vállalatot.

Hirdetés
Zábrák Tamás fejlesztési igazgató a WET Kft.-nél a termék- és folyamatfejlesztésért valamint a terméktesztelésért felelős. 1994-ben végzett gépészmérnökként a Miskolci Egyetemen, 2002 óta dolgozik a WET-nél.

- Mi maga a termék, s mekkora a sokszínűség a termékpalettán?
- Zábrák Tamás: Cégünk „tradicionális” terméke a gépjárművek üléseinek fűtési, szellőztetési és hűtési rendszere, valamint a különböző kormányfűtések.

Úgy is mondhatnánk, hogy ebben szereztünk hírnevet, ebben lettünk nagyok az évtizedek során. Domináns szereplői vagyunk nemcsak az európai-, hanem a világpiacnak is. Ami a sokszínűséget illeti – kicsit leegyszerűsítve – ahány járműtípus, annyiféle ülés és huzat, s ezekhez különbözőek a fűtési rendszerek is.

S bár a kívülállónak úgy tűnik, hogy az ülésfűtés nem más, mint egy darab textil, rádolgozva egy fűtőszál, ez a témakör sokkal komplexebb. 40-50 féle fűtőszálat használunk aktívan, a feladattól függően. Nem mindegy, hogy milyen a rendszer, aminek gyorsan kell átfűtenie a bőr-, vagy szövethuzatot, esetleg a műbőrt.

Évente nagyságrendileg másfél ezer különböző ülésfűtést gyártunk, volumenben ez körülbelül 11 millió darabot jelent, s ez csak az európai piac. Kormányfűtésből körülbelül kettőszáz félét gyártunk évente, a mennyiség félmillió körüli.

Meghatározó még – az árbevételünk jó egyharmadát teszi ki – a különféle kábelek és kábelkötegek gyártása. A fentiek alkotják a termékpalettánk gerincét, de ezen kívül gyártunk még sílift fűtéseket, hűtött és fűtött pohártartókat, ágymatracokat.

Vihari Ádám projektvezető a WET Kft.-nél a francia és az olasz projektekért felelős, illetve a magyarországi projektmenedzsment csoport vezetője. 1999-ben végzett A Budapesti Kereskedelmi Főiskolán, 2010 óta dolgozik a WET-nél. Korábban a Renault Trucksnál dolgozott, angol és francia nyelven beszél.

- Mekkora az árbevételük, s ezt mekkora létszámmal érik el?
- Vihari Ádám: Európára fókuszálva az éves árbevételünk 130 millió euró, amelynek nagyrésze a fenti termékekből áll. Európában az értékesítési-, fejlesztői-, mintagyártási-, és adminisztrációs feladatokon a München melletti németországi, és a Pilisszentivánon található telephely osztozik. A németországi telephelyünkön kb. 150-200-an dolgoznak, a magyar telephelyen közel 250 fős az állomány, az ukrajnai gyárunkban 2500 dolgozó járul hozzá a sikereinkhez.

- Mi számít erősségüknek?
- Z. T.: A megbízhatóság és a gyorsaság. Hogy csak egy példát mondjak: miután a mérnök megtervezte a fűtést, körülbelül egy hét alatt le tudjuk gyártani a prototípust a mintaüzemünkben, működőképesen, olyan minőségben, mint a szériagyártás, sőt, erre akár nagyobb mennyiségben is képesek vagyunk. Higgye el, ez olyan tulajdonság, amelyet az autógyárak nagyon értékelnek. Saját területünkön komoly tudásbázisunk van. Hibamentesen gyártunk, kell is, hogy gyártsunk, hiszen egy fűtés nem romolhat el, csak azért mert az ülést komoly igénybevételnek tesszük ki, vagy nedvességet kap, vagy mert díszvarrások vannak a huzaton. Az a dolgunk, hogy kitaláljuk, mi miatt lehet probléma, és úgy tervezzük meg a terméket és a folyamatot, hogy ne lehessen hiba. Magunk teszteljük is a termékeket. Erősségünknek számítanak a különböző ülésszellőztető rendszerek. Elmondhatjuk, hogy Európában általában egy autógyár vagy a saját maga által kifejlesztett ülésszellőztető rendszerét használja, vagy a miénket. Amikor a fűtésekről, ülésklímatizálásról beszélünk, akkor nem csak a vezető francia, német, olasz, vagy bármely más hagyományos márkákra kell gondolnunk, hanem az olyan, talán izgalmasabban gyártókra is, mint a Ferrari, a Maserati, a Bugatti, a Porsche, vagy a Lamborghini, de a Bentley is kizárólag a magyar mérnökök által tervezett fűtéseket használja. Piaci részesedésünk az üléskomfort területen 50százalék körüli. Cégünk elismert, és preferált fejlesztő partnere a prémium márkáknak és a visszajelzések alapján elmondhatjuk, hogy jó úton járunk. Ebben nem csak a fentiek játszanak komoly szerepet, hanem az is, hogy igyekszünk minél közelebb lenni ügyfeleinkhez. A három nagy német prémium márka (Audi, BMW, Mercedes) projektvezetése továbbra is Németországban van, mert ügyfeleink ezt igénylik.

Hűtött és fűtött pohártartó
Ülésfűtés tesztelés

- Milyenek a tapasztalataik a járműiparral?
- V. Á.: Inkább az a kérdés, hogy kik nem a vevőink. Komolyra fordítva a szót, az esetek nagy többségében mi másodlagos beszállítók vagyunk, és a közvetlen ügyfeleink az ülésgyártó cégek. A fontosabb kérdés azonban mindig az, hogy melyik autógyárról van szó, hiszen fejlesztéskor az ő specifikációja az irányadó. Valóban nem tudok olyan Európában lévő autógyárat mondani akiknek nem szállítjuk a termékeinket. Legnagyobb vevőink a teljes VW-csoport, a BMW és a Mercedes.

- Milyen a jövőképük, merre halad a szektor, amiben dolgoznak?
- V. Á.: Régebben az ülésfűtés egyet jelentett a felső-középkategóriás járművek felszereltségével, ma már közel sincs így, hétköznapi opció az ülés- és kormányfűtés is. Piacunk bővül, és ezzel párhuzamosan a verseny is egyre élesebb. Jelenleg az ülésklimatizálás (szellőztetés és aktív hűtés) az, amelyek kifejezetten a felső kategóriás járművekben jelenik meg, de ezek a rendszerek előbb vagy utóbb bejárják ugyanazt az egyedfejlődést, mint az ülésfűtések, és az opció lejjebb fog tolódni. Érdeklődés van már a középkategóriás járműgyártóktól is ezekre a termékekre.

Kormányfűtés

Világpiaci tényező
A W.E.T. több mint 40 éves tapasztalattal és autóipari tudással rendelkező német cég. 1994-ben alakult meg a magyarországi leányvállalat, amely a termelési feladatokat látta el, egészen 2005-ig. Akkor a termelés - költségoptimalizálás miatt - Ukrajnába került, de Magyarországon maradt a fejlesztőközpont és a mintagyártás. 2011-ben az amerikai székhelyű (akkor még) Amerigon névre hallgató, szintén termikus komforttermékeket gyártó cég megvásárolta a vállalkozást, Genthermre változtatta a nevét, és a hazai cég is nemsokára felveszi ezt a nevet. Eltérő az alkalmazott technológia, így nem konkurensei egymásnak. Az új cég 8000 dolgozóval 11 országban van jelen, évi 30 millió terméket szállít ki.
Hirdetés

Kiemelt Partnereink