Gyártósor Excel-táblára nem lehet digitális jövőt építeni

Excel-táblára nem lehet digitális jövőt építeni

Kuthi Áron | 2019.06.28 12:00

Excel-táblára nem lehet digitális jövőt építeni

Egy új vállalatirányítási rendszer bevezetésének hallatára az emberek gyomra általában összerándul. A projekt implementálásának ideje alatt pedig az érintettek fele otthagyja a céget, a maradék pedig megőrül – kezdte előadását Kulcsár Alexandra, az ERP Consulting ügyvezetője. A Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének szakmai napján az adatvezérelt üzletmenet volt a fő téma, de elektromos járműveket is kipróbálhattak a résztvevők.

Hirdetés

Egy ERP-rendszer kiválasztása, indítása akár 12-18 hónapot is igénybe vehet, így a természetes fluktuáció miatt egy ilyen projektnél megszokott, hogy emberek el-eltávoznak, és újak jönnek helyettük.

– Persze nem az informatikusra kell bízni a projektmenedzsmentet. Az ERP-projekt üzleti transzformációt jelent, de amíg nincs benne üzleti szempontot érvényesítő vezető, kritikus úton jár a projekt – húzta alá az üzletasszony (nyitóképünkön).

Nem titkolja senki, rögös az út a sikerig

Az ERP-implementálásnak itthon rögös az útja, mert a hazai cégek 30%-ának nincs digitális jövőképe, 22%-uk pedig nem használ semmilyen ERP-rendszert, általában barkácsmegoldásokkal lehet találkozni.

– Ám végtére is minden kis cég multit szolgál ki, és aki ehhez nem tud alkalmazkodni, nem számít az sem, ha jó terméket gyárt, nem tud megmaradni az ökoszisztémában – mondott súlyos ítéletet a sufnimegoldásokhoz hozzászokott cégek felett.

Kulcsár Alexandra egy még mindig zajló, de valószínűleg sikerre ítélt zöldmezős ERP-bevezetést mutatott be előadásában. A 2006 óta a Suzukinak üléseket gyártó Magyar Toyo Seat Kft. nyergesújfalui üzeme rendkívül feszített gyártással 4000 megrendelést menedzsel naponta, az igényeket a Suzuki Seizo-rendszerén keresztül kapják. Ezt fogja kiváltani augusztustól a HANA alapú ERP-rendszer.

Átállás csak szépen, tervezetten

– Magyarországon 70-80 ERP-rendszer van, ebből igen nehéz kiválasztani a megfelelőt a jó szoftverrel. Sok beszélgetés kell hozzá – hangsúlyozta az előadó, rámutatva ezzel arra, hogy az igényeket a lehető legalaposabban fel kell tárni. A helyzetfelmérés 2 hónapon át tartott, ezt követte a követelményspecifikálás. Ezután jöhetett a szoftverszállító kiválasztási szakasza. Utána a tanácsadó közösen értékelte ki az ajánlatot a menedzsmenttel. A pénzügy már január óta elektronikusan számláz, és a gyártásirányítás kiváltása az augusztusi leállás alatt fog zajlani. A vállalati digitalizálás mindig az ERP-projektekkel kezdődik, Excel-táblára nem lehet digitális jövőt építeni – zárta előadását Kulcsár Alexandra.

Nagyító alatt a hatékonytalanság

A MAJOSZ-rendezvény másik előadóját és intelligens logisztikai terméküket már bemutattuk az Autoprón. Györgypál László a termelésben jelentkező hatékonytalanságokról beszélt, arról, hogy milyen nagy folyamatveszteségekkel működnek a gyárak. A hét lean-veszteségből (transport, inventory, motion, waiting, over-processing, overproduction, defect – rövidített néven TIM WOOD) öt logisztikai jellegű, így a termékfejlesztés kezdetétől egyértelmű volt, hogy termékük a Mi hol van? kérdésre fog adni valós idejű választ. A gyártáslogisztikai monitoring-rendszereket fejlesztő POZI Development Kft. ügyvezetője szerint az üzemen belüli logisztikai, anyagáramlási folyamatok digitalizálása – így pontos nyomon követése – elképesztő hatékonyságjavulást tud eredményezni.

A vevő is beleláthat a gyártásba, miért ne?

A győri Mattor ügyvezetője termelésirányítási rendszerük kialakításának állomásairól beszélt. A megoldással intelligens átjárást tudnak biztosítani az automatizálási, az alkatrészgyártási és karbantartási cégeik között.

– A gyártást régebben papíron vezettük: mit és kinek, milyen anyagból és mikorra. Aztán jött az Excel, de azt hamar kinőttük, mert soha senkinél nem volt up-to-date verzió, mindenki mentegetett összevissza. Aztán jött a Google Drive, de annak a szolgáltatásai korlátozottak – mondta Torma Zsolt cégvezető. Öt éve kezdtek fejleszteni online felületet, amely a cég minden területét – gyártás, mérőlabor, raktár, kiszállítás, pénzügy, menedzsment – kiszolgálja. Mint mondta, nem is a teljesítmény-növekedés volt a nagy hozadéka a fejlesztésnek, hanem a felesleges körök elhagyása.

– Eljutottunk oda, hogy a vevőket is beengedjük a gyártásba. A termék készültségét az ügyfelek is láthatják, tehát megtudhatják a státuszát a saját beszerzéseiknek. Valós időben lehet tájékozódni a kiszállítás alakulásáról, esetleges késésről – mondta. Rájöttek, hogy ezt a házon belüli fejlesztést piacosíthatják, így hamarosan előfizetéses alapon három, különböző eszközkészlettel bíró termelésirányító modul bárki számára elérhető lesz az interneten.

A balatonszéplaki rendezvényen elektromos járműveket lehetett kipróbálni, így autót, hajót, kerékpárt, rollert és egykerekűeket. Ez utóbbi kétféle mobilitási eszközt az I’nmotion Hungary, az elektromos kerékpárokat a Csepelbike, míg a Teslákat az Etalon Tools Kft. biztosította.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink