Beszállítók Együttműködő robotok nélkül nincs jövő a járműiparban

Együttműködő robotok nélkül nincs jövő a járműiparban

Biró Csongor | 2014.05.21 07:17

Együttműködő robotok nélkül nincs jövő a járműiparban

Régis ismerősként üdvözöltük a Universal Robots robotkarját, amely a cég legújabb bemutatkozó rendezvényén kockacukrot helyezett a kávéspohárba és megkavargatta azt. Bár még a robot nem viszonozta közeledésünket, a cég vezetőjétől megtudtuk, hogy a jövő az emberekkel együttműködő robotoké.

Hirdetés

A Nemzetközi Robottechnikai Szövetség (IFR) adatai szerint 2013-ban a világszerte eladott ipari robotok száma újra rekordot döntött, elérte a 168 ezret. Szakértők azt jósolják, hogy a számuk 2014 és 2016 közötti időszakban hat százalékkal fog növekedni, majd 2016-ra az ipari robotok iránti globális igény 190 ezer egységre emelkedik.

A robotika fejlődése Magyarországon is tapasztalható. Az IFR adatai szerint a robotok sűrűsége 2012-ben már meghaladta a 40 robot / 10 000 ipari dolgozó számát, ami egy évvel korábban még 30 alatt volt. A világátlag 58, Európa-szerte pedig 80 robot esik ugyanennyi dolgozóra. Így a magyarországi gyártó cégek számára a robotizálás az egyik leghatékonyabb eszköze lehet a termelés és versenyképesség fejlesztésének.

Május 16-án, Budapesten speciális szakmai találkozót szervezett az Universal Robots (UR) a vezérigazgató, Enrico Krog Iversen vezetésével, melyen a gyártási folyamatok automatizálása, valamint a globális trendek és a Közép- és Kelet-európai piacok a robotikával kapcsolatos jellegzetességei kerültek terítékre. Az UR ipari robotok gyártásával foglalkozik: kicsi, flexibilis és a munkásokkal együttműködő robotok ezek. A cég ebben akar meghatározó lenni műszaki szempontból és kereskedelmileg is. Az Autoprónak a vezérigazgató elmondta, hogy minden jel arra utal, hogy ezt az ambíciót teljesíteni tudják. 2013 végére sikerült elérni, hogy ötven országban vannak jelen kétszáz partnerrel. - Egy-egy ilyen szerkezetnek nem a műszaki tartalma a lényeges, hanem az előnyei a beruházó számára - tette hozzá Enrico Krog Iverson. - Ezek költséghatékony ipari megoldások, egy tipikus alkalmazás automatizálás teljes költsége kétszer annyiba kerül, mint a robot. Ha ezt egy hagyományos ipari robottal valósítjuk meg, akkor három-, vagy akár ötszörös is lehet költség. A megtérülés tehát egyértelmű - válaszolta arra a kérdésünkre, hogy miért éri meg egy vállalkozásnak a cég robotjait alkalmazni.

Bár nálunk még gyerekcipőben járnak, nagy forgalmat bonyolítanak le. 2013-ban ezer robotot, idén kétezret adtak át megrendelőiknek, évente duplázzák az értékesítést. Dániai gyáruk jelenlegi kapacitása évi 33 ezer robot előállítását teszik lehetővé. Dánia mellett Kínában, USA-ban és Indiában vannak kirendeltségeik, irodáik, de Spanyolországban és Szingapúrban is nyitottak a közelmúltban egyet. (A cégnek három forgalmazója van ma hazánkban: a Vajda Művek, az I-Tronic és a B&O Engineering. )Óriási növekedés látható Ázsiában (Kína és Thaiföld) és Észak-Amerikában, de Európában is. A térségünkben a kihelyezett robotok sűrűsége a régiós átlag alatt marad, de a növekedés sokkal meredekebb ütemű (2010-től), mint az átlag. Iverson szerint Magyarország és a Kárpát-medence országai tudomásul vették, hogy az ipari robotokra szükség van. Szlovákia és Csehország megelőz minket, de a lengyeleknél jobban állunk.

Enrico Krog Iversen 2008-tól vezeti a társaságot, kutatás-fejlesztési műhelyből piacképes, immár globális vállalatot hozott létre

Az ügyvezető elismerte, hogy a robotjuk alkalmazásának vannak határai, vízbázisú felületkezeléssel tud csak foglalkozni, víz alatt nem képes dolgozni, de bármit megcsinál, amit egy emberi kéz, az autóiparban kiváló referenciákkal bírnak. Magyarországon négy ilyen robot használ a Jabil, ahol kerítés nélkül dolgoznak (a világon az UR karok 80 százaléka kerítés nélkül végzi a munkát) és a szentgotthárdi Opel-gyár is tervez, hogy beszerez egy kamerás robotkart, amellyel a motorokat ellenőrzik - tudtuk meg a robotok egyik hazai forgalmazójától, Borsos Balázstól, a B&O engineering ügyvezetőjétől. Az Opelnél azért érdeklődnek a robot iránt, mert pontosabb és megbízhatóbb, mint a vizuális ellenőrzés. Élettartama 35 ezer munkaóra (emberi munkára vetítve közel 18 év).

Borsos Balázstól megtudtuk, hogy a kisebb robot (UR 5) ára 22 ezer, a nagyobbik (UR 10)ára 28 ezer euró. A dán cég kis- és középvállalkozásoknak szánja (Nyugat-Európában ez a jellemző), ám hazánkban egyelőre csak a nagy cégek, a multinacionális vállalatok érdeklődnek iránta. Hagyományosan az autóiparban használják, de az elektronikai, az egészség és a dohányipar is előszeretettel alkalmazza - tette hozzá a komáromi cég vezetője. A Horizon 2020 program változtathat ezen a trenden, a kkv-k technológiai beruházás keretében állami támogatással vásárolhatják meg a jövőben.

Borsos Balázs és Enrico Krug Iversen a prezentáción

A kulcsszó az együttműködés, amelynek révén a robotkarok gyártósorokban is alkalmazhatók, dolgozók között is. A cégeknek dönteniük kell: újratervezik a munkaerő-gazdálkodást és az egységnyi idő alatt jobb minőségű, valamint a pontosabb munkavégzés eredményeképpen nagyobb nyereséget érnek el, vagy nem élnek ezzel a technikai lehetőséggel és lemaradnak a versenytársaikkal vívott ádáz küzdelemben. Az emberekkel közösen dolgozó robot minőségi ugrást hozhat a termelésben - hangsúlyozta a dán cég első embere. Szerinte nem kell félni attól, hogy állások kerülnek miattuk veszélybe, hisz a felszabaduló erőforrásokat más, magasabb képzettséget jelentő munkakörben lehet alkalmazni. Végső soron a cégben foglalkoztatottak minőségét, képzettségét és munkakultúráját is javítja a robotizálás, amely a monoton, egyszerű, pakold innen-ide tevékenységet váltja ki. Mindeközben a cég létszáma nem csökken.

Enrico Krog Iverson a jövőbeni fejlesztésekről nem árult el titkokat, de azt elmondta, hogy az Európai Unióval olyan projekten dolgoznak, amelynek következményeként a jövőben a beteget jelentő dolgozókat robotokkal helyettesítik. A folyamatba munkaerő-közvetítőket vonnak be, akik nem embereket, hanem betanított (egyúttal engedelmes, szófogadó és mindig egészséges) robotokat küldenek majd a gyártósorra, bérleti díj ellenében.

UR 5 ezúttal kávékészítő szerepben

Magyarországon jelenleg a foglalkoztatottság növelése kormányzati törekvés, szinte mindennél fontosabb a munkahelyek megőrzése. Amikor ezzel szembesítettem az Universal Robots vezetőjét, ő óvatosságra intett. - Lehet fontos a foglalkoztatottság, de amennyiben Németországban, Hollandiában vagy Csehországban gyökeret vernek a robotizált gyártósorok, Magyarország lemarad. Lehet, hogy megőriz néhány munkahelyet, de elveszít sokkal többet: az ország versenyképességét. Ha 3-5 év múlva a beszállítók nem termelnek megfelelő nyereséget, bezárják kapuikat és akkor valóban elbocsátások sújtják a hazai autóipart.

Kiemelt Partnereink