Gyártósor Belsőégésű motorok: a szelepvezérlésen mindig lehet csavarni még egyet

Belsőégésű motorok: a szelepvezérlésen mindig lehet csavarni még egyet

autopro.hu/K.Á. | 2018.02.22 12:37

Belsőégésű motorok: a szelepvezérlésen mindig lehet csavarni még egyet

Az innovatív szelepvezérlési módszer jelentősen javíthatja a benzinmotorok teljesítményét a hagyományos vezérműtengelyekkel szemben.

Hirdetés

Újabb mínusz húsz százalékos üzemanyag-felhasználást, ezzel együtt kisebb károsanyag-kibocsátást ígér innovatív digitális szelepvezérlési rendszerével a Camcon brit autóipari cég. A hat éve fejlesztés alatt álló intelligens szelepmozgatás (Intelligent Valve Actuation - IVA) a hagyományos bütyköstengelyeket digitálisan vezérelt nagy nyomatékú elektromos motorokkal helyettesíti minden egyes szelepnél, így elhagyható a szeleprugó, lehetővé téve a precízebb vezérlést a szelepek nyitása és zárása során. A mérőpadi és utcai tesztek alapján a rendszer hatékonyan helyettesíti a vezérműtengelyeket. Nagy előnye a rendszernek a változó szelepvezérlésekhez képest, hogy míg azok csak bizonyos mértékig rugalmasak, addig az IVA lehetővé teszi az időzítés, az időtartam és a szelepemelés valós idejű vezérlését.

A technológia tesztelése során a fejlesztők szorosan együttműködtek a Jaguar Land Roverrel, hogy az a lehető legjobban illeszkedjen egyik fejlett motorjukhoz, az Ingenium családba tartozó kétliteres lökettérfogatú, négyhengeres motorhoz. Ezer óra mérőpadi tesztelés során a rendszer 7,5 százalékos tüzelőanyag-csökkenést mutatott, mely a fejlesztők szerint csak a felszíne a technológiában rejlő lehetőségeknek, hiszen további finomhangolások várhatók a töltet során keletkező veszteségek csökkentése és a hatékonyabb keverékképzés terén is.

A technológia már évek óta vita tárgyát képezte, de csak a közelmúltban vált megvalósíthatóvá olyan technológiai előrelépéseknek köszönhetően, amelyek lehetővé tették a megfelelő forgatónyomatékú motor, valamint a motortérben nagyobb hőterhelést kiálló az elektronikai eszközök létrehozását. Nem utolsósorban szükség volt még az olcsó és nagy számítási teljesítményű processzorok elterjedésére is. Mindezek mára lehetővé tették az újítás költségeinek csökkenését. A piaci bevezetés ennek ellenére nagyjából még további öt évet vehet igénybe, bár ebben segítséget nyújthat, hogy a Jaguaron kívül több OEM és TIER1-es beszállító is érdeklődést mutat a technológia iránt.

Kiemelt Partnereink