Beszállítók Békéscsabán készül a BMW i3 váltóháza, Egerben a BMW M5 kormányműve

Békéscsabán készül a BMW i3 váltóháza, Egerben a BMW M5 kormányműve

MTI/autopro.hu | 2013.11.11 07:35

Békéscsabán készül a BMW i3 váltóháza, Egerben a BMW M5 kormányműve

Magyarországon csaknem 10 ezer ember dolgozik a németországi BMW autógyárnak több mint 50 különböző beszállítón keresztül, a BMW vadonatúj, i3-as villanyautójához az alumínium váltóházakat a békéscsabai Csaba Metál Kft. gyártja, az E90-es sorozat, a Rolls-Royce Ghost hidraulikus kormányműveit pedig az egri ZF Lenksysteme Kft.

Hirdetés

A BMW kétnapos sajtóúton mutatta be az újságíróknak legfontosabb magyarországi beszállítóit. A régióban Magyarország a BMW legnagyobb beszállítója, összesen 54 itteni cég gyárt különböző alkatrészeket a cégcsoportnak és további 42 vállalatot potenciális jövőbeli beszállítói partnernek tartanak. Baudouin Denis, a BMW Magyarország ügyvezető igazgatója láthatatlan gyárnak nevezte a magyarországi beszállítói bázist, akiknél összesen mintegy egymilliárd eurót költenek el évente alkatrészekre.

A BMW régiós beszerzéseit koordináló Mátyus Péter - akivel hamarosan interjút olvashatnak az Autoprón - a sajtótájékoztatón elmondta, hogy a cég folyamatosan keresi a régióban és Magyarországon is az új beszállítóit, az autóipar rendkívül magas követelményeinek azonban nehéz megfelelni. Minden szerződéskötést komoly minősítési eljárás előz meg és az is szempont, hogy a cég a termékfejlesztés kezdeti szakaszában is közreműködjön. Ehhez arra van szükség, hogy olyan mérnököket is alkalmazzon, akik együtt tudnak dolgozni a BMW fejlesztőmérnökeivel. Mátyus Péter szerint Magyarországon egyelőre kevés gyártó látja be, hogy szükség van ilyen mérnöki kapacitásra. Egyebek között ez az oka annak, hogy az 54 magyarországi beszállító közül nem éri el a tízet a magyar tulajdonú cégek száma, a többi mind külföldi társaság leányvállalata.

BMW i3 váltóház fedél alumíniumból

Az egyik kivétel az 1993-ban alapított békéscsabai Csaba Metál Zrt., amelynél látogatást tehettek az újságírók. A cég tulajdonosa Majoros Béla, aki egy korábbi kovácsműhelyt bérelt ki, majd nagynyomású alumíniumöntéssel kezdett foglalkozni. Tavaly már 28 millió euró volt a cég árbevétele, az idén pedig 35 millió eurót várnak. A továbbra is egyedüli tulajdonos kezében lévő Csaba Metál többek között az Audinak, a BMW-nek, a Chryslernek, a Fordnak, a Jaguarnak, és a Volkswagennek állandó beszállítója, de kis darabszámú megrendeléseket is vállal: készítettek például 5000 darab alumínium vészkioldókart a Ferrarinak és a Maseratinak. Pintér Zoltán cégvezető az Autoprónak elmondta, hogy az elmúlt két évben 100 új munkahely jött létre a Csaba Metálnál, jelenleg már több mint 660 ember dolgozik a vállalatnál, amelynek Apcon is van öntödéje (CsabaCast) és Szeghalomban egy szerkezetgyártó részlege, ahol buszt is gyártanak. A békéscsabai öntödében három műszakban megy a munka, 400 dolgozóval.

Öntik a folyékony, 700 fokos alumíniumot (fotók: Biró Csongor)

A BMW idén nyáron bemutatott villanyautójához, a BMW i3-ashoz a Csaba Metál gyártja a váltóházat (mind a hatótávnövelő benzinmotoros, mind a teljesen elektromos változatokhoz), amelyből összesen 570 ezer darabra kapott megrendelést, ezt a mennyiséget a tervek szerint 7 év alatt kell legyártaniuk.

A BMW egy másik nagy hazai beszállítója a német tulajdonú (ötven-ötven százalékban a ZF és a Bosch a tulajdonos) egri ZF Lenksysteme Hungária Kft., amely kormányzástechnikai berendezéseket és más alkatrészeket készít személy- és haszonjárművekbe. A német ZF cégcsoport 18 gyárat üzemeltet a világ 8 országában. Gavallér József termékfelelős elmondta, hogy a 2008-ban alapított egri cég termelésének 80 százalékát a hidraulikus szervokormányművek összeszerelése adja, a maradék 20 százalék pedig személy- és haszonjármű kormányoszlopok és kormánytengelyek felújításából tevődik össze. A több mint 600 embert foglalkoztató cég az idén 200 millió eurós bevétellel számol. 2014-től a maklári üzemben kezdődik meg számos autógyártó, többek között a BMW számára is, az elektromos rásegítésű kormányművek gyártása, amely nagyobb hozzáadott értéke révén megsokszorozza az egri ZF Lenksysteme bevételeit.

A két BMW-beszállítónál, illetve a haszonjármű váltókat gyártó ZF Hungáriánál tett látogatásunkról külön cikkekben számolunk be.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink