Gyártósor Alig féléves a szerszámgyár, de egy OEM már partnere

Alig féléves a szerszámgyár, de egy OEM már partnere

Kuthi Áron | 2019.02.08 05:00

Alig féléves a szerszámgyár, de egy OEM már partnere

Tavaly ősszel indultak, és máris nyerő cédulát húztak: a miskolci Spinto partnere lett az egyik hazai német prémium autógyártónak. De még sok munkát kell elvégezni az ötezer négyzetméteres szerszámgyárban, hogy teljes kapacitással működjenek. Idén ötvenről százra akarják felfuttatni a munkavállalók számát, de már most vannak itt olyan mérnökök, akik Németországból jöttek vissza szerszámot gyártani. Pócs János, a 100 százalékban magyar tulajdonú Spinto ügyvezető igazgatója beszélt az összesen hatmilliárd forintos beruházásról.

Hirdetés

– Látszik már a megrendelésekből, melyik a húzóágazat a magasnyomású öntészet, az alumínium lemezmegmunkálás és a műanyagfröccsöntés szegmensek közül?
– A jelenlegi piaci érdeklődés a lemezalakító és a magasnyomású alumíniumöntészeti szerszámok területén erősebb. Magyarország tervezői és gyártói oldalon is nagyon erős a a műanyagfröccsöntő szerszámok területén, sok jó szakemberrel, és mi is azon dolgozunk, hogy ez a szerszám szegmens is húzóágazatunk legyen. Mi is azt gondoljuk, hogy minél több üzletágban termelünk, annál jobban lehet kezelni a megrendelési ingadozásokat.

– Milyen gyártási kapacitással rendelkeznek?
– Maximum 70 tonnás szerszámok gyártására van kapacitásunk, marási kapacitásunk legnagyobb dimenziója 6x4x1,5 méter. Ilyen nagy maróközpont egyébként Miskolchoz legközelebb Győrben és Németországban van, valamint nagy OEM-eknél. Legnagyobb présünk a 2000 tonna nyomóerővel rendelkező hidraulikus prés, természetesen van huzalszikra és tömbszikra kapacitásunk is. A Spintót éppen az teszi egyedülállóvá, hogy minden szerszámszegmensben tudunk szolgáltatni.

– Milyen kihasználtsággal működik az üzem?
– A tavaly szeptemberi kezdet óta még a felfutás időszaka zajlik, nem értük még el a teljes, háromműszakosra tervezett kapacitásunkat. Jelenleg egyműszakra elegendő létszámmal dolgozunk. A szerszámkészítés műfaja tipikusan nem tömeggyártás, ehhez kiváló szakemberek kellenek. De sikerült jó „zenészeket” leszerződtetnünk, a „zenekar” most már megszólal. De nem megkerülve a kérdést a teljes kihasználtság 50 százalékán üzemelünk, ez gyorsan fut felfelé. Bőven van még szabad kapacitásunk, és látszik is az igény a piacon a szerszámkészítésre, tehát kedvező helyzetben vagyunk.

– A szerszámkészítés hogyan illeszkedik az autógyártás szigorúan hierarchikus értékláncába?
– Az a szép a szerszámkészítésben, hogy a piramis szinte minden tagjának képes beszállítani. A szerszámgyártók alapvetően a rendszer részeként működnek, nagyon komoly értéket termelnek, de a logikájuk rendszeren kívüli, mert Tier 1, Tier 2 és OEM számára is tudnak beszállítani egyszerre. Az OEM-ek közvetlen TIER 1-es beszállítói just in sequence (JIS) ellátási rendszerben szállítanak, ezért a mi partnereinket így kell kiszolgálni szerszámainkkal is.

– És melyik OEM lenne a Spinto megrendelője?
– Örömmel mondhatom, hogy megvan az első OEM-megrendelőnk, ami egy fél éve működő gyártól úgy gondolom, nem kis szó. Erről csak annyi közelebbit tudok mondani, hogy magyarországi német prémium autógyártóról van szó.

– Az eltelt fél év alapján lehet-e látni, hogy az üzleti terv tartható-e? Mekkora bevétellel terveztek?
– Az üzem 15 millió euró körüli árbevételt célzott meg, és ennek megfelelően alakulnak az üzleti számaink. Egyébként egy kétéves felfutási időszakkal számolunk, körülbelül évi száz projekt kezelése mellett.

– Hogyan működik az ügyfélszerzés?
– Egy szerszámkészítő cégnek régiós szerepe van a piacon, nagyméretű szerszámokat 700-800 kilométeres sugarú körben tud versenyképesen kiszállítani. Ezért aztán mi nemcsak Magyarországban gondolkodunk, hanem a cseh vagy a német piacban is. Közép-Kelet-Európában jelen lévő szereplőként törekszünk is arra, hogy egy régiós szereplő ne feltétlenül Németországból vásároljon szerszámot, hanem tőlünk, hiszen ugyanazt a technológiai szintet képviseljük. Ez hosszú távon is megéri a vevőnek, mert árban versenyképesebbek vagyunk.

– Milyen konkurenciát tapasztalnak Kelet-Magyarországon, vagy akár hazánk egészére nézve?
– A Spintóhoz hasonló nagyságrendű független, piacra termelő szerszámkészítő itthon nincs, konkurenciánk csak a kisebb szerszámszegmensekben van. A logikát viszont érdemes megfordítani, mert a szerszámkészítők nem konkurenseink, hanem természetes partnereink. A gyártók például Németországban és Észak-Olaszországban úgy rendeződnek, hogy egymáshoz viszonylagos földrajzi közelségben telepednek meg. Mert ez az az iparág, ahol gyakran kell kooperálni kapacitáselosztásban és szaktudásban. Mi is szorgalmazzuk, hogy összefogjanak a szerszámgyártók, mert együtt többek vagyunk. Ha több szerszámra, több szegmensre kell egyszerre árajánlatot adni, a kisebbek képtelenek eleget tenni ennek. Ha meg mi kapunk egy egész szortimentre való megrendelést, előfordul, hogy kisgépes kategóriában nekünk nincs annyi szerszámgyártó kapacitásunk. De a magyar középvállalatok tekintetében még fontosabb az ipari összefogás, kooperálás. Hogy az elmúlt időszak nagy felemelkedő cégeinél, ahol magyarok a döntéshozók, mint például a Fémalk vagy a Csabametál, ők is magyar szerszámkészítőket válasszanak. A szerszám bizalmi kérdés, mögötte mindig emberek, technológia és kompetencia van.

– De minden esetben működik a szektorális összefogás? Nem jár jobban az adott szereplő, hogy mégis egymaga nyújt be árajánlatot? Miért kellene minden esetben kooperálni?
– A német szereplőknek a magyar piacra lépésében van egy nagyon fontos tényező, hogy hozzák magukkal a kultúrát is. De a műszaki kultúra mellett az élni és élni hagyni felfogás is fontos, ezt kell elsajátítanunk, ez a hosszú távú fennmaradásunk feltétele. És fény az alagút végén, hogy mi eddig csak pozitív hozzáállással találkoztunk az iparági szereplők részéről.

– A munkaerőhiány hogy hat a szakmára?
– A hazai szerszámgyártó szakma komoly tényezővé kell, hogy váljon a nagy OEM-ek megtelepülésével. Olyan ágazattá kell válni, amely képes itthon tartani a képzett szakembereket. Mi is abban vagyunk érdekeltek, hogy egy nagy hozzáadott szellemi értékű szektorban működjünk, ahol versenyképes fizetéseket tudunk nyújtani. De mivel mi a piaci egyediségünk miatt nagyon speciális tudásra keresünk szakembereket, toborzásban nem tapasztalunk nehézségeket.

– Van vagy lesz-e duális képzésre szerződésük a Miskolci Egyetemmel?
– Szeptembertől már lesz három hallgatónk. Az egyetem komoly K+F-partnerként is tekint a Spintóra, mivel a gépparkunk olyan egyedi, amely valóban legközelebb csak Németországban elérhető.

– Mely munkakörökben tapasztalható a legnagyobb munkaerőhiány?
– Nálunk klasszikus értelemben vett betanított munkás nem dolgozik, legtöbben programozni tudó CNC-gépkezelőket foglalkoztatunk. A munkavállalók egyharmada mérnök, érdekesség, hogy a munka speciális jellege miatt többen is Németországból, Nyugat-Magyarországról jöttek haza hozzánk munkát vállalni. A belső ajánlási rendszerűnk is erős, úgy tapasztaljuk, ez egyelőre elegendő. Ugyan nem német béreket fizetünk, őszintén mondom, nem fizetjük túl szakembereinket az általánosságban tapasztalható szintekhez képest. Az egyenes kommunikálás, a rugalmas munkavégzés, egyes munkakörökben a home office viszont mind olyan, ami hozzátartozik egy modern munkahelyhez.

– Egy modern termelési ökoszisztémában, érzékenyen megépített beszállítói láncok korában ön szerint számít egyáltalán, hogy a BMW Debrecent választotta Miskolc helyett? Mert gondolom, azért sok miskolci cég elszomorodhatott…
– Miskolcnak nem kell szomorúnak lennie, mert egy gyár a beszállítóival együtt értelmezhető. Miskolcnak pedig minden adottsága megvan arra, hogy a megfelelő számú és profilú Tier 1-es beszállítót letelepítse. Nézzük csak a győri Audit, amely Veszprémtől Szombathelyig vonzza magához a cégeket. A másik tényező meg a már említett kultúra kérdése. A német gyár meg fogja követelni az együttműködést, és ha élünk vele, adott a lehetőség a magyar kis- és középvállalati réteg felemelkedésére.

Olvasta már? Szakértők segítségével kiszámoltuk, milyen fizetéssel csábítja majd a BMW Debrecenbe a mérnököket.
Hirdetés

Kiemelt Partnereink