Gyártósor A Trafic menti meg a Renault ötvenéves gyárát

A Trafic menti meg a Renault ötvenéves gyárát

Biró Csongor | 2014.06.13 10:00

A Trafic menti meg a Renault ötvenéves gyárát

1964-ben nyitotta meg kapuit, így ötvenéves a Renault normandiai, Sandouville-ben található gyára. A kapacitási felesleggel küszködő üzemet az új Renault Trafic gyártása menti meg a bezárástól.

Hirdetés

Az üzem története során először gyárt kishaszonjárművet, a Barcelonából (Nissan-gyár) érkező Trafic mellé Lutonból (General Motors gyár) megkapták a magas tetős Opel/Vauxhall Vivaro gyártását is. A gyár átalakítására részben zöldmezős beruházás keretében 230 millió eurót és három évet fordítottak. A furgonok mellett továbbra is folyik a Lagunák, illetve az Espace egyterűk normandiai gyártása a leváltásukig. Ezek utódjait azonban már nem ott, hanem a Renault douai-i üzemében szerelik majd össze.

Új Trafic a sandouville-i gyártósoron

A sandouville-i gyárat 1963-ban kezdték építeni a Szajna torkolatának partján, a Le Havre-i tengeri kikötő közelében. Az elmúlt ötven év során több mint nyolcmillió kocsi hagyta el a gyártósorait. Elsőként R 16-osok, majd 1970-től R 12-esek, 1972-től R 15-ösök és R 17-esek készültek itt. Aztán jött az R 30 (1975), az R 20 (1976), az R 18 (1978), az R 25 (1984), az R 21 (1986), a Safrane (1992), a Laguna (1992), a Vel Satis (2001), az Espace III (2002) és legutoljára a Laguna III 2007-ben.

Beindult a második műszak

A Renault 2011-ben határozta el, hogy átépíti a gyárat az új kishaszonjárművek befogadására. Az új üzemmel a teljes európai haszonjárműgyártás (2-22 köbméter rakterű járművek) francia földön zajlik: a Kangoo-t Maubeuge-ben, a Mastert Batilly-ben, a Traficot Sandouville-ben építik meg. A márka 16 egymást követő éve piacvezető Európában, 2013-ban 14,5 százalékos volt a részesedése a kontinensen, 2014 első negyedévében globálisan 4,8 százalékkal nőttek kishaszonjármű-eladásai. 1980-tól 1,6 millió Traficot gyártottak, 2013-ban 36,6 százalékos részesedéssel vezette kategóriáját Európában.

Megnőtt a fényező fülke

5000 tonnányi acélból állították elő a présüzem karosszérianyomó szerszámgépeit, a 20 ezer négyzetméteres karosszériaüzemben 187 új robot 5000 ponton hegeszti össze a karosszériát. A fényezőüzemet is teljesen át kellett alakítani, hogy megfeleljen a haszonjármű méreteinek, illetve a belső elemek fényezési követelményeinek, a korróziómentesítő alagútját 70 centivel emelték meg, a fényező fülkét pedig 12 méterrel hosszabbították meg. Az összeszerelő üzemben a Traficnak külön - 240 állásos - gyártósora van, 2011 szeptemberétől az Espace és a Laguna azonos szalagon készül.

2009 óta csupán egy műszak dolgozott a gyárban, azonban a Trafic gyártásának megkezdésével ismét két műszakban kattognak a gépek és csavaroznak a karok. Az új modell 270 féle változatban és száz színben készülhet a vevők kívánságának megfelelően.

Kiemelt Partnereink