Gyártók A NABI Siriusa kigördült Kaposvárról

A NABI Siriusa kigördült Kaposvárról

Heimer György | 2010.09.17 16:57

A NABI Siriusa kigördült Kaposvárról

Ünnepélyes keretek között pénteken kigördült a NABI Kft. kaposvári üzemének csarnokából a NABI Sirius névre keresztelt autóbusz. A magyar és az európai autóbusz piacra tervezett jármű fontos lépés a magyarországi járműipar megújulásában és a NABI termékfejlesztésében. A sorozatgyártásra előkészített gépjárműcsalád első darabja Kaposvárott, a helyi tömegközlekedést segíti.

Hirdetés

Több éves szünet után a magyarországi piacra is fejlesztett a hazai autóbusz-gyártás legnagyobb munkaadója, a NABI. A cég az elmúlt években elsősorban amerikai városok megrendelésére, exportra gyártott járműveket. A nemzetközi piacokon jegyzett NABI korábban már tervezett és értékesített autóbuszokat a hazai piacra is, a megrendelések túlnyomó része azonban a tengerentúlról érkezett.

Az elmúlt közel két évtized során több mint 7500 autóbuszt szállított az Egyesült Államok közlekedési vállalatainak, többek között Florida és Kalifornia államokban üzemelnek a NABI buszai. Az amerikai sikerekre és a nemzetközi tapasztalatokra alapozva a cégvezetés felismerte a hazai buszpiacban rejlő lehetőségeket és úgy döntött: visszatérne Magyarországra is. Ismert, hogy a hazai buszállomány cseréje igencsak időszerű. Jelenleg közel 10000 autóbusz fut a hazai utakon, ám ezek közel 70 százaléka 10 évnél, 30 százaléka pedig 20 évnél is idősebb. Az elkövetkező három évben ezért várhatóan közel 3000 járművet cserélhetnek le a szolgáltatók.

A korábban mintegy 2,5 millió dollár fejlesztésű, az amerikai piacon nagy sikereket elért NABI BRT formatervét és konstrukciós alapjait felhasználva, újabb nyolc hónapos fejlesztési időszakot követően született meg a NABI Sirius. A jármű egy olyan autóbuszcsalád első tagja, amely moduláris felépítésének köszönhetően az összes európai, így a magyar igényeket is teljesíteni tudja. Az alapkonstrukció lehetővé teszi, hogy városi, elővárosi, helyközi szóló- vagy csuklós autóbuszt, trolibuszt, gáz-, vagy akár hidrogénüzemű változatot is készítsenek belőle. A modularitás abból a szempontból is előnyös, hogy ha egy üzemeltető többfajta autóbuszt választ a családból, akkor nem kell különböző alkatrészeket vásárolni buszonként, mivel a beépíthető elemek nagy része megegyezik. Az új, európai piacra szánt jármű készen áll a sorozatgyártásra.

A most bemutatott autóbusz 12,8 méter hosszú, 110 utas szállítására alkalmas, kialakításának köszönhetően leginkább városi, illetve elővárosi körülmények között közlekedhet majd. A NABI Sirius tervezése során a vállalat igyekezett azt az újszerű formatervet követni, amelyet az USA-ba szállított buszok esetében alkalmaz. A gyártó célja, hogy autóbuszaival felkeltse az utasok és városlakók érdeklődését. Az Egyesült Államokban több NABI autóbuszt üzemeltető közlekedési társaság is a magyar mérnökök által tervezett autóbusszal népszerűsíti a tömegközlekedés nyújtotta előnyöket. A NABI Sirius nem csupán külső megjelenésében, hanem biztonsági szempontból is hasonlít az amerikai piacra gyártott buszokhoz, amelyek az acélvázas szerkezetnek köszönhetően jól bírják az igénybevételt. Emellett környezetvédelemi mutatói is kiemelkedőek: a 8 literes dízelmotorja - adalékanyag nélkül - az EU5-ös normát túlteljesítő EEV besorolásnak is megfelel. E kívánalom előreláthatóan csak 2013-tól lesz kötelező az EU-országokban.

Az első, szeptember 17-én bemutatott NABI Sirius-t Szita Károly, Kaposvár polgármestere vette át Baranyai Ferenctől, a NABI Kft. ügyvezetőjétől. A polgármester elmondta, hogy a kaposvári tömegközlekedésben már gond nélkül öt éve használnak NABI autóbuszokat. "Nagy örömünkre szolgál, hogy az új NABI busz is a mi flottánkban fog utasokat szállítani, hiszen évek óta problémamentes és hatékony az együttműködésünk a gyártó céggel" - tette hozzá Csapó József, a Kaposvári Tömegközlekedési ZRt. vezérigazgatója.

"Fontos mérföldkő ez az esemény a NABI számára" - fogalmazott Baranyai Ferenc, a NABI Kft. ügyvezető igazgatója - "hiszen eltökélt célunk a NABI Siriusszal, hogy az amerikai sikerek után Magyarországon és Európa más országaiban is a mi buszaink szállítsák az utasokat. Hosszú munka áll mögöttünk, de úgy gondolom, kiemelkedő minőségű, az európai normákat messzemenően teljesítő autóbuszt készítettünk munkatársaink szakértelmének köszönhetően. A piaci körülmények biztatónak tűnnek, ugyanis a hazai tömegközlekedési járműpark megújítása egyre égetőbb kérdés. Reméljük, hogy az autóbusz-állomány megújulásából a NABI is kiveheti majd a részét".


A NABI (North American Bus Industries) a világ egyik vezető buszgyártója. Az 1992-ben alapított vállalat gyökerei a hetvenes évekig nyúlnak vissza. A NABI Magyarországon belül Kaposváron és Budapesten működtet buszkarosszéria gyártó és összeszerelő üzemeket. A cég sorozatban gyártja a világon egyedülálló, SCRIMP technológiával készülő könnyűszerkezetes autóbuszát a CompoBus-t. A NABI buszai a hagyományos dízel erőforrás mellett a környezetbarát gázüzemű (CNG, LNG) motorokkal, valamint hibrid meghajtással egyaránt elérhetőek. A cég itthon jelenleg mintegy négyszáz főnek ad munkát.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink