Gyártók Vánszorgó vonatok nem hoznak autógyárakat Romániába

Vánszorgó vonatok nem hoznak autógyárakat Romániába

MTI | 2020.02.25 10:23

Vánszorgó vonatok nem hoznak autógyárakat Romániába

Fotó: Pixabay

A Daimler a román vasúthálózat fejlesztését sürgeti, mert a német járműgyártó a karbonsemlegesség elérése érdekében a közútiról át akar térni a vasúti szállításra.

Hirdetés

A Daimler kettős tengelykapcsolós, nyolc fokozatú automata sebességváltókat kezdett el gyártani tavaly Szászsebesen (Sebes) egy 250 millió euróra becsült beruházás nyomán. A német gyártónak a szintén dél-erdélyi Fehér megyében levő Kudzsiron (Cugir) is van üzeme. A két romániai telephely jelenleg több mint 3 ezer dolgozót foglalkoztat.

A német konszern viszont valamennyi üzemét karbonsemlegessé akarja tenni 2022-ig, ezért a technológiában eszközölt módosítások mellett a sebességváltók szállítási módozatán is változtat, így a közúti szállításról áttérnek vasúti szállításra, mondta Martin Schulz, a Mercedes-Benz Románia vezérigazgatója a Ziarul Financiar című gazdasági napilapnak nyilatkozva.

A Gyulafehérvár melletti dél-erdélyi Szászsebes 230 kilométerre van a román-magyar határtól, de a vasúti pályafejlesztések elmaradása miatt a tehervonatok csak 20 kilométer/órás átlagsebességgel közlekedhetnek, ami csökkenti a vasúti szállítás hatékonyságát a környező országokéhoz képest.

Leküzhetetlen távolságok, nemcsak a Kárpát-medencében

A Hotnews.ro hírportál emlékeztetett, hogy tavaly az amerikai Ford és a francia Renault tulajdonában levő Dacia vezetősége is sürgette a közúti és vasúti közlekedési infrastruktúra fejlesztését, hiszen Craiovából és Mioveniből, a két gyártó dél-romániai üzemeiből az autókat exportra szállító vonatoknak akár egy napba is belekerül, amíg elérnek Magyarországra vagy a fekete-tengeri Konstanca kikötőbe. A Dacia és a Ford üzemei 90 százalékban exportra dolgoznak.

Bukták a fejlesztést

A Dacia vezetősége a múlt héten jelentette be, hogy a mioveni üzemben leállítják a tervezett bővítést, amely egy összesen 100 millió eurós beruházás keretében kellett volna megvalósuljon. A Dacia az idén 350 ezerről 406 ezerre tervezte növelni az éves gyártási kapacitását, de a vezetőség úgy döntött, egyelőre a meglévő kapacitásokat fejlesztik, újakat nem hoznak létre. A döntés hátterében az áll, hogy a nemzetközi autópiac növekedése megállt, emellett a szén-dioxid-kibocsátásra vonatkozó európai szabványok is óvatossá teszik a gyártót.

A Dacia a romániai üzemében jelenleg nem gyárt elektromos járművet, a vezetőség nem zárkózik el ettől, de a versenyképesség megőrzéséhez köti egy környezetkímélő modell előállításának a bevezetését.

Kiemelt Partnereink