Gyártók Újabb emissziós célokat tűzött ki 2035-re a Ford

Újabb emissziós célokat tűzött ki 2035-re a Ford

autopro.hu | 2021.04.09 04:21

Újabb emissziós célokat tűzött ki 2035-re a Ford

Fotó: Ford MyNewsDesk

A Ford a Tudományos Alapú Célok Kezdeményezés (SBTi) nevű szervezet alapelveit alkalmazva köztes emissziós célokat is meghatározott, összhangban azokkal az értékekkel, amelyek a legújabb klímakutatások szerint szükségesek a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény céljainak teljesítéséhez.

Hirdetés

Ennek értelmében 2035-ig a vállalat jelentősen csökkenti abszolút üvegházhatású gázkibocsátását: 76 százalékkal a globális tevékenységeiből eredő emissziót és globálisan 50 százalékkal az új autók kilométerenkénti kibocsátását.

Az emissziócsökkentés fontos eszköze az elektromos hajtásláncok fejlesztése. A Ford európai stratégiája szerint 2030-ra minden, Európában forgalmazott személyautójához elérhető lesz a tisztán elektromos hajtás. A haszongépjárművek kínálatában már 2024-re minden modellhez választható lesz nulla károsanyag-kibocsátásra képes, tisztán elektromos vagy plug-in hibrid hajtás.

Nagy előrelépést jelent a kölni átalakítás

Az elektromos hajtások gyors elterjesztését segíti, hogy egymilliárd dolláros beruházással az elektromos járművek gyártására alkalmas központtá alakítják át a kölni üzemet, ez lesz a vállalat első ilyen létesítménye Európában. Ráadásul a Ford Transit Custom új modellgenerációjához már tisztán elektromos hajtáslánc is rendelhető lesz (az autót a Ford Otosan gyártja Törökországban), ami egyaránt fontos lépésnek számít a Ford elektromos stratégiájában és az európai haszongépjármű-piacon betöltött vezető szerep megerősítésében.

„Éllovasok leszünk a karbonsemlegesség elérésében, hiszen mind a vásárlók, mind a bolygó, mind pedig a Ford számára ez a legfontosabb” - mondta Bob Holycross, a Ford Motor Company környezetvédelemért, fenntarthatóságért és biztonságért felelős vezetője. „Szénkibocsátásunk kilencvennégy százaléka jelenleg járműveinkből, működésünkből és beszállítóink működéséből ered, ezért ezt a három területet kiemelt figyelemmel, ugyanakkor optimistán kezeljük.”

A vállalat 2050-es karbonsemlegességi céljai megfelelnek a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény célkitűzéseinek, amelyek teljesítését az USA nemrégiben újra felvállalta, és amit a Ford teljes meggyőződéssel támogat.

A Ford most először bocsát ki Egyesített Jelentést, mert ez növeli az átláthatóságot, és átfogóbb képet ad a vállalat törekvéseinek sikeréről.

Felvillanyozó jövő

A Ford hatalmas befektetésekkel fejleszti elektromos járműveit, önvezető technológiáit és hálózatba kapcsolt megoldásait. A vállalat nemrég jelentette be, hogy a korábban tervezett összeg közel kétszeresét, legalább 22 milliárd dollárt fektet be 2026-ig globálisan az elektromos hajtásba, és a márka legnépszerűbb autóiban fokozatosan bevezeti az elektromos hajtást. Jó példa erre a Mustang Mach-E SUV, ami 2020 végén jelent meg Észak-Amerikában, 2021 elején Európában, és még idén kapható lesz Kínában is.

Amellett, hogy egymilliárd dolláros befektetéssel elektromos járművek gyártására alkalmas központtá alakítják át a kölni összeszerelő üzemet, az amerikai Dearbornban már megkezdődött az új Rouge Elektromos Jármű Központ építése, ahol a tisztán elektromos hajtású F-150 pickupot gyártják majd. A Ford azt is bejelentette februárban, hogy további egymilliárd dollárt szán a dél-afrikai Pretoria üzem hasonló átalakítására. Ezek a beruházások további komoly lépéseket jelentenek az általános karbonlábnyom mérséklésében.

A sikerekre építve és új célokat kitűzve

A Ford már eddig is sikeresen dolgozott azon, hogy működését fenntarthatóbbá tegye: az elmúlt évtizedek során 40 százalékkal csökkentette karbonlábnyomát a vállalati létesítmények és a gyártási eljárások modern energiahatékonysági megoldásaival. A vállalat jó úton halad afelé, hogy 2035-re minden gyártóüzeme 100 százalékban helyben előállított, megújuló forrásból származó energiával működjön és ezen törekvéséhez szorosan hozzákapcsolódik az elektromos autók gyártása is.

Amellett, hogy a „mérséklés, újrafelhasználás és újrahasznosítás” modelljét követve elkötelezetten dolgozik a hulladékkibocsátás nullára csökkentésén, illetve az egyszer használatos műanyagok kiiktatásán, a vállalat 2025-re (globális vízhasználati stratégiája értelmében) a 2019-es értékhez képest 15 százalékkal csökkenti a friss víz felhasználását. Ebben nagy segítséget jelent az a tapasztalat, amit azzal szerzett a Ford, hogy 2000 óta már 75 százalékos csökkenést ért el ugyanezen a téren.

Az SBTi jóváhagyásával két, 2035-re vonatkozó célkitűzést is kidolgoztak a rövid távú emissziócsökkentés érdekében. Ezek révén hatékonyabban kezelhetők az éghajlatváltozás sürgető kihívásai, emellett pedig segítenek a Fordnak elérni a karbonsemlegességet 2050-re:

A globális működésből eredő 1-es és 2-es besorolású üveghatású gázkibocsátás 76 százalékos csökkentése a 2017-es szinthez képest. Az 1-es besorolás a vállalat tulajdonában vagy általa kezelt forrásokból származó közvetlen kibocsátást jelenti, a 2. besorolás pedig a megvásárolt elektromos áram, hűtés és fűtés előállításával keletkező közvetett emissziót jelöli.

A világszerte értékesített új járművek használatából származó, egy kilométerre vetített üveghatású gázkibocsátás 50 százalékos csökkentése a 2019-es szinthez képest. A 3-as besorolásba nemcsak a Ford által értékesített járművek használatával keletkező emisszió számítandó bele, hanem – egyebek mellett – az azokat kiszolgáló hálózatok károsanyag-kibocsátása is.

Törődni az emberekkel

A Ford a beszállítói lánc minden területén elkötelezetten tiszteletben tartja az emberi jogokat. Ez év elején a vállalat összeállította és közzétette Beszállítói Magatartási Kódexét, amely megfogalmazza a beszállító partnerektől elvárt szabályokat, valamint az első amerikai autógyártóként csatlakozott a Felelős Bányászati Biztosítás (IRMA) kezdeményezéshez, hogy az autóiparban használt alapanyagokat felelős módon szerezze be.

Emellett a Felelős Üzleti Szövetség ellenőrzi, hogy a Ford beszállítói láncának működése megfelel-e a vállalati társadalmi felelősségvállalás elvárásainak.

Európában a Ford vezető partnere a „Fenntarthatóság felé” nevű autóipari kezdeményezésnek, amelynek célja, hogy a beszállítói lánc minden szintjén biztosított legyen az etikai és munkakörnyezeti előírások, illetve a munkavállalói jogok betartása.

Helytállni a nehéz helyzetben

Az elmúlt évben, a koronavírus-járvány kitörése óta a Ford rengeteg energiát fektetett abba, hogy mérnöki és gyártási szakértelmével, illetve a meglévő járműalkatrészei felhasználásával hasznos segítséget nyújtson sok ezernyi orvosi berendezés, például lélegeztetőgépek és légzőkészülékek előállításában.

Mostanáig a vállalat legyártott közel 160 millió szájmaszkot, több mint 20 millió arcvédő pajzsot, 50 ezer lélegeztetőgépet (összefogva a GE Healthcare vállalattal) és több mint 32 ezer levegőtisztító légzőkészüléket a 3M vállalattal. Emellett a Ford Motor Company Alapítvány jótékonysági szervezete világszerte 1,13 millió dollárral támogatta különböző segélyprogramok működését.

Európában a Ford Alapítvány majdnem 500 ezer dollárt juttatott nonprofit szervezeteknek, hozzájárulva olyan sürgősségi akciókhoz, amelyek az élelmiszerellátáshoz, orvosi felszerelésekhez és védőruhákhoz, informatikai és virtuális erőforrásokhoz, valamint tanácsadási szolgáltatásokhoz kapcsolódnak. A Ford UK egy üres raktárt gyártósorrá alakított át, hogy itt állítsák elő a VentilatorChallengeUK program keretében legyártott 11.700 Penlon lélegeztetőgép legfontosabb alkatrészeit.

„A Ford továbbra is elkötelezetten dolgozik azon, hogy egyre gyorsabban haladjon az elektromos járművek meghonosítása felé, és végül karbonsemlegessé váljon” - nyilatkozta Stuart Southgate, a Ford Európa fenntarthatóságért, környezetvédelemért és biztonsági tervezésért felelős igazgatója. „Az elmúlt tizenkét hónapban minden eddiginél világosabbá vált, mennyire fontos gondoskodnunk a világunkról és egymásról. Ez most nem a pihenés, hanem a cselekvés ideje. A jövőt most kell megalapoznunk – méghozzá úgy, hogy mindenki számára jobb világot építsünk.”

Hirdetés

Kiemelt Partnereink