Gyártók Új SUV-t mutatott be a Ford

Új SUV-t mutatott be a Ford

autopro.hu | 2023.03.22 04:16

Új SUV-t mutatott be a Ford

Fotó: Ford

A Ford izgalmas kalandra invitálja vásárlóit, bemutatva első olyan, nagy sorozatban gyártott, tisztán elektromos hajtású személyautóját, ami Európában készül: a vadonatúj, elektromos Ford Explorert.

Hirdetés

A német mérnöki tudást és az ikonikus amerikai stílust ötvöző Explorer az első európai gyártású modell a Ford innovatív, új elektromos járműveinek hosszú sorában, és erre az autóra vár a feladat, hogy kitapossa a Ford márka teljes európai megújulásához vezető utat. A közepes méretű crossover Németországban készül, a kétmilliárd dolláros beruházással létrehozott új kölni központban. A vállalat 2026-ig több mint 600 ezer tisztán elektromos hajtású jármű értékesítését tervezi Európában, és vállalta, hogy 2030-ra elektromos alapon teljesen megújítja személyautó-portfólióját.

Az Explorer két üléssorában öt utas fér el, és az autó két, gazdagon felszerelt változatban (Explorer és Explorer Premium) lesz kapható; mindkét kivitel új, látványos dizájnnal érkezik, amely a Ford legszebb és leglátványosabb SUV-építési hagyományait követi.

„Az Explorer az elektromos Fordok új családjának első tagja. Felfedezhetők benne amerikai tradícióink, de Kölnben gyártjuk európai vásárlóinknak, készen a nagy kalandokra, és csordultig töltve mindennel, amire csak szükség lehet a kellemes napi használathoz” - mondta Martin Sander, a Ford Model e Európa vezérigazgatója.

A Ford Model e részleg által Európában kifejlesztett, tisztán elektromos hajtású Explorer a tervek szerint szeptembertől lehet majd megrendelni, várhatóan 45 ezer euró alatti belépő áron. Az első teljesen elektromos Explorerek jövő év elején megérkezhetnek a magyar Ford márkakereskedésekbe is.

Újítások kívül-belül

A vásárlók 19, 20 és 21 colos könnyűfém keréktárcsák széles kínálatából válogathatnak. A 4,5 méternél rövidebb karosszéria rövid túlnyúlásaihoz méltón a keréktárcsák dizájnja is sportos, és az átlátható, nyitott felületekkel kialakított kerekeket a lehető legjobb aerodinamikai teljesítményre optimalizálták. A felnik lenyűgöző, háromdimenziós hatást keltő nyílásai a fékek hatékonyabb hűtéséről is gondoskodnak – áll a Ford közleményében.

A látványos, új karosszériaszíneket kifejezetten az új Explorer látványvilágához választották a dizájnerek. Az autó bemutatásával debütáló Arctic Blue az égbolt határtalanságát idézi, csillogó ezüst és világoskék tónusokkal. Ugyancsak most lesz először látható a Vibrant Blue My Mind fényezés is, ami mellett a Frozen White, a Magnetic Grey, az Agate Black és a Lucid Red árnyalatok is megjelennek a palettán.

A kabin innovatív kialakításának kulcsfontosságú eleme a Ford SYNC Move állítható, 15 colos központi érintőképernyője, ami több mint 30 fokos íven emelhető és süllyeszthető. A konfigurálható elrendezésnek köszönhetően a vezető mindig a számára legkényelmesebb helyen láthatja a kijelzőt, például ha csak néha gyorsan rá akar pillantani a navigáció közben, vagy ha tökéletesen hozzá akarja igazítani az üléspozíciójához.

A képernyő alatt rejtőzik a személyes tárgyak számára kialakított My Private Locker (Értékmegőrző) tárolórekesz. Amikor a képernyő a legalsó pozícióban van, és az autót bezárják, az itt tartott dolgok nem láthatók kívülről, és a rekesz autómatikusan bezár. A My Privat Lockerben két USB-C csatlakozó található, és két ugyanilyen portot építettek be a hátsó ülésen utazók számára is. A kijelző alatt egy előre lejtő rekeszt alakítottak ki, amiben két nagyméretű okostelefon is elfér egymás mellett, és a fiók egyben vezeték nélküli töltőként is szolgál.

A középkonzol kartámasza alatt is található egy függőleges tároló. Mivel az autóban nincs hagyományos sebességváltó, a 17 literes MegaConsole kiválóan kihasználható: elég tágas egy 15 colos laptop elhelyezéséhez, de elfér benne egymás mellett három 1,5 literes és egy 1 literes üdítős palack is. A tároló egy kivehető térelválasztót is tartalmaz, ami jégkaparóként is használható. A pohártartókat úgy helyezték el, hogy a kartámasz a lehető legtágasabb maradjon, és szükség esetén áthelyezhetők egy lentebbi tárolóhelyre is, ha több hely kell a középső konzoldobozban.

Jó lehetőségek a töltéshez

A dinamikus és kifinomult akkumulátoros elektromos hajtáslánc várhatóan 25 perc alatt lesz feltölthető 10-ről 80 százalékos szintre egyenáramú gyorstöltővel, a hátsó sárvédőn található CCS töltőporton keresztül, amikor az optimális feltöltési sebesség érdekében az akkumulátor hőmérsékletét is előre beállítják. Az autóhoz adott kábellel a váltóáramú állomásokon is elvégezhető a töltés, akár otthon is.

Fotó: Ford

A vásárlók Európa-szerte több mint 450 ezer töltőpontot használhatnak, és ezek száma 2024-re már eléri az 500 ezret. Magyarországon több, mint 2000 töltőpont található a Ford Blue Oval Charge Network hálózatában. Megtalálható köztük az a több mint 2100 egyenáramú gyorstöltő állomás is, amelyeket több mint 450 helyszínen épített ki az Ionity konzorcium, aminek a Ford az egyik alapító tagja.

A SYNC Move kezelőfelületén beprogramozható töltésütemezés segítségével az autó tulajdonosai az alacsonyabb tarifájú időszakokra időzíthetik az otthoni töltést, és azt is beállíthatják, hogy a reggeli munkába indulás előtt tele legyen az akkumulátor, és kellemes hőmérséklet fogadja őket a kabinban. Útközben a fedélzeti utazástervező ügyel arra, hogy időben útba essenek a legkényelmesebb feltöltési lehetőségek.

Észrevétlenül működő vezetéssegítő rendszerek

Az elektromos Explorerben új vezetéssegítő rendszerek gondoskodnak a kellemesebb, pihentetőbb vezetési élményről – akár az országúton, akár a sűrű nagyvárosi forgalomban.

A fejlett technológiákat 12 ultrahangos szenzor, öt kamera és három radar szolgálja ki, amelyek a jármű teljes környezetét lefedik 360 fokban. Még a kormánykerékben is vannak érzékelők a vezetői interakciók passzív megfigyelésére; ha az autós nem reagál a vezetéssegítő rendszerek figyelmeztetéseire, akkor a jármű fény- és hangjelzésekkel, illetve tapintással érzékelhető jelzésekkel figyelmezteti erre.

A Ford az Explorerben vezeti be elsőként az európai piacon a továbbfejlesztett Sávközép technológiát, ami ezentúl az automatizált sávváltásra is képes lesz. A külön rendelhető Sávváltó Asszisztens radarokkal és kamerákkal figyeli az Explorer mellett haladó, illetve az autó holtteréhez közeledő járműveket. Amikor a Sávközép rendszer aktív, a vezetőnek elég a gyorsító sáv felé indexelnie, és az Explorer önállóan elvégzi a sávváltást.

A rendszer finoman adagolt kormányzási nyomatékkal vezeti át az autót a szomszédos sávba, ahol automatikusan stabilizálja a helyzetét a Sávközép technológia segítségével, majd az adott útszakaszon érvényes maximális sebességhez igazítja a tempót; ezt a vezető beállíthatja manuálisan is, vagy rábízhatja a Közlekedési Tábla Felismerő rendszerre. A Sávváltó Asszisztenssel kiegészített Sávközép technológia mellett az Explorer vezetője az Adaptív Sebességtartó Automatikára és a Stop & Go funkcióra is számíthat, ami az araszoló városi forgalomban akár állóra is fékezi az autót, majd egy gomb megnyomása vagy a gázpedál megérintése után újra elindítja azt.

A Holttérfigyelő olyankor szolgál hasznos segítséggel, amikor a vezető maga végzi el a sávváltást. A technológia figyelmeztet, ha az Explorer egy hátulról közeledő jármű nyomvonalába készül belépni, és finom kormányzási beavatkozással visszatéríti az autót a saját sávjába, de ez utóbbit a vezető felülbírálhatja.

Veszélyes helyzetek nem csak akkor adódhatnak, amikor a jármű a forgalomban halad. Az új Biztonságos Kiszállás Asszisztenst arra tervezték, hogy megelőzze az úgynevezett ajtónyitási baleseteket, vagyis, hogy az álló jármű valamelyik utasa ne nyissa rá az ajtót egy kerékpárosra. A parkolási manőver befejezése után az autó hátsó sarkaiba épített radarok továbbra is aktívak maradnak, érzékelve a közeledő bicikliseket vagy egyéb járműveket. A rendszer fényjelzést villant fel a műszerfalon és a megfelelő visszapillantó tükörben, emellett pedig hangjelzéssel is figyelmeztet, ha az ajtó nyitása balesetet okozhat.

Érdekesnek találta ezt a hírt? Ne maradjon le a legfontosabb járműipari történésekről, iratkozzon fel hírlevelünkre ezen a linken!

Kiemelt Partnereink