Gyártók Továbbra sincs felelőse az Audi-dízelbotránynak

Továbbra sincs felelőse az Audi-dízelbotránynak

autopro.hu/Sz.N. | 2021.01.14 04:19

Továbbra sincs felelőse az Audi-dízelbotránynak

Fotó: Audi MediaCenter

Hogy néz ki egy vezérigazgató átlagos munkanapja, mennyire zsúfolt a naptárja és mekkora időnyomás alatt dolgozik: az Audi egykori vezére ezt magyarázta hosszasan a müncheni regionális bíróságnak, annak érdekében, hogy cáfolhassa, hogy tudomása lett volna a dízelmotorokba szerelt csalószoftverekről.

Hirdetés

Az Audi korábbi vezetője, Rupert Stadler a dízelkibocsátási értékek manipulálása kapcsán a csalási vádakat határozottan visszautasította és a müncheni ügyészt elfogultsággal vádolta. „A tényeket önkényesen, megalapozatlanul és egyoldalúan értékeli, valamint figyelmen kívül hagy számos felmentő körülményt” – mondta Stadler az első személyes meghallgatásán.

Az ügyészség azzal vádolja, hogy 2015 szeptembere óta lehetségesnek tartotta, hogy Európában is értekesítettek olyan dízelautókat, melyeket a kibocsátást átmenetileg mérséklő szoftverrel láttak el. Ennek ellenére Stadler egy évig mégsem függesztette fel a modellek gyártását és értékesítését, hogy ne veszélyeztesse a VW leányvállalat eladásait.

A fejlesztők tagadtak

Stadler visszautasította a vádakat. Miután 2015 szeptemberében az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége a VW négyhengeres motorjai kapcsán kirobbantotta a dízelbotrányt, az Audi hathengeres dízelmotorjainak fejlesztési vezetője biztosította az Audi igazgatóságát, hogy „a V6 TDI-be nincs beépítve tesztpadfelismerő szoftver". Így még nagyobb sokként érte őket, amikor az USA környezetvédelmi szerve 2015 novemberében a V6 motoroknál is szabályellenes szoftvert talált. Ennek eredményeként felfüggesztették az értékesítéseket és a vezető fejlesztőmérnököket kényszer-szabadságra küldték. „Amennyiben a felelős fejlesztők már 2015-ben színt vallanak”, az sok könnyebbséget jelentett volna az Audira nézve – folytatta Stadler. A vezetői elbocsátások, az amnesztia-programok és a pontosításra való felhívások ellenére az alkalmazottak sajnos hallgattak.

A technikusok továbbra is arról biztosították az igazgatóságot, hogy „a hathengeres dízelmotorok megfelelnek az európai kibocsátási követelményeknek”, hiszen ezeknek az USA-étól teljesen eltérő funkciójuk van. Ebből kifolyólag az Audi megállapodott a Szövetségi Motor Közlekedési Hatósággal a szoftvercsere önkéntes végrehajtásában. Ennek ellenére 2018 januárjáig még 120 ezer túlzott nitrogén-oxid-kibocsátású autót adtak el Európában. A vád ezért Stadlert az autóvásárlók átverésével, félrevezető reklámozással és az engedélyező hatóságok hamis igazolással való ellátásával vádolja.

Jó páran a bíróság előtt, de lesz felelős?

Stadlerrel együtt, az Audi egykori Motorgyártásért felelős vezetője és egyben a Porsche Műszaki vezérigazgatója, Wolfgang Hatz, valamint két további vezető mérnök is bíróság előtt áll. Velük szemben a vád még komolyabb: ők 2008-tól kezdődően állítólag több mint 400 ezer dízelmotort manipuláltak úgy, hogy azok átmenjenek az emissziós teszteken, de több nitrogén-oxidot bocsátanak ki az utakon.

Stadler egy órán keresztül mutatta be a müncheni regionális bíróságnak, hogy Audi-vezérigazgatóként és VW igazgatósági tagként mikről szerzett tudomást. Részletesen ismertette munkafolyamatait. Napi 200 emailt kapott, melyen titkársága ment végig, ezeknek egy nagy részét soha nem is látta. Ingolstadti irodájában jobb esetben heti pár óránál többet nem töltött. Egy év alatt maximum tíz „kék jelentést” kapott a problémákat illetően. Nem rémlik neki, hogy ő egyáltalán foglalkozott volna a kipufogógáz-tisztítás problémájával.

Stadlert mulasztás miatt vádolják

Iratok szerint a járásbíróság eddig azt feltételezte, hogy Stadler autóvásárlókkal szembeni csalása nem a dízelbotrányban való aktív szerepvállalás révén, hanem inkább mulasztás miatt következett be.

Giovanni P. vádlott mérnök ügyvédje azzal támadta a bíróságot, hogy a koronajárvány ellenére felelőtlenül és az érintetteket veszélynek kitéve folytatta az eljárást, aminek nem szabadna így történnie. Az elnöklő bíró szerint a stadelheimi igazságügyi végrehajtó intézmény csarnoka minden biztonsági követelménynek megfelelt – számolt be az Automobil Produktion.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink