Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A kecskeméti csapat újabb lépést tett az önvezető rendszerek felé
2024.04.19 16:23Több ezer Cybertruckot hív vissza a Tesla
2024.04.19 15:22Az USA nyomására Mexikó is keresztbe tesz a kínai autógyártóknak
2024.04.19 14:21Így lesz elég magyar alapanyag az ipar számára
2024.04.19 13:17Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Teljesen elektromos SUV-val tér vissza a Fisker
A Fisker Automotive nevű cég 2007-ben alakult azzal a céllal, hogy luxus hibridautókat gyártson. A gazdasági válság miatt végül csak a Fisker Karma született meg 2011-ben, de csak kétezer eladott példányig jutott. A Fisker Karma dizájnját egy kínai cég vásárolta meg, de Henrik Fisker 2016-ban megalapította a Fisker Inc-t, így a márka tovább él, sőt, 2022-ben új modellel is jelentkezhet.
A Fisker új modellje egy teljesen elektromos SUV lesz, megjelenése 2022-ben várható. A Fisker Ocean névre hallgató modellt januárban mutatták be, és nagyjából 40 ezer dollár körüli áron lehet majd hozzájutni.
Henrik Fisker cége az autógyártás mellett az elektromos járművek akkumulátorainak fejlesztésén is dolgozik, az alapító részben erről adott interjút az Automotives Logistics című lapnak.
Költségcsökkentés nélkül nem lesz igazi forradalom
Fisker szerint a legnagyobb kihívás az elektromos autózás területén az akkumulátorok költségének csökkentése, hiszen csak így lehet a hagyományos meghajtású autókkal versenyképes áron kínálni az elektromos autókat. Ennek egyik eleme, hogy egy olyan ellátási láncot alakíthasson ki a gyártó, ami lehetővé teszi a tömeggyártást.
Jelenleg csak a Tesla áll azon a szinten, hogy többszázezer elektromos autót adhasson el egy évben, viszont Fisker elmondása szerint azon dolgozik több másik céggel, hogy egy akkumulátorgyártó konzorciumot hozzon létre, ami kellő kapacitást biztosítana a tömeggyártáshoz. Az, hogy a Fisker Inc. kikkel működik együtt, nem ismert.
A cég alapítója úgy látja, hogy az autógyártás területére belépve egyetlen új szereplőnek sincs és nem is volt esélye arra, hogy egyből felvegye a versenyt az olyan óriásokkal, mint a Ford vagy a GM. Ez szerinte a kiépült ellátási láncoknak köszönhető, és ez a kihívás az elektromobilitás területén is ugyanúgy létezik.
A nyersanyagok beszerzését is meg kell reformálni
Fisker az elektromobilitás másik kihívásaként a nyersanyagokról beszélt. Felhívta a figyelmet arra a jelenségre, hogy a lítium-ionos akkumulátorokhoz szükséges kobalt bányászata sokszor emberi jogokat sértő módon zajlik Kongóban. Ugyanakkor úgy látja, hogy Afrikán kívül is érdemes kobaltot bányászni, éppen ezért az Egyesült Államokban nyitna bányát, ahol a legnagyobb kobaltmező található a Földön Afrikát leszámítva.
Emellett elmondta, hogy minél több akkumulátorgyártó üzemre van szükség, minél több országban Európában és Amerikában is. Pozitív példaként említette a magyarországi Samsung SDI gyárat, és a lengyelországi LG Chem üzemet.
Henrik Fisker úgy véli, hogy a koronavírus-járvány egy ébresztő volt, és jól rámutatott arra, miért probléma több földrészeken átívelő ellátási láncokat fenntartani.