Gyártók Stellantis-vezér: nem lesz képes minden gyártó az elektromos átállásra

Stellantis-vezér: nem lesz képes minden gyártó az elektromos átállásra

autopro.hu/P.B. | 2021.07.26 04:17

Stellantis-vezér: nem lesz képes minden gyártó az elektromos átállásra

Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója | Fotó: Media Groupe PSA

Negyven százalékkal többe kerül az elektromos autók gyártása, a Stellantis feje pedig úgy számol, hogy a konszernnek öt éve van kitermelni a pluszköltségeket úgy, hogy közben megtartsa a dolgozóit. Nem egyszerű feladat, nem minden gyártónak fog sikerülni – véli Tavares.

Hirdetés

Carlos Tavares, a világ negyedik legnagyobba autógyártójának számító, a PSA és az FCA egyesüléséből megszületett Stellantis vezérigazgatója nemrégiben arról beszélt, hogy a vállalatnak öt éve van az elektrifikációval járó költségek „lenyelésére”. Tavares szerint a Stellantis szerencsés, mert a PSA és az FCA összeolvadása olyan szinergiákat indít be, amiknek segítségével a mintegy 40 százalékos pluszköltségre a fedezetet elő tudja teremteni a konszern.

A cégvezető szerint nem minden autógyártó lesz ilyen jó helyzetben, ugyanis nagy kihívást jelent az elektromos átállás költségeit úgy kitermelni, hogy azt nem építik bele az autók árába.

„Muszáj megtartanunk a középosztálybeli vevőinket, ha ez nem sikerül, gondunk lesz a vevői bázissal, ami bevételkiesést és akár munkahelyek megszűnését hozhatja magával. Ezt mindenképp el kell kerülnünk" – mondta Tavares, hozzátéve, hogy Európában annak köszönhető az elektromos autók relatív olcsósága, hogy a kormányok számos támogatási formát nyújtanak az ilyen autók vásárlásához.

Sokba kerül az elektrifikáció

Tavares-szel a szakértők is egyetértenek, a 40 százalékos költségnövekedés nem légből kapott becslés volt, valóban komoly összegeket kell fordítaniuk a gyártóknak az elektromos átállásra. A Stellantis esetében ez például 35,5 milliárd dollárt jelent csak 2025-ig.

Tavares azt nem árulta el hogy halad a Stellantis az összeolvadástól várt költségcsökkentéssel – az eredeti tervek szerint évi 5,9 milliárd dollárt takarítana meg a PSA és az FCA azzal, hogy egy céggé válik. Annyit viszont elárult a cégvezető, hogy 2022-ben még ennél is nagyobb lehet a megtakarítás a becslések szerint.

Marad a chiphiány

A járműipar jelenlegi talán legnagyobb kihívása a chiphiány, ezzel kapcsolatban Tavares sem optimista. A Stellantis most úgy számol, hogy még 2022-ben is velünk marad ez a válság, ám nehezíti a helyzetet a kiszámíthatatlanság, ami most is jellemzi az egész ipart.

A vállalat a szórakoztató elektronikában használt mikrochipek lecserélésén dolgozik, az újabb félvezetők gyakran nagyobb kapacitással rendelkeznek, mint a mostaniak. Azonban az áttervezés 18 hónapig is tarthat, gyors megoldást ez sem hoz.

Új partnerek

Tavares megerősítette, hogy a Stellantis is belefog a szilárdtest akkumulátorok kutatásába és fejlesztésébe, emellett szó esett arról, hogy Kínában egy meg nem nevezett partnerrel gyártana autókat a cég.

A szilárdtest akkuk megjelenése 2026-ban várható leghamarabb, addig valahol Észak-Amerikában akkugyárat is létesít a cég – írja a Detroit News.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink