Gyártók Sok a bizonytalanság az észak-amerikai gyárak újranyitását illetően

Sok a bizonytalanság az észak-amerikai gyárak újranyitását illetően

autopro.hu/V.M. | 2020.04.02 15:49

Sok a bizonytalanság az észak-amerikai gyárak újranyitását illetően

Fotó: Ford Media Center

A Ford, a Fiat Chrysler és a General Motors észak-amerikai gyáraiban már mintegy két hete nem folyik termelés. Minden egyes nap további termelés- és bevételkiesést jelent. Érthető hát, hogy a vállalatok minél hamarabb újra szeretnék indítani a gyártást, legalább az üzemek egy részében. Ahogy azonban a koronavírus-fertőzések száma növekszik, ez egyre távolibbnak tűnik.

Hirdetés

Ahogy arról az autopro.hu is beszámolt, a három legnagyobb amerikai autógyártó az előző héten elhalasztotta észak-amerikai egységeinek újranyitását. Jelenleg úgy néz ki, hogy legkorábban április közepén térhetnek vissza a dolgozók a gyárak többségébe.

A Ford, egy mexikói üzemében április 6-án kívánja visszaállítani a termelést, április 14-én pedig több Egyesült Államokbeli egységében is. A Fiat Chrysler többek között az államok kijárási korlátozásaitól tette függővé a termelés újrakezdését, ami legkorábban április 14-re eshet. A General Motors, tekintettel a gyorsan változó járványhelyzetre, nem tűzött ki konkrét időpontot.

Fertőzésveszélyben a dolgozók

A vállalatokat az őket érintő állami korlátozások, valamint az ellátási problémákon felül egy harmadik tényező is akadályozza a termelés beindításában: a munkavállalók egészségének védelme. A mintegy 150 ezer autóipari dolgozót képviselő United Auto Workers (UAW) szakszervezetének elnöke, Rory Gamble elmondta, hogy aggodalommal figyelik a gyártás újrakezdéséről szóló döntéseket, különösen a korai időpontra szólókat. Gamble szerint a vállalatvezetőknek fel kellene tenniük maguknak a kérdést, hogy saját családtagjaikat elküldenék- dolgozni, és teljes meggyőződéssel hinnének-e abban, hogy biztonságban vannak.

A kékgalléros dolgozók körében regisztrált koronavírus-fertőzések, illetve az azokhoz köthető halálesetek számának növekedésével az autógyártóknak egyre nehezebb lesz döntést hozni a visszatérésről, emellett a munkavállalók félelme is folyamatosan nő.

Egy, az Automotive Newsnak nyilatkozó, korábban az autóiparban vezető pozíciót betöltő, most neve elhallgatását kérő személy szerint, ha egy gyáregységben elterjed, hogy az egyik dolgozó családjában felütötte fejét a koronavírus, akkor kollégái közül senki sem akar majd mellette dolgozni. Hozzátette, hogy a vállalatoknak fel kell ismerniük, hogy egyesek inkább kevesebbet vagy egyáltalán nem keresnek, ha ezáltal elkerülhetik a vírussal érintkezést.

A munkavállalók aggodalmai egyébként nem alaptalanok. Március 29-ig legalább hat olyan Fiat Chrysler dolgozó halt bele a koronavírus-fertőzésbe, akik a UAW tagjai voltak. A Fordnál kettő michigani szakszervezeti tag vesztette életét. A Fiat Chrysler, michigani Auburn Hillsben található technológiai központjának egyik dolgozója ugyancsak meghalt.

A jelen üzemszünetek végköltsége nem ismert. A General Motors 4 milliárd dollárt vesztett az UAW szakszervezetébe tartozó alkalmazottjainak negyven napos sztrájkja alatt 2019 őszén, ami alapján talán következtetni lehet a koronavírus okozta károk nagyságrendjére.

Ki fogja megvenni az autókat?

Amennyiben a termelőüzemeket sikerül is újranyitni, az autógyártóknak egy negyedik problémával is szembesülnie kell, mégpedig az alacsony személygépkocsi-kereslettel. A munkanélküliség növekszik, és az emberek inkább élelmiszerre költenek, mint autókra. Az LMC Automotive előrejelzése szerint 2020-ban körülbelül 14 millió 200 ezer autót fognak eladni az USA-ban, 17 százalékkal kevesebbet, mint az előző évben. A gyártók válaszként annyit tehetnek, hogy kevesebb műszakban termelnek majd az újraindulást követő első időszakban.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink