Gyártók Óriási piaca lenne a magyar elektromos buszoknak?

Óriási piaca lenne a magyar elektromos buszoknak?

autopro.hu/G.I. | 2016.06.06 11:48

Óriási piaca lenne a magyar elektromos buszoknak?

Javában zajlik a fordulatos fővárosi buszbeszerzési teleregény, amelynek legutóbbi felvonása szerint akár fel is lendülhet a magyar buszgyártás. Sok érdekes háttérinformációt közölt ennek kapcsán Mészáros Csaba.

Hirdetés

Felsorolni is nehéz lenne az elmúlt hónapokban zajló budapesti buszbeszerzési folyamat állomásait, ahol némileg leegyszerűsítve magyar kontra külföldi beszerzésen zajlik a vita, avagy csata. Az aktuális állás szerint a kormány, amely buszok vásárlásán kívül bármi másra adna pénzt a fővárosnak, még a budapesti önkormányzati döntés meghozása előtt gyorsan bejelentette, hogy nemzeti buszstratégiát akar megalkotni. Hogy mi állhat a háttérben, arról egyszerre árnyaltan, mégis félreérthetetlenül nyilatkozott az evopro elnök-vezérigazgatója.

A Portfolio interjújának azon részletei mellett, amelyekről korábban szakportálunk is beszámolt, néhány további érdekesség is említést nyer a beszélgetésben. – Az a célunk, hogy egy kompozit elemeket gyártó üzemet építsünk fel vidéken. Terveink szerint a 250 darab kompozit vázat előállító egység 2017-ben megkezdi a termelést. Ez lenne az első olyan kompozit üzem, ahol részben vagy teljes egészében újrafelhasználható kompozitból fognak készülni buszok egyes elemei. Ennek van egy óriási kutatás-fejlesztési háttere is egyébként. Itt már az új dizájnú, új típusokat akarjuk gyártani. A budapesti telephelyet összeszerelő üzemként szeretnénk tovább működtetni. Nagyon sok vidéki beszállítóval kívánunk együtt dolgozni: például valaki az üzemanyag tartályt, más az oldalvázat gyártja, mint kis magyar beszállító. Ezeket a szereplőket segíteni akarjuk abban, hogy első körben a mi beszállítóinkká válhassanak, majd később az autóiparnak – válaszolta a vonatkozó kérdésre Mészáros Csaba.

Ilyen magyar gyártású metrópótlók szállíthatják majd a budapesti utasokat - vagy nem

A hazai autóbuszgyártás meghatározó alakjává előlépett cégvezető azt is felvetette, hogy bár hosszú ideje húzódik a budapesti buszok beszerzése, valószínűleg nem is lesz tömegesen szükség rájuk idén ősszel. – Minden szakértői előrejelzés szerint nem fog elkezdődni novemberben a metrófelújítás, egyszerűen azért, mert nem lesz olyan műszaki állapotban, hogy el lehessen kezdeni a kivitelezést. Reálisan inkább februárra, márciusra tolódik a leállás – közölte a vezérigazgató.

Hogy mekkora potenciál van az elektromos buszok gyártásában, ráadásul a hazai termelésben? Mészáros Csaba szerint óriási. – Ez a piac az előrejelzések szerint Európában 40 százalékot fog növekedni évente, ami azért fantasztikus, mert van helye az új belépőknek. Ekkora mértékű növekedést ugyanis nem mindig tudnak lefedni a régi szereplők. Ráadásul ebben a szegmensben nincsenek is hagyományos régi gyártók. Ezért biztos vagyok benne, hogy a kompozit elektromos buszunkban óriási az export lehetőség. Önmagában a magyar buszgyártásnak az elektromobilitás egy óriási lehetőség. Most tudunk ugyanazon az úton haladni, mint a franciák vagy az olaszok, mert Kelet-Európának ma iszonyú régi buszai vannak és kihagyhat egy fázist, ami mindig egy technológiai ugrást jelent. Ma még megvan ez a lehetőségünk, persze csak akkor, hogyha nem hitetik el a többséggel megint, hogy mi nem vagyunk képesek rá – emelte ki az interjúalany.

A teljes beszélgetés itt olvasható.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink