Gyártók Önvezetés: hol marad a Toyota?

Önvezetés: hol marad a Toyota?

autopro.hu/Sz.K. | 2017.11.15 13:11

Önvezetés: hol marad a Toyota?

A Toyota igencsak hátul kullog az önvezető autóval foglalkozók mezőnyében, azonban hangsúlyozza, számára a biztonság a legfontosabb. 2020-ig kell várni, mire a japánok autonóm rendszerei is elérhetőek lesznek, ám ettől függetlenül remélik, hogy a biztonságcentrikus felfogás kifizetődik az önvezetési versenyben.

Hirdetés

A japán autógyártó figyelmeztetett, hogy az önvezető autók körüli globális felhajtás miatt az ilyen járművek hamarosan állandó résztvevői lehetnek a közúti közlekedésnek. A fókusz az önvezetés egyre kifinomultabb szintjeire összpontosul, így egyre közelebb kerül az ötös szintű autonóm autók kora, melyben nem lesz szükség kormánykerékre vagy emberi beavatkozásra.

- A teljesen önállóan működő autóknak a mesterséges intelligencia segítségével kell sikereket elérnie, ám azt még senki sem tudja pontosan, hogy ez hogyan lehetséges – mondta el Gill Pratt a Toyota kutatási intézetének feje egy Brüsszeli szemináriumon.

A német prémiummárkák azon versenyeznek, hogy fejlett önvezető vonásokkal ruházzák fel járműveiket, azért, hogy versenyezzenek az úttörő Teslával. Az Auditól például az A8 zászlóshajó az első gyártásba kerülő autó, ami hármas szintű önvezetéssel rendelkezik, így lehetővé teszi a kéz nélküli vezetést, természetesen meghagyva a sofőrnek azt a lehetőséget is, hogy bármikor visszavegye az uralmat a jármű felett.

Ezzel párhuzamosan a Toyota viszonylag konzervatív, biztonságcentrikus felfogást követ az önvezetés terén, azzal a céllal, hogy a közlekedési balesetek gyakoriságát nullára csökkentse – mondta el Pratt. A gyártó már telepített néhány, balesetek elkerülését szolgáló rendszert. Ezeket fejlett funkciók követik majd, melyek már 2020-tól lehetővé teszik a kéz nélküli vezetést.

– Célunk egy olyan autó létrehozása, amely nem lesz felelős egy balesetért sem, függetlenül attól, hogy mit tesz a sofőr – mondta el Pratt, akit tavaly neveztek ki az Intézet vezetőjévé.

A Toyota 2020-ban kettes szintű önvezetési szolgáltatásokat fog kínálni. Ezen a szinten az autók biztonságosan tudnak besorolni, sávot váltani és előzni is autópályán. A négyes szint lehetővé teszi minden típusú közúton a vezetést, ez nem sokkal később kerül az utakra.

Lassan, de biztosan

Rengeteg autógyártó kerüli a hármas szintű autonómiát, mivel bizonytalanok a sofőrök képességeiben, hogy elég gyorsan át tudják-e venni az irányítást egy baleset elkerülése érdekében, ehelyett inkább a technológia fejlesztésében rögtön két lépcsőfokot ugranak.

A Toyota balesetmegelőző rendszerei 92 százalékban az európai eladásokra vannak szabva, ezek a Toyota Safety Sense és a Lexus Safety System Plus csomagban találhatók meg. A legkifinomultabb szolgáltatáscsomag az ötödik generációs Lexus LS-ben található meg. Ez automata kormányzással kerüli el az olyan ütközéseket, ahol a kormánymanőverek önmagukban már nem jelentenek segítséget. Megtalálható a csomagban továbbá a keresztirányú forgalomra figyelmeztetni képes, valamint egy parkolást segítő funkció, amely automatikusan fékez, ha az autó mögött gyalogost észlel. A rendszer a halálos baleseteket kiváltó okok felét már képes kezelni, ezzel csökkentve a frontális és hátsó ütközéseket, a gyalogos- és kerékpárosgázolásokat, illetve a sávváltásból vagy épp a sofőr hibájából (például fáradtság) adódó baleseteket.

A Toyota konzervatív hozzáállását tükrözi, hogy a Navigant Research jelentése szerint a vállalat tizenharmadik a tizennyolc legfontosabb a technológia bevezetésében tevékenykedő gyártók és beszállítók között.

Sam Abuelsamid, a detroiti Navigant elemzője szerint a vállalat biztos akar lenni benne, hogy jól használja a technológiát: "Nem akarnak semmit elkapkodni, nehogy az legyen, hogy előállnak valamivel, ami esetleg több problémát okoz, mint amennyit megold."

Hirdetés

Kiemelt Partnereink