Gyártók Ömlik a pénz a járműiparba – nézzük a számokat!

Ömlik a pénz a járműiparba – nézzük a számokat!

autopro.hu | 2016.01.15 12:28

Ömlik a pénz a járműiparba – nézzük a számokat!

A járműgyártás és az ahhoz kapcsolódó kör mindig kiemelten teljesít, és ahogy a kormány legutóbb megdicsérte, rendre felfelé lóg ki a magyar iparból. 2015-ben egymást érték az átadások, bejelentett fejlesztések: cikkünkben az adatokra koncentráltunk, megnéztük, hogy forintosítva mennyit értek ezek az iparnak. Röpködtek az eurómilliók, ami miatt tavaly rengetegen öltötték fel új munkaruhájukat. 2015 elég jó év volt a járműipar számára, de nézzük a számokat.

Hirdetés

Nem egyszerű számszerűsíteni a nagyvállalatok projektjeit, hiszen több megközelítésből is értelmezhetőek: mikor jelentették be, mikor ér véget a projekt... Összeállításunkban kizárólag az adatokra és tényekre koncentráltunk.

Az Audi tízmilliárdos logisztikai csarnoka

A gyártók közül tavaly a legtöbbet és legtöbb alkalommal az Audi Hungaria költött fejlesztésekre. A 2015-ben átadott tízmilliárd forintos logisztikai csarnokuk nemcsak azért volt nagy durranás, mert 80 ezer négyzetméter alapterületen napi 450 kamionnal tud dolgozni az újonnan felvett 1000 alkalmazott, hanem ezen az eseményen búcsúzott el Thomas Faustmann és adta át ügyvezetői székét Peter Kösslernek. Úgy tűnik, jó üzlet volt a csarnok, ugyanis számítások szerint 2 millió eurót fog megspórolni a győri gyár a motorgyártás területén, mellé pedig 1 millió eurót takarítanak meg az autógyártásban. Nagyra nyitotta pénztárcáját a motorfejlesztő központ miatt is: ezt 5,4 milliárd forintból valósították meg. Hat új fékpadot helyeztek üzembe, összesen 12 fékpadon vizsgálják és fejlesztik a motorokat a négyhengerestől a tizenkét hengeresig. 2016 végén duplázni akarnak, így megint csak a zsebükbe kell nyúlniuk. Győrben jelentették be év végén azt is, hogy újabb 32 milliárd forintos fejlesztésbe fognak, mellyel 380 új munkahely jön létre a motorgyárban. Az újonnan felvett munkatársak kitanításában nagy szerepet fog kapni a tavaly kibővített oktatóközpont.

Szentgotthárdon is tettek lépéseket és áldoztak pénzt a munkaerő pótlásának biztosítására. A beruházási összegből az Opel 700 ezer eurót az oktatóközpont épületének kialakítására, 1 millió eurót pedig eszközbeszerzésre fordított.

Nem garasoskodtak Kecskeméten sem: az Ipar 4.0 szellemében bevezetett új logisztikai koncepcióhoz kapcsolódóan a Mercedes-Benz gyár közel 15 millió eurós beruházást hajt végre. Ennek révén jelentősen kibővül a logisztikai csarnok, melynek építési munkálata a tervek szerint 2016 első negyedévében kezdődik, és nyárig befejeződik.

Ötven munkahelyet hozott létre a Bosch Hatvanban

2015-ben ismét jól nekiszaladt a fejlesztéseknek a Bosch, megnyitva a fővárosi Gyömrői úton a cégcsoport második legnagyobb európai autóipari fejlesztési komplexumának új központi épületét. A 32 milliárdos beruházás négy év alatt készült el, és közel 1300 mérnöknek ad munkát. Átadtak továbbá egy ötven munkahelyet teremtő, 2,9 milliárd forintos kapacitásbővítő beruházást Hatvanban. Itt 3500-an dolgoznak és azon tevékenykednek, hogy gazdaságosabb üzemanyag-felhasználást lehetővé tevő váltó- és motorvezérlők, a kényelmesebb és több információt adó műszerfalak, az új érzékelő- és radarrendszerek készüljenek. A vállalat tavaly miskolci gyárába is invesztált, 9,3 milliárd forintot költött a fejlesztésre, itt autóipari alkatrészek, indítómotorok, relék, és elektromos hajtások gyártásával foglalkoznak. 450 új munkahelyet húz magával ez a lépés. Miskolcon fejlesztette elektromos kéziszerszám területét is, ez újabb 2,2 milliárdba került a Boschnak. Hatvani telephelyén pedig 170 millió forintos beruházással felépült tréningközpontot avatott. Itt évente 5000 dolgozó szakmai továbbképzésére lesz lehetőség. Decemberben zárult három projektjével 130 új munkahelyet teremtett, amihez 36 milliárd forintot kellett befektetnie.

216 munkahelyet teremtett a ContiTech Fluid

Tavaly mintegy ötmilliárd forintos beruházással bővítette termelési kapacitását a Continental csoporthoz tartozó ContiTech Fluid Automotive Kft. Makón és Nyíregyházán. Ezzel 216 új munkahely jön létre Makón és Nyíregyházán, valamint Makón 4000 négyzetméterrel bővítik a termelési területet és 5000 négyzetméteres új logisztikai csarnokot alakítanak ki. A cég fő profilja a hűtő-fűtő csőrendszerek gyártása autókba. A makói központú, de Vácott is telephellyel rendelkező ContiTech Fluidnál az autóipar számára fontos gumialkatrészek mellett műanyag hűtő- és fűtőcsövek, valamint gyorscsatlakozók gyártása zajlik. Tavaly nyáron megkezdődött fejlesztőberuházás összértéke közel 12 millió euró.

Bejelentették tavaly azt is, hogy Kecskeméten – a Mercedes szomszédságában – 31 milliárd forintos beruházással, 96 ezer négyzetméter nagyságú területen lökhárítókat gyártó üzem létesül 450 új munkahellyel. Az indiai SMP gyára a tervek szerint 2017-re készül el, az első időszakban a Mercedes Kecskeméten gyártott egyik autótípusához fognak 2018-tól lökhárítókat készíteni. Becsült adatok szerint 5500 lökhárítót gyártanak majd naponta.

Egy másik beruházás is elindult tavaly Indiából: a Tata Consulting Services közölte, hogy 300 új munkahellyel bővíti budapesti globális szolgáltató központját.

Csaknem 150 milliárdot hozott a gumigyár

Az indiai Apollo Tyres első európai zöldmezős beruházásaként, mintegy 146 milliárd forintos befektetéssel megépülő gumigyárának alapkőletételére áprilisban került sor a Heves megyei Gyöngyöshalászon. A gumigyár magyarországi telepén 975-en fognak dolgozni, és a tervek szerint naponta 16 ezer személyautóhoz, és 3000 haszongépjárműhöz gyártanak majd abroncsokat 2017-től.

A japán NHK Spring autóipari rugókat gyártó vállalat magyar leányvállalata nyolchektáros telket vásárolt a Tatai Ipari Parkban, a termelés indítását 2016 májusában tervezik. A beruházás értéke elérheti a 15 milliárd forintot és teljes kapacitáson működve 200 új munkahelyet teremthet. Közölték, hogy 2020-ra 3,5 millió darab autórugó és 1,2 millió stabilizátor gyártását tervezik.

Székesfehérváron nem aprózta el a Denso, 29 milliárd forintot fordított gyártókapacitásának bővítésére. A japán cég a világ második legnagyobb autóipari beszállító vállalata, 15 éve működtet termelőbázist Magyarországon, és ez idő alatt 500 millió eurónyi befektetést hajtott végre. A vállalat autóipari részegységek gyártásával foglalkozik, dízel befecskendező rendszereket, motorvezérlő berendezéseket gyárt. A cég beszállítója a négy Magyarországon működő autógyártónak is. A mostani bejelentés 500 új munkahelyet teremt.

Három és fél milliárd forintos beruházással 420 új munkahelyet hoz létre az amerikai hangtechnika-gyártó cég. Ezzel a Harman magyarországi foglalkoztatottjainak a száma meghaladja a kétezret. A vállalat hangtechnikai berendezései megtalálhatóak számos luxusautóban; beszállítója többek között olyan prémium gyártóknak, mint az Audi, a BMW, a Mercedes, a Porsche vagy a Land Rover. A cég egyike a száz legnagyobb első körös autóipari beszállítónak a világon.

A cikkünkben kiemelt, jelentősebb fejlesztések mellett természetesen számos további bővítés zajlott a hazai járműiparban 2015-ben, amelyekről szakportálunkon folyamatosan beszámoltunk. Azon leszünk, hogy idén is hírt adjunk az újabb előrelépésekről.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink